موزه های تبریز آماده میزبانی گردشگران جهان اسلام

ارک خبر- موزه های تبریز در سال جاری میلادی که این شهر به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده، آماده میزبانی از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.
موزه های تبریز آماده میزبانی گردشگران جهان اسلام
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی دارای 28 موزه است که 19 موزه در تبریز واقع شده و از جمله آنها می توان به موزه های آذربایجان، مشروطه، قاجار، سنجش، محرم، قرآن و کتابت، موزه عصر آهن، مسجد کبود، تاریخ طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، موسسه تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز، شهر و شهرداری و موزه ادبی استاد شهریار در تبریز و موزه ایلخانی مراغه، سنگ نگاره های مراغه، صفوی بناب، هدایای خامنه، عشایر آذربایجان سراب، مردم شناسی جنوب سهند و موزه میانه در شهرستان های استان اشاره کرد.
استاندار آذربایجان شرقی عصر امروز یکشنه به همراه مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان با هدف بررسی وضعیت موزه های شهر تبریز برای میزبانی از گردشگران خارجی، از موزه های قاجار و مشروطه بازدید کرد.

** موزه خانه مشروطه، راوی ایستادگی تبریز در برابر استبداد محمدعلی شاهی
این موزه نماد دورانی است که چراغ مشروطه و آزادی خواهی در سراسر ایران به زور اسلحه قزاقان روس خاموش گشته بود و تبریز به تنهایی و یک تنه 11 ماه در مقابل لشکریان تا بن دندان مسلح استبداد ایستاد و ‘تبریزیان خاک خوردند، اما خاک ندادند’.
ساختمان زیبای این موزه با معماری دوره قاجار در فضایی به وسعت یک هزار و 300 مترمربع در محله قدیمی راسته کوچه قرار گرفته و در سال 1354 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
به گزارش ایرنا در این موزه تمامی آثار و مدارک مربوط به مبارزات دوران مشروطیت، شامل لوازم شخصی سران انقلاب مشروطه مانند ستارخان، اسناد، فرمان ها و دست نوشته های مشروطه خواهان و نیروهای دولتی در آن دوران و مطبوعات آزادیخواه دوران مشروطه نگهداری می شود.

** موزه قاجار؛ گنجینه ای از دوره قاجار
این موزه در محله ششگلان، از محلات قدیمی تبریز، در یک خانه زیبای قدیمی متعلق به حسنعلی خان امیر نظام گروسی ایجاد شده و تاریخ احداث آن به اواسط دوره قاجار و زمان ناصرالدین شاه بر می گردد.
عمارت امیرنظام به سبک معماری درون گرا در دو طبقه با زیربنای یک هزار و 500 متر مربع احداث و در سال 1370 خریداری شده و پس از بازسازی در سال 1385 به عنوان موزه قاجار به بهره برداری رسیده است.
این موزه دارای 9 تالار نمایش شامل سکه های تاریخی، بافته، چینی و آبگینه، خاتم و فلزات، رجال و فرامین، سنگ نوشته ها، اسلحه و آثار معماری و شهرسازی است.

** موزه ها بهترین معرف تبریز به گردشگران خارجی است
استاندار آذربایجان شرقی در حاشیه بازدید خود از موزه های تبریز به ایرنا گفت: یکی از اهداف و مقاصد اصلی گردشگران خارجی در سفر به شهر تبریز موزه های این کهن شهر است که باید آنها را فعال کنیم.
مجید خدابخش افزود: کارشناسانی که در موزه حضور دارند با توضیجات بسیار ارزشمند و جامعی که به گردشگران خارجی ارائه خواهند داد نقش بسزایی در تشریح تاریخ این کهن شهر ایفا می کنند.
وی همچنین در خصوص ساخت موزه فرش تبریز گفت: احداث این موزه با 12 هزار متر زیر بنا از 8 سال پیش آغاز شده ولی از 2 سال گذشته ساخت آن متوقف شده بود که در تلاش هستیم عملیات احداث این پروژه تا یک ماه آینده از سر گرفته شود.
خدابخش با اشاره به اینکه ربع رشیدی یکی از بی نظیرترین و پرافتخارترین آثار تبریز می باشد، گفت: کاوشگران آلمانی در این محوطه باستانی و بین المللی در حال کاوش هستند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم این اثر تاریخی بین المللی که قدمتی 700 ساله دارد طی دو ماه آینده به عنوان یکی از مراکز گردشگری استان میزبان گردشگران داخلی و خارجی باشد.

دکمه بازگشت به بالا