۷درصد جمعیت آذربایجان شرقی سالمند است

ارک خبر- رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه بیش از ۷ درصد از جمعیت حدود ۳میلیون و ۹۰۰هزار نفری آذربایجان شرقی بالای ۶۰ سال سن دارند، گفت: این استان جزو سه استان با بیشترین جمعیت سالمند در کشور است.
۷درصد جمعیت آذربایجان شرقی سالمند است
به گزارش ایرنا، محمد حسین صومی روز شنبه در نخستین مجمع سلامت استان افزود: یک هزار و ۱۰۰ خانه بهداشت، ۳۴۴ مرکز سلامت و ۴۲ بیمارستان در استان به مردم خدمت رسانی می کنند.
وی با اشاره به شایع ترین علل مرگ در استان اضافه کرد: بیماری های قلبی و عروقی ۴۲ درصد، سوانح و حوادث ۹ درصد، سرطان ها ۱۵٫۶ درصد و بیماری های تنفسی ۸٫۷ درصد علل مرگ در استان را تشکیل می دهند.
صومی اظهار کرد: چاقی یکی از عوامل خطرزاست و بیش از ۳۵ درصد بانوان استان چاق هستند.
وی اضافه کرد: فعالیت فیزیکی کم یکی از معضلات حوزه سلامت است و آذربایجان شرقی دومین استان کشور با کمترین میزان فعالیت فیزیکی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: مصرف میوه و سبزی ناکافی، مصرف سیگار، فعالیت فیزیکی کم، چاقی و اضافه وزن، فشار خون بالا، قند خون بالا، کلسترول خون بالا و استرس از جمله عوامل خطر در استان است.
وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار نفر در استان مبتلا به دیابت هستند، افزود: مردم ما بیش از ۴ برابر توصیه سازمان جهانی بهداشت نمک، بیش از سه برابر حد مجاز روغن و سه برابر هم شکر مصرف می کنند.
صومی همچنین در خصوص کارهای عمرانی این دانشگاه اضافه کرد: تمامی طرح های عمرانی در اختیار دانشگاه که از دولت دهم باقی مانده بود در دولت تدبیرو امید به اتمام رسید.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ دستگاه آمبولانس جدید برای استان خریداری شده بود که به دلیل عدم هماهنگی بین بخشی پروسه تحویل گرفتن آنها بعد از دو سال تاخیر اکنون در مرحله شماره گذاری است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه نشین استان تحت پوشش مراکز سلامت استان قرار دارند.
حدود یک میلیون و ۸۰۰هزار نفر از جمعیت استان در کلانشهر تبریز سکونت دارند.

دکمه بازگشت به بالا