ذخیره سد زاینده رود به ۲۷۲ میلیون متر مکعب رسید

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

ذخیره سد زاینده رود به ۲۷۲ میلیون متر مکعب رسید

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان آب ذخیره شده در سد زاینده رود را ۲۷۲ میلیون متر مکعب اعلام کرد.

ارک خبربه نقل ازایرنا:حسن ساسانی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۶۰ میلیون متر مکعب کمتر شده است.
وی افزود : پارسال در چنین روزهایی بدون در نظر گرفتن آبی که برای کشت کشاورزان شرق اصفهان رها شد، ۴۳۰ میلیون متر مکعب در مخزن ذخیره شده بود.
او با اشاره به اینکه گنجایش کلی سد زاینده رود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب است، اضافه کرد: هم اینک ۸۱ درصد این سد خالیست.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه بارشهای اخیر تاثیر چشمگیری درکاهش تنش آبی استان اصفهان نداشته است، تصریح کرد: از ابتدای سالجاری آبی(مهر۹۶) تاکنون ۷۵۳ میلی متر بارش در حوضه آبریز زاینده رود(کوهرنگ) گزارش شده است، اما این میزان در مدت مشابه سال گذشته یکهزار و ۴۰۰ میلی متر بود.
ساسانی ادامه داد: از ساکنان استان اصفهان و استانهای همجوار می خواهیم که در مصرف آب حداقل ۳۰ درصد صرفه جویی کنند در غیر این صورت بروز شرایط حاد و جیره بندی دور از ذهن نخواهد بود.
زاینده‌ رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران به طول ۳۵۰ کیلومتر است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق حدود ۲۰۰ کیلومتر پیش می‌ رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در دهه های اخیر بدلیل خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت، به یک رودخانه فصلی تبدیل و در پائین دست و در فصول گرم سال با خشکی مواجه می شود.
همچنین بحران کم آبی و کاهش بارشها به ویژه در فلات مرکزی ایران و سرچشمه های زاینده رود در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.
سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت یک ۱٫۴ میلیارد متر مکعب بهره برداری شد.
این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود قرار دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا