معضل حاشیه‌نشینی از کلان‌شهر تبریز به سمت روستاهای تبریز سوق یافته است

ارک خبر- مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه معضل حاشیه‌نشینی از کلان‌شهر تبریز به سمت روستاهای تبریز سوق یافته است گفت: طرح هادی ۷۰۰ روستای آذربایجان شرقی نیاز به بازنگری دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، حافظ باباپور در جلسه بررسی مسائل و مشکلات روستاهای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه طرح بهسازی بافت با ارزش در سه روستای آذربایجان شرقی طراحی و اجرا کرده‌ایم اظهار داشت: این طرح، طرح ملی است و عملاً در روستاهایی که بافت خاصی دارند اجرا می‌شود در حالی که در این روستاها دیگر بحث تعریض خیابان نداریم و ضمن حفظ وضع موجود، کف سازی و بدنه سازی را نیز دنبال می‌کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: برای حفظ معماری ایرانی – اسلامی در روستاهای آذربایجان شرقی حتی‌الامکان سعی کرده‌ایم تا جایی که منابع مالی اجازه می‌دهد در بحث نمای ساختمان‌های روستایی نیز ورود پیداکنیم.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم تا بیش از این‌ها به زیباسازی و معماری روستاهای استان توجه داشته باشیم، گفت: متأسفانه در شهرهای آذربایجان شرقی ناهنجاری و ناهمگونی نمای ساختمان‌ها وجود دارد و عمدتاً خط آسمان، سیما و منظر شهری رعایت نمی‌شود و یا بافت فرسوده در شهرهای استان به‌خصوص کلان‌شهر تبریز معضل بزرگی است و سعی داریم تا این‌گونه مسائل در روستاها وجود نداشته باشد.

باباپور ادامه داد: همان‌طور که نماینده مردم اهر و هریس در مجلس مطرح کردند که 85 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری و حقوق و مزایای عائله دولت می‌شود باید من نیز بگویم با 10 و 15 درصد بودجه کشور نمی‌توان پروژه عمرانی اجرا کرد ولی نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا با ارائه راهکاری هزینه‌های جاری را کاهش دهند چراکه اکنون نیاز به اجرای پروژه‌های عمرانی بسیاری مخصوصاً در روستاها داریم.

صدور مجوزهای انبوه‌سازی در روستاهای آذربایجان شرقی

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی از صدور مجوزهای انبوه‌سازی در روستاهای آذربایجان شرقی خبر داد، گفت: ما این مجوزها را به بخش خصوصی می‌دهیم و گاهاً در مجوزهای انبوه‌سازی 3 الی 20 واحد هم مجوز صادر می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای مساکن روستایی در مناطق مرزی آذربایجان شرقی 18 الی 20 میلیون تومان وام پرداخت می‌کنیم و قطعاً خود روستائیان نیز بر روی این تسهیلات آورده شخصی اضافه می‌کنند، بیان داشت: مثلاً در جریان زلزله اهر، ورزقان و هریس وام‌هایی که به مردم پرداخت شد یقیناً مردم با این وام‌ها به مسافرت نرفته‌اند و هر چند برای خانه‌دار شدن به بانک‌ها بدهکار شده‌اند اما خود مردم هم برای تکمیل واحدها هزینه بسیاری کرده‌اند.

باباپور در ادامه با ذکر اینکه در حال حاضر حدود 24 میلیون نفر از جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، گفت: متأسفانه روستاهای ما از لحاظ ظرفیت اقتصادی امکان سکونت 24 میلیون نفر را دارند ولی اگر اقتصاد روستائیان بدون کم و کاست باشد دیگر نیاز به دولت و وام نخواهند داشت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی اضافه کرد: دولت در حوزه بنیاد مسکن برای نگه‌داشتن روستائیان در روستاها و تأمین رفاه آن خدمات ارائه می‌کند و در کنار آن ما در 700 روستای آذربایجان شرقی طرح هادی و بهسازی معابر روستایی اجرا کرده‌ایم در حالی که ما در شهر زندگی می‌کنیم و شاید مشکل خاصی نداشته باشیم اما گناه روستایی چیست که همیشه باید در گل و لای زندگی کند؟

صدور بیش از 230 هزار جلد سند مالکیت واحد روستایی

وی از صدور بیش از 230 هزار جلد سند مالکیت واحد روستایی در روستاهای آذربایجان شرقی خبر داد، گفت: یکی از محورهای فعالیت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صدور سند مالکیت است که خوشبختانه منجر به سکونت دائمی روستائیان در روستاها می‌شود.

باباپور با اشاره به اینکه نظام‌ مهندسی روستایی در آذربایجان شرقی طراحی شده و هم‌اکنون بیش از 450 نفر در نظام‌مهندسی روستایی استان مشغول هستند، ابراز داشت: در حال حاضر بیش از 200 دفتر فنی و مهندس روستایی در استان داریم که روستائیان نقشه ساخت‌وسازهای خود را در این دفاتر تهیه می‌کنند و حتی این خدمات مهندسی را به بخش‌ها نیز منتقل کرده‌ایم تا مردم روستاهای دورافتاده متحمل هزینه برای رفت و آمد به شهرها نشوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی به اختصاص تسهیلات حمایت و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری از صندوق توسعه ملی نیز گریزی زد و گفت: خوشبختانه الآن شاهدیم خانواده‌هایی که سه یا چهار دهه پیش به شهرها مهاجرت کرده‌اند اکنون به روستاها باز می‌گردند که می‌توان از تجارب و حتی ظرفیت‌های مالی این خانواده‌ها برای ایجاد اشتغال در روستاها در راستای بهبود وضعیت اقتصادی روستائیان نیز بهره‌مند شد.

وی بابیان اینکه طرح هادی روستایی 10 ساله و همانند طرح جامع تفضیلی شهرهاست، تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل این‌که منابع مالی دولت محدود شده در این خصوص مشکلاتی داریم که باید برای 700 روستای آذربایجان شرقی طرح هادی جدید تهیه و یا در طرح هادی آن‌ها بازنگری صورت گیرد چون‌که تأمین اعتبار نشده طبیعتاً در تهیه طرح هادی برای این روستاها مشکلاتی به وجود آمده است.

باباپور افزود: دستگاه‌های متولی از جمله بنیاد مسکن ملزم به تأمین رفاه روستائیان هستند و اولویت خود را ایجاد شرایط برای سکونت روستائیان در روستاها قرار داده است تا این‌که روستایی به شهر مهاجرت نکرده و حاشیه‌نشینی را پدید نیاورد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه معضل حاشیه‌نشینی در برخی از روستاهای تبریز نیز مشاهده می‌شود، گفت: متأسفانه پدیده حاشیه‌نشینی از شهر کلان‌شهر تبریز به سمت روستاهای تبریز کوچ کرده است و در روستای چاوان تبریز بالای 460 واحد ساخت و ساز خارج از محدوده داریم و این ساخت و سازها غیرمجاز است که هیچ دستگاهی متولی این امر نیست.

وی ادامه داد: وقتی روستایی به تبریز می‌آید زمینی برای احداث مسکن ندارد و وقتی به روستا باز می‌گردد زمینی برای ساخت مسکن ندارد که ناچاراً در خارج از محدوده ساخت و ساز می‌کند و این امر موجب می‌شود تا حاشیه‌نشینی به سمت روستاها سوق یابد ولی توصیه می‌کنیم شهرداری تبریز فکری اساسی برای معضل حاشیه‌نشینی تبریز کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا