معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اصفهان: توسعه روستا مبتنی بر مشارکت مردم است/ الگوی تعاونی دهیاری ها، یک مدیریت توسعه روستایی بدون اتکا به دولت است.

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اصفهان: توسعه روستا مبتنی بر مشارکت مردم است/ الگوی تعاونی دهیاری ها، یک مدیریت توسعه روستایی بدون اتکا به دولت است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درهمایش “چگونگی بهره مندی شرکت های تعاونی مستقر در روستا از تسهیلات طرح اشتغال پایدار روستایی” در استان اصفهان اعلام کرد: در روستاها و مناطق روستایی نظاره گر روح  تعاون هستیم و توسعه روستا مبتنی  بر مشارکت مردم است.
سید حمید کلانتری در این همایش عنوان کرد: مسئولین دهیاری ها، هنرشان این است که مردم را در قالب تعاونی های دهیاری ها مشارکت سازمان یافته و اعتبار حقوقی بدهند و پروژه‌های روستایی را با کمترین هزینه و زمان و همچنین با کیفیت مطلوب اجرا نمایند.
وی ادامه داد: شوراهای روستایی می توانند الگوی تعاونی دهیاری ها یک مدیریت توسعه روستایی بدون اتکا به دولت ولی با حمایت و پشتیبانی می تواند ایجاد کند.
وی در خصوص گستره طرح تعاونی دهیاری ها گفت: تا وقتی مقیاس روستا است، سرمایه گذاری ها محدود و در حیطه ۲۰ تا ۳۰ میلیون است ولی در تعاونی دهیاری ها سرمایه گذاری ها در مبالغ بالا و به توسعه همه جانبه روستاها کمک کند و روند آن را سرعت بیشتری می بخشد.
کلانتری با بیان اینکه در کشور ۸۰۰ تعاونی ، ۱۸ هزار روستا را تحت پوشش دارند مطرح کرد: همه روستاهایی که دهیاری دارند تعاونی نیز دارند و اگر اعضای این تعاونی ها خوب آموزش ببینند با توجه به تحصیلات و آشنایی با نیازها و زیر ساختها امکان انجام اقدامات مناسبی فراهم خواهد شد.
این مقام مسئول با اشاره به ماده ۲۵ دولت در خصوص واگذاری تصدیگری کلیه امور اجرایی به بخش تعاون و بخش خصوصی اظهار داشت: بهترین شخصیت حقوقی برای تحقق این موضوع تعاونی دهیاری ها است چرا که در مقیاس بزرگ بهره وری را افزایش می دهد.
معاون امور تعاون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در استان اصفهان ۴۰ تعاونی دهیاری تشکیل شده که امر خوب و قابل قبولی است افزود: کلیه خدمات فاضلاب از ابتدا تا انتهای آن در روستاها، حفظ و مرمت روستا و بهبود جاده ها و راههای روستایی از اقداماتی است که توسط این شرکت های تعاونی قابل انجام است.
کلانتری همچنین گفت: مدیران استان با تشکیل یک کارگروه می توانند بررسی کنند که چه فعالیت هایی را می توانند به این تعاونی ها واگذارکنند.
وی تصریح کرد: مراکز بهداشت روستایی، مراکز آموزشی،سالنهای ورزشی، در روستاها را می توان به تعاونی های دهیاری ها واگذار کرد تا با ابتکار عمل، کیفیت خدمات به جامعه مخاطب را ارتقا دهند.
این مقام مسئول با بیان اینکه این اشتباه بزرگی است که دولت خودش را بزرگ کند و هزینه های جاری اش را افزایش دهد اظهار داشت: امروزه دولت به ویژه شخص رئیس محترم جمهور به دنبال کوچک سازی دولت است چراکه وقتی کار به بخش غیر دولتی سپرده شود، سود وزیان آن سنجیده شده و کار با سرعت بیشتری جلو می رود.
وی در خصوص وضعیت استان اصفهان در خصوص تعاونی های توسعه عمران شهرستان گفت: استان اصفهان در زمینه تشکیل و پیشرفت این نوع تعاونی ها در رتبه اول کشوری قرار دارد.
کلانتری در خصوص طر ح اشتغال روستایی گفت: تعاونی دهیاری ها و بخشداران از پشتیبان های طرح روستا تعاون هستند و بر اساس این طرح به جای اینکه تسهیلات خرد به افراد داده شود به صورت تجمیع و منظم به اشخاص حقوقی تسهیلات پرداخت می شود.
در این جلسه سید کمال الدین میرهادی مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی نیز علاوه بر گزار ش اقدامات انجام شده در خصوص وضعیت استان اصفهان در ثبت نام و معرفی و تصویب تسهیلات طرح اشتغال روستایی، شرایط دریافت این نوع تسهیلات را تبیین کرد.
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های دولت برای سیاستگذاری رشد همراه با اشتغال و عدالت است مطرح کرد: از ابتدای طرح اشتغال روستایی تا کنون بیش از ۱۰ هزار نفر متقاضی در طرح ثبت نام کرده اند.
میرهادی ادامه داد: در این بین تنها ۲۰۰ تعاونی در این طرح شرکت کرده اند و در طرح “تعاون روستا” نیز تنها ۱۳۳ شرکت تعاونی در استان اصفهان ثبت نام کرده اند.
وی در خصوص میزان طرح های ارائه شده برای دریافت تسهیلات گفـت: در حال حاضر ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان طرح در دست بررسی داریم که بالغ بر ۲۱۹ میلیارد تومان نیز در کارگروه های شهرستانها در حال بررسی است.
مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر در استان اصفهان بیش از ۲۰ برابر تسهیلات تخصیصی به استان، متقاضی داریم که این موضوع موجب گزینش طرح ها ی با بهره وری بالا در میان طرح پیشنهادی می شود.
میرهادی افزود: اولویت ما، انتخاب طرح هایی است که جامعه هدف ما از جمله تعاونگران را نیز تحت پوشش قراردهد.
وی همچنین از کمیته فنی استان خواستار شد: با تسهیلات طرح هایی موافقت شود که سرانه سرمایه گذاری متقاضی از کل سرمایه گذاری بیشتر باشد.
میرهادی همچنین گفت: سرانه ایجاد شغل برای هر نفر ۷۵ میلیون است ولی طرح های دامپروی صنعتی که نیاز به سرمایه گذاری های کلانی دارد باعث می شود سرانه ایجاد اشتغال به ازای هرنفر بالاتر از میانگین شود.
این مقام مسئول عنوان کرد: تعاونی های دهیاری ها می توانند از این طرح ها به خوبی استفاده کنند
وی همچنین در خصوص روند رسیدگی به طرح های تعاونی های دهیاری ها برای دریافت این نوع تسهیلات قول مساعد داد.
این جلسه با حضور ۲۵۰ نفر از تعاونگران و روسای تعانی های دهیاری ها و تعاونی های توسعه و عمران استان اصفهان در سالن شهید بهشتی اداره کل تعاون کارورفاه اجتماعی برگزار شد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا