برگزاري ستاد بازآفريني پايدار شهري شهرستان شهرضا

پایگاه خبری ارک حبر-اصفهان:

برگزاري ستاد بازآفريني پايدار شهري شهرستان شهرضا

با توجه به تنظيم سند ملي راهبردي در كل كشور ، هر شهرستان مي تواند با بهره گيري از اين سند ، سند بازآفريني شهرستان را تنظيم و وضعيت شهرستان و بافت هاي هدف را مشخص و برنامه عملياتي تدوين نمايند.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راه وشهرسازي استان اصفهان، مصطفايي مديركل ستاد ملي بازآفريني شهري و قلي زاده مديركل دفتر نظارت بر اجراي پروژه هاي شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران به همراه محمد حسين داراب سرپرست فرمانداري شهرضا و فخاران رييس اداره عمران وبهسازي شهري اداره كل راه وشهرسازي استان، ضمن بازديد از بافت هاي تاريخي و محله هاي هدف بازآفريني شهري همچون كارخانه نوين و بازار قديم شهرضا، در جلسه ستادبازآفريني پايدار شهري اين شهرستان حضور يافتند.

داراب سرپرست فرمانداري شهرضا در ابتدا با توجه به قدمت تاريخي شهرضا ومراكز تجاري موجود از دوره سلجوقي تاكنون در اين شهر گفت: وجود مراكز تجاري كه با گذشت چندين سال پايدار مانده و فعاليت تجاري در آن انجام مي شود نشان از قدمت اين مراكز دارد كه محل تجارت چند شهرستان و حتي استان بوده كه 12 اثر ملي ثبت شده در آن وجود دارد.

وي با توجه به وجود 340 هكتار بافتهاي ناكارآمد شهري در اين شهرستان از كليه دستگاههاي عضو اين ستاد خواست تا با همكاري و هم افزايي بيشتر در احيا وبهسازي اين بافتها تلاش و همفكري نمايند.

منصور فخاران رييس اداره عمران وبهسازي شهري اداره كل راه وشهرسازي استان نيز با اعلام وجود 4 درصد بافت فرسوده كل استان در اين شهرستان گفت: متاسفانه حدود 12 درصد شهر را بافت هاي ناكارآمد شهري در برگرفته كه با توجه به پتانسيل هاي موجود در شهرضا مي طلبد تا برنامه ريزي هاي مدوني براي آن تدوين و عملياتي گردد.

وي در ادامه با توجه به حضور تمامي دستگاههاي اجرايي عضو ستاد بازآفريني شهري در اين شهرستان بيان داشت: با مشاركت تمامي دستگاههاي عضو ستاد به رياست فرماندار لاز م است اين جلسات به صورت مرتب تشكيل و اقدامات بازآفريني با رويكرد محله محوري پيش رود تا به هدف بازآفريني كه همان ارتقاي زندگي مردم در محلات مورد نظر است دست يابيم.

فرهاد قلي زاده مديركل دفتر نظارت بر اجراي پروژه هاي شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران در ادامه، بازآفريني شهري را به عنوان اولويت اصلي دولت نام برد و با توجه به اختصاص 50 درصد برنامه ها به اين مقوله گفت: با توجه به جايگاه ويژه اين ستاد در كشور، لازم است با تشكيل جلسات مرتب و با يك گفتمان صحيح به همفكري برسيم تا براي اين موضوع برنامه ريزي و مشكلات اين محلات را مرتفع نماييم.

وي بيان داشت: در شهرضا بايد براي شهرضا تصميم گرفت چرا كه پتانسيل هايي در شهر وجود دارد كه مسئولين اين شهر به آن واقف هستند و لازم است با همفكري تمامي اعضا ، ظرفيت هاي شهر را شناسايي و براي آن برنامه ريزي نماييم .

قلي زاده حضور و مشاركت مردمي براي احياء و بهسازي بافت هاي ناكارآمد شهري را حائز اهميت دانست و گفت: با توجه به رويكرد محله محوري براي احياء وبهسازي بافت هاي فرسوده لازم است تا از مشاركت مردمي و NGO ها بهره برد و باعث رونق روابط اجتماعي در اين محله ها شد.

نريمان مصطفايي مديركل ستاد ملي بازآفريني شهري شركت مادر تخصصي عمران و بهسازي شهري ايران در ادامه شاكله اصلي موضوع تشكيل اين جلسات را همكاري وهماهنگي بين دستگاههاي اجرايي به منظور ايجاد يك وفاق مشترك براي رفع مشكلات بازآفريني بافت هاي فرسوده عنوان كرد و گفت: بايد همه مسائل شهري و پيراموني در كل پهنه شهرستان در نظر گرفته شود ضمن آنكه بحث پيشگيري از به وجود آمدن بافت هاي ناكارآمد شهري نيز حائز اهميت است.

وي با اشاره به محله هاي هدف بازآفريني شهري اظهار داشت: بافت هاي تاريخي، سكونتگاههاي غير رسمي، بافت هاي حاشيه اي، بافتهايي با پيشينه روستايي وبافت هاي ناهمگون شهري از جمله محلات هدف بازآفريني شهري است كه در هر محله بايد با رويكرد خاص آن محله احيا و بهسازي گردد.

مصطفايي خاطر نشان ساخت: با توجه به تنظيم سند ملي راهبردي در كل كشور ، هر شهرستان مي تواند با بهره گيري از اين سند ، سند بازآفريني شهرستان را تنظيم و وضعيت شهرستان و بافت هاي هدف را مشخص و برنامه عملياتي تدوين نمايند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا