چهارمین جشنواره نوجوان خوارزمی برگزار می‌شود

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

اسفند ماه

چهارمین جشنواره نوجوان خوارزمی برگزار می‌شود

رییس اداره آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان گفت:چهارمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی اسفند ماه در اصفهان برگزار می شود.

ارک خبربه نقل ازایمنا:علی اعرابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره جزئیات جشنواره نوجوان خوارزمی اظهار کرد: در بخش جشنواره نوجوان خوارزمی با توجه به ماموریتی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای دوره اول تعریف کرده، باید ساز و کارهایی را فراهم کنیم تا بتوانیم به این ماموریت را به انجام برسانیم.

وی با بیان اینکه ماهیت دوره اول متوسطه به هویت یابی دانش آموزان وابسته است، تصریح کرد: ماموریتی هم برای دوره اول تعریف شده است و باید ساز و کارهایی در دوره اول متوسطه فراهم شود تا دانش آموزان بتوانند استعدادها، علایق و توانمندی‌های خودشان را بشناسند.

رییس اداره آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید ببر اینکه شناسایی توانایی‌ها و علایق دانش آموزان از اهداف برگزاری جشنواره خوارزمی است، اظهار کرد: این جشنواره می‌تواند به تعمیق یادگیری کمک کند و موجب انعطاف‌پذیری بیشتر دانش‌آموزان در محیط یادگیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: در واقع با این برنامه تلاش می‌شود تا یادگیری مختصر  ویژه کلاس درس نباشد و تنوع در محیط یادگیری برای دانش‌آموز ایجاد شود تا دانش‌آموز بتواند در تحقیق و پژوهش و مصاحبه با بزرگترها به یادگیری خودش کمک کند.

رییس اداره آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان در تشریح محورهای جشنواره نوجوان خوارزمی اظهار کرد: پژوهش در عمل یکی از محورهای جشنواره نوجوان خوارزمی است که با فراهم کردن این پژوهشزمینه عبور از از حافظه محوری برای دانش‌آموزان فراهم شده و امکان رسیدن به گام‌های بالاتر را خواهند داشت.

اعرابی با بیان اینکه فعالیت های آزمایشگاهی از دیگر محورهای این جشنواره است، توضیح داد: در محور فعالیت‌های آزمایشگاهی برای پایه هشتم مسابقات غالباً تا مرحله استانی برگزار می‌شود ضمن اینکه در این بخش یک سهمیه در مرحله کشوری در پایه هفتم و هشتم و سه سهمیه استانی بوده است.

وی ادامه داد: در محور زبان انگلیسی پایه هشتم و نهم شرکت می‌کنند که برای پایه هشتم تا مرحله کشوری با داشتن یک سهمیه و پایه هفتم تا مرحله استانی و پایه نهم با چهار سهمیه در این مرحله فعالیت ها یشان ادامه داشته است که دانش آموزان مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی درمورد محور زبان و ادبیات فارسی اذعان کرد: این محور به نوعی به عنوان احساس واژه ها تلقی می شود که در دو بخش نگارش نوشتاری و خوانش در پایه هفتم، هشتم و نهم این محور برگزار می شود.

به گفته اعرابی؛ در محور پژوهش برای سه پایه هفتم، هشتم و نهم در یک مرحله کشوری و ۱۰ سهمیه استانی دانش آموزان مورد تقدیر قرار می گیرند. محور دست سازه برای سه پایه هفتم، هشتم و نهم با یک یک سهمیه کشوری و ۱۰ سهمیه استانی است و محور بازارچه یک سهمیه کشوری و سه سهمیه استانی دارد که در مرحله کشوری مدیر آموزشگاهی که موفق به کسب رتبه اول در محور بازارچه شده است در مرحله کشوری شرکت کرده و مورد تقدیر قرار می گیرد.

وی تاکید کرد:  امسال برای جشنواره نوجوان خوارزمی در  مرحله آموزشگاهی قرار داریم و در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ آثار دانش آموزان تا پایان اسفندماه به استان ارسال می شود و مرحله استانی در تیرماه بعد از امتحانات خرداد ماه برگزار  خواهد شد.

اعرابی در زمینه اهداف جشنواره نوجوان خوارزمی گفت: ایجاد مهارت و نگرش دانش آموزان در زمینه پژوهش، شیوه کشف و حل خلاقانه مسائل، فرصت آفرینی برای رشد و شکوفایی استعدادها و خلاقیت های دانش آموزان، کیفیت بخشی به فرآیند یاددهی و یادگیری مبتنی بر تدریس پژوهش محور، موقعیت محور مطابق با برنامه درس ملی، کاربردی کردن دانش و ارتباط دادن آن با نیازهای جامعه و موقعیت های زندگی، توجه ویژه به دستاوردهای علمی و عملی دانش آموزان برای ورود به میدان علمی از اهداف جشنواره نوجوان خوارزمی است.

وی اذعان کرد: امسال چهارمین دوره جشنواره نوجوان خوارزمی برگزار می شود که اکنون این جشنواره در مرحله آموزشگاهی بوده و مرحله منطقه ای در اسفندماه برای دوره اول متوسطه اجرا می شود  و برگزاری مرحله استانی این جشنواره در تیرماه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا