صرفه جویی در آب جدی تر از هر سال

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

صرفه جویی در آب جدی تر از هر سال

صرفه جویی در مصرف آب موضوعی است که هرساله مطرح می شود، اما امسال به دلیل کاهش شدید منابع آبی این ضرورت بشکلی جدی تر مطرح و مورد تاکید قرار دارد.

به گزارش ارک خبربه نقل از ایرنا،در سال گذشته صرفه جویی روزانه ۱٫۵ لیتر در شبانه روز، برای گذر از مشکلات آبی در اصفهان در دستور کار قرار گرفت، اما امسال شرایط حادتر شده و چاره ای جز صرفه جویی ۳۰ درصدی نیست.
بر اساس اعلام مسعود میرمحمدصادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان، بدلیل کاهش شدید منابع آبی، در بهار و تابستان امسال نه تنها امکان توزیع آب کشاورزی در شرق و غرب استان وجود ندارد، بلکه برای نخستین بار در طول تاریخ، آب زاینده رود به باغ ها هم تعلق نمی گیرد و قرار است با تانکر برای زنده ماندن درختان و نه برای تولید میوه به آنها آب رساند.
از سوی دیگر جیره بندی راهکاریست که در صورت وقوع بحران دور از انتظار نخواهد بود زیرا بررسی های آماری نشان می دهد که میزان بارشها در فلات مرکزی ایران و سرشاخه های زاینده رود نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.
از ابتدای سال جاری آبی(مهر۹۶) تاکنون حدود ۶۰۰ میلی متر بارش در منطقه کوهرنگ به عنوان اصلی ترین حوضه تامین کننده این رودخانه ثبت شده که این شاخص در مدت مشابه سال قبل یکهزار و ۲۳۲ میلی متر بود و نشان می دهد که بارشهای یاد شده نسبت به مشابه سال قبل ۴۹ درصد و در مقایسه با متوسط بلند مدت ۵۲درصد کمتر شده است.
ذخیره کنونی سد زاینده رود حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب و بالغ بر ۱۳ درصد از کل این مخزن است و در خوشبینانه ترین حالت و درصورتی که بارشهای بهاری ادامه یابد در نهایت ۲۱۰ میلیون متر مکعب آب در سد زاینده رود ذخیره خواهد شد.
اگرچه کاهش مصرف آب شرب ۳۰ درصدی در نگاه اول براحتی امکان پذیر نیست، اما می توان در فعالیت های روزانه که با مصرف آب همراه است با برنامه ریزی درست نسبت به کاهش مصرف اقدام کرد.
استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب مانند پرلاتورها( درفشان) سردوش ها، فلاش تانک های کم مصرف دوحالته، محدودکننده های جریان آب (رگولاتورها) شیرآلات اهرمی، شیرآلات الکترونیکی و اتوماتیک می تواند نقش اساسی در کاهش مصرف آب ایفا کند.
همه آمارها و ارقامی که نشان از کاهش منابع آبی دارد به ما نشان می دهد که کاهش مصرف آب در سال جاری بسیار جدی است و در صورت عدم توجه به آنها متاسفانه نه تنها شهروندان در تنگنا قرار می گیرند بلکه مرگ بسیاری از درختان و تخریب محیط زیست را به همراه خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا