مبارزه با فساد در پیش‌فروش‌‌های عمومی مسکن

خبرگزاری ارک: وزیر راه و شهرسازی بر افتتاح حساب امانی پیش فروش در بانک‌ها تاکید کرد و گفت: بانک‌ها دستورالعمل و آئین نامه‌های حساب امانی را تدوین کنند.

به گزارش مهر، عباس آخوندی در سیزدهمین جلسه شورای هماهنگی مسکن در خصوص افتتاح حساب امانی پیش‌فروش مسکن نزد بانک‌ها گفت: این نوع حساب، مبحث بسیار مهمی است و وزارت راه و شهرسازی به شدت پیگیر اجرایی شدن آن است. وقتی قرار است پیش‌فروش در بخش ساختمان به صورت اعلان عمومی اتفاق بیفتد، باید بر این نوع روش تامین اعتبار، یک ناظر امین نظارت داشته باشد؛ آنچه در دنیا رواج دارد، افتتاح حساب امانی نزد بانک‌هاست. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه باید این روش هم از سوی مسئولان بانک مسکن و هم مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی به مردم و فعالان اقتصادی توضیح داده شود تا مفاسد اقتصادی متعدد گذشته در بخش پیش‌فروش مسکن و ساختمان دیگر تکرار نشود، اظهار داشت: در این روش، بانک پیشرفت پروژه را کنترل کرده و به عنوان امانت‌دار مردم، پول‌ها را به تدریج در اختیار سازنده یا پیش‌فروشنده قرار می‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در واقع در پروژه‌های ساختمانی که به روش اعلان عمومی پیش‌فروش می‌شوند وجوه پیش‌خریداران نزد یک بانک به عنوان ناظر و امین و در قالب حساب امانی نگهداری می‌شود و براساس توافق میان سازنده و بانک و مطابق با جریان نقدینگی مورد نیاز پروژه، منابع این حساب آزاد می‌شود. این سازوکار، امکان مشارکت بانک در فرآیند تامین مالی پروژه از طریق اعطای تسهیلات ساخت یا خرید را نیز تسهیل خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا