افزایش بیش از۱۵ درصدی رام قطار مسافری در نوروز

ارک خبر- معاون مسافری راه آهن جمهوری اسلامی گفت: نوروز امسال برای روزهای پیک مسافرت ها، چهار هزار و ۸۴۰ رام قطار پیش بینی شده که رشدی بیش از ۱۵ درصد نسبت به نوروز پارسال دارد.
افزایش بیش از۱۵ درصدی رام قطار مسافری در نوروز
سیدحسن موسوی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا در یزد افزود: در همین زمینه، ۳۵۰ واگن با عمر بالای ۴۵ سال و ۲۸۰ واگن با عمر بالای ۳۰سال از رده خارج و تعدادی واگن های نو و یا تعمیر و بازسازی شده جایگزین شده است.
وی اظهار داشت: در سال ۹۶ ، تعداد ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مسافر در حوزه شهری و حومه ای با راه آهن جابجا شدند که نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است.
معاون مسافری راه آهن کشور خاطرنشان کرد: در پنج سال گذشته توجه مسئولان کشوری به حمل و نقل ریلی، بیشتر شده و شاهد اقدامات اساسی خصوصا در قانون برنامه ششم توسعه بوده ایم که سفر رئیس جمهور و هیات وزیران با قطار نیز نشان از اهمیت دادن به ناوگان ریلی است.
موسوی ادامه داد: همچنین اختصاص یک درصد درآمدهای نفتی به راه آهن، بیانگر اهمیت دادن به رشد و توسعه حمل و نقل ریلی است .
وی تصریح کرد: در این راستا در قانون برنامه ششم توسعه، افزایش سهم بار به میزان ۳۰ درصد و مسافر ۲۰ درصد پیش بینی شده و تا سال ۱۴۰۰ آمار مسافر جابجا شده باید به ۱۰۳میلیون نفر برسد که سهم قطارهای حومه ای ۵۱ میلیون و قطارهای بین شهری ۵۲ میلیون نفر خواهد بود.
این مسئول تاکید کرد: لازمه تحقق این مهم، تامین ۹۰۰ دستگاه واگن بین شهری و ۳۳ رام قطار ریل باس است.
رئیس مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن کشور هم به خبرنگار ایرنا گفت: یزد در مرکز جغرافیای کشور واقع شده و وجود معادن سنگ آهن به اهمیت آن افزوده و مرکز مواصلاتی عبور بارهای ترانزیتی از شرق به غرب و شمال به جنوب کشور است.
سیدمصطفی داودی تصریح کرد: ۴۰ درصد بارگیری و ۲۵ درصد درآمد ناوگان ریلی کشور، به راه آهن منطقه یزد اختصاص یافته که در جهت تحقق این امر روزانه ۱۲۰ رام قطار باری و مسافری در محور این اداره کل تردد می کند.
وی به اهمیت مرکز کنترل ترافیک این اداره کل اشاره کرد و گفت: ۴۶ ایستگاه از ادارات کل یزد، اصفهان و کرمان زیر نظر مرکز سی تی سی یزد است و قابلیت افزایش تا ۶۰ ایستگاه را دارد.
راه آهن یزد با سهم ۳۷ درصد حمل و نقل بار در ۱۶سال گذشته در جایگاه نخست قرار دارد.
۸۰ درصد مواد معدنی و ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور با قطار از این استان جابجا می شود.
در مسیر راه آهن یزد که پر ترددترین مسیر کشور است، روزانه ۱۳۰رام قطار مسافربری و باری عبور می کند و به طور میانگین بیش از ۴۰هزار تن بار از بخش های معدنی و سایر بخش ها از این طریق جابجا می شود.

دکمه بازگشت به بالا