۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند

ارک خبر- سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند، گفت: سال ۹۵، ۳۶۰ هزار مرگ در کشور داشتیم.

۴۷ درصد ایرانیان بیش از ۷۰ سال عمر می‌کنند/ روزانه ۳۰۰۰ تماس اورژانس، مزاحم تلفنی استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت دستاوردهای دهه فجر در ساختمان مرکزی وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف سلامت، افزایش امید به زندگی سالم است که از بدو تولد نوزاد و سال هایی که انتظار می‌رود، این کودک زنده بماند را شامل می شود.

وی ادامه داد: شاخص امید به زندگی سالم در ایران حدود 65 سال است و این بدین معنی است که انسان سالم در بازه زمانی طولانی‌تر به صورت مولد و کارایی در دسترس داشته باشیم که در این صورت پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف حاصل می‌شود.

حریرچی در خصوص رتبه ایران از نظر امید به زندگی در سال‌های قبل از انقلاب عنوان کرد: رتبه کشورمان از نظر امید به زندگی در سال های قبل از انقلاب بین 100 تا 110 بوده، اما خوشبختانه به دلیل اقدامات مفید در حوزه سلامت طی چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی این رتبه به 63 صعود کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: کاهش موارد مرگ و میر زودرس از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی محسوب می شود، به طوری که تا دهه 70 مرگ و میر زودرس حدود زیر 70 سال بوده که متأسفانه بیش از 80 درصد مرگ و میرهای ما در همین سن رخ داده است.

حریرچی با اشاره به اینکه در سال های قبل تنها 20 درصد ایرانیان بالای 70 سال عمر می‌کردند، افزود: با پیشرفت‌های اجتماعی و اقدامات مفید در حوزه سلامت خوشبختانه نزدیک به 47 درصد ایرانیان بیش از 70 سال عمر می کنند.

وی ادامه داد: سال 95، 360 هزار مورد مرگ اتفاق افتاده که از این میان 219 هزار مرد و 141 هزار نفر زن بوده که 193 هزار نفر قبل از 70 سالگی فوت کرده‌اند.

تلاش وزارت بهداشت برای کاهش مرگ و میرهای زیر 70 سال
وی اظهار کرد: تلاش وزارت بهداشت بر این است که مرگ و میرهای زیر 70 سال را کاهش و سن امید به زندگی را به بالای 80 سال برسانیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص مزاحمت تلفنی برای اورژانس کشور ادامه داد: روزانه بین 10 تا 12 هزار تماس با اورژانس گرفته می شود که متاسفانه 3000 تماس آن مزاحمت تلفنی بوده که از این تعداد حدود یک درصد اطلاعات غلطی به عوامل اورژانس می‌دهند و باعث بروز مشکلاتی برای آنها و گرفتن وقت و تحمیل هزینه‌هایی به حوزه سلامت می‌شوند که البته همه این موارد را از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌کنیم.

حریرچی با اشاره به اینکه کاهش مزاحمت تلفنی اورژانس، نیازمند پیشگیری و ارتقای فرهنگ سازی دارد، افزود: میزان انرژی مصرف خانوارهای ایرانی متفاوت است، به طوری که 50 درصدایرانیان بیشتر از نیاز خود غذا مصرف کرده و حدود 22 درصد از ایرانیان مصرف انرژی مناسبی دارند و همچنین حدود 24 درصد آنها در دسترسی به انرژی کافی با مشکلاتی مواجه هستند.

وی در خصوص هزینه‌های حوزه سلامت ادامه داد: یکی از مسائل مهم در حوزه سلامت این است که ما باید چه مقدار در این حوزه برای بیماری‌های مختلف هزینه کنیم و چه نوع عارضه‌هایی را در اولویت اول خود قرار دهیم که در این میان علم اقتصاد کمک بزرگی به ما می‌کند که چگونه منابع محدود را برای نیازهای نامحدود مصرف کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: اقدامات سلامت، زمانی اثربخش است که در طول زندگی تاثیر مثبتی داشته و طول عمر و همچنین کیفیت زندگی را افزایش دهد که در این میان شاخص دالی به ما نشان می‌دهد، بر اثر بیماری چندسال عمر از دست رفته و چند سال کیفیت زندگی تحت تاثیر قرار گرفته است.

حریرچی با بیان اینکه اقدامات بسیار زیادی در مورد سموم کشاورزی، كه حتی حساس تَر از كودها هستند، انجام شده است، گفت: در چندسال اخیر با همکاری وزارتخانه های بهداشت و جهادكشاورزی، اقدامات خوبی در زمینه نظارت بر کودهای کشاورزی و سموم دفع آفات انجام شده است.

اكثر سموم کشاورزی، شناسنامه دار شده اند
وی ادامه داد: اكثر سموم کشاورزی، شناسنامه دار شده و مراكز تولید سم غیر رسمی به حداقل رسیده است و همچنین آگاهی بخشی درمورد مصرف آنها نیز افزایش پیدا كرده است؛ در مورد كودها نیز، وزارت بهداشت نقش حمایت طلبی، آگاهی بخشی و ترویج دانش را دارد و كسی از وزارت بهداشت انتظار ندارد كه در مزارع، كودها را بسنجد.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در مورد خودروها و سهم آلایندگی آنها نیز وزارت بهداشت وظیفه هشدار و آگاهی بخشی دارد و ابزار قانونی برای جلوگیری از تولید خودرو در اختیار این وزارتخانه نیست.

حریرچی با بیان اینکه سایر سازمان ها و سمن ها نیز سهم زیادی در این مورد دارند، گفت: تولید سیگار در ایران در طول سال ها و ادوار گذشته افزایش داشته است.

درمورد آلودگی هوا، اقداماتی انجام شده اما مكفی نیست
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه درمورد آلودگی هوا، اقداماتی انجام شده اما مكفی نیست، مطرح کرد: تولید خودرو در ایران گرچه برای برخی افراد نفع اقتصادی دارد، اما برای كل كشور نفع اقتصادی ندارد، زیرا با احتساب آلودگی هوا و بیماری هایی كه به همراه دارد و همچنین هزینه های مستقیم سلامت و سالهای ازدست رفته عمر، به اقتصاد ملی ضربه می‌زند.

حریرچی افزود: بر اساس نظر مراکز علمی معتبر دنیا، در اکثر نظام های اقتصادی شامل حوزه های صنعت، گردشگری، بهداشت و درمان و سایر حوزه ها، حدود 20 تا 30 درصد منابع، دچار استفاده غیر بهینه می شوند.

وی تصریح کرد: در ایران مانند کشورهای دنیا، وزارت بهداشت، بیمه ها و شورای عالی بیمه، در مورد بسته بیمه پایه سلامت تصمیم گیری می کنند و در این بسته ها، باید همه مردم و بیمه شدگان بهره مند شوند و مجموعه اقدامات آن، باید هزینه اثربخش و مطابق با اقتصاد آن کشور باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: در چند دهه گذشته، بسته بیمه پایه سلامت نسبت به منابع در اختیار وزارت بهداشت و بیمه ها، گسترده تر بوده است و باید ببینیم که منابع موجود، پاسخگوی نیازها است یا خیر؟.

حریرچی اظهار کرد: در چند دهه گذشته و به ویژه از زمانی که نقش بیمه ها بیشتر شده، با معضل تاخیر در پرداخت بیمه ها روبرو هستیم.

وی تصریح کرد: در سراسر دنیا مردم، پزشکان و وزارتخانه های بهداشت، علاقه مند هستند که خدمات بیشتری تحت پوشش بیمه قرار بگیرد، اما 2 درخواست وجود دارد یکی اینکه کیفیت خدمات مناسب باشد و تعداد خدمات آن معقول باشد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ممکن است خدمتی در بسته بیمه پایه قرار گیرد، اما پاسخگوی نیاز درمانی یک کشور نباشد، به عنوان نمونه یکی از کشورهای بزرگ آسیا،خدمات دیالیز را فقط سه ماه پوشش می دهد، در حالی که این خدمات در ایران، رایگان است و با کمک خیرین، حتی هزینه های رفت و آمد بیمار پرداخت و به بیمار و همراهش، غذا ارائه می شود.

حریرچی بیان کرد: هیچ محدودیتی خوشایند نیست و افرادی که اقدام به محدود سازی خدمات می کنند، به عواقب آن توجه نمی کنند.

دکمه بازگشت به بالا