پنجره طلایی جمعیت اصفهان باید حفظ شود

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

مدیرکل ثبت احوال اصفهان:پنجره طلایی جمعیت اصفهان باید حفظ شود

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: جمعیت این استان هم اکنون بدلیل نسبت مطلوب جمعیت در رده کار و تلاش در حالت پنجره طلایی دارد که این موقعیت باید حفظ شود.

ارک خبربه نقل ازایرنا:حسین غفرانی کجانی روز شنبه در آستانه روز ملی جمعیت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیش از ۷۰ درصد جمعیت استان در موقعیت کار و تلاش مطلوب به سر می برند که اگر این جمعیت کاسته و به جمعیت سالمند استان اضافه شود تهدید بشمار می رود.
وی جمعیت استان را براساس سرشماری سال ۹۵، پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵ نفر عنوان کرد و گفت: ۲۲ درصد از جمعیت استان کودکان زیر ۱۵ سال هستند و ۲۴ درصد ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند.
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان افزود: ۴۸ درصد از جمعیت استان میانسال و بین ۳۰ تا ۶۵ سال و همچنین هفت درصد سالمند هستند.
وی گفت: نرخ رشد جمعیت در سال ۴۵ نسبت به سرشماری سال قبل آن، ۳٫۳۸ درصد و در سال ۵۵ به ۲٫۴۸ درصد رسیده است.
غفرانی یادآوری کرد: همچنین در سال ۶۵ انفجار رشد صورت گرفت و این نرخ به ۴٫۲ درصد و در سال ۷۵ با اعمال سیاست های تنظیم خانواده به ۱٫۷۷ رسید.
وی نرخ رشد جمعیت را در سال ۸۵ عدد ۱٫۵۱ درصد عنوان کرد و گفت: این نرخ در سال ۹۰ به ۱٫۳ درصد رسیده است.
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان عدد نرخ رشد جمعیت را در سال ۹۵، زیر عدد یک ذکر کرد و گفت: این کاهش نرخ نشان می دهد که تاثیرات سیاست های تنظیم خانواده در گذشته همچنان در جامعه تاثیر خود را برجا گذاشته است.
وی عوامل کندی رشد جمعیت را طلاق، بالارفتن سن ازدواج و تک فرزندی عنوان کرد و گفت: جمعیت سالمندی هفت درصدی در استان، تهدیدی جمعیتی بشمار می آید که باید برای آن برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس کمیته راهبردی جمعیت استان اصفهان در قالب پنج کمیته به ریاست استاندار تشکیل شد و هم اکنون نیز در حال برنامه ریزی برای کاهش خطر و چالشی است که از دهه ۱۴۲۰ تا ۱۴۳۰ استان را در زمینه سالمند شدن تهدید می کند.
۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت نامگذاری شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا