کوتاهی نهادهای مسئول درمجتمع اردوگاه متکدیان شهر اصفهان

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

فریاد بی‌صدا
کوتاهی نهادهای مسئول درمجتمع اردوگاه متکدیان شهر اصفهان

شهرزادبهادری- با توجه به قانون مصوبه شورای عالی اداری در خصوص ساماندهی متکدیان و ایجاد مجتمع اردوگاهی در شهرهای بزرگ و همکاری سازمان‌های مسئول از جمله علوم پزشکی، بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد، اداره کار و امور اجتماعی و شهرداری در خصوص اعزام نماینده تام‌الاختیار و انجام وظیفه دستگاه‌های فوق ، با هماهنگی مدیرکل امور اجتماعی استانداری اصفهان، ابراهیمی، به‌همراه تعدادی از خبرنگاران عازم مجتمع اردوگاه متکدیان شهر اصفهان شدیم تا از نزدیک با مشکلات این مرکز آشنا شویم.
قدم به یک کاروانسرای قدیمی جامانده از تاریخ صفویه با بیش از ۴۰۰ سال قدمت می‌گذاریم، حیاطی بزرگ با سنگفرش های قدیمی که گذشت زمان رنگ از رخسارش برده است. از درب چوبی وارد یک راهرو میشویم با سقف‌های گنبدی و دو اتاق در طرفین، درب آهنی مشابه به درب‌های زندان چون نگهبانی رو به رویمان قد علم کرده است از درب آهنی وارد حیاط بزرگتری می‌شویم، ‌سمت چپ مکان نگهداری زنان با فنس از حیاط اصلی جدا شده،‌ دور تا دور حیاط اتاق‌های نسبتاً کوچک با درب‌های بسته که سر دَرِ هر کدام مربوط به یک سازمان و نماینده مربوطه می باشد و درب‌های خاک گرفته فقدان نماینده ها را فریاد می‌زند.
وارد محل بزرگسالان می‌شویم بیش از ۱۶۰ مرد در سالنی که نور و تهویه چندانی ندارد کنار هم بی سر و صدا نشسته‌اند، دَم نفس‌های مانده در هوا تنفس کشیدن را سخت می‌کند. انصاری می‌گوید ۱۴ سازمان در این امر موظف به همکاری هستند که جز شهرداری و بهزیستی که به صورت موردی کمک کرده‌اند هیچ گروهی هنوز زیر بار پذیرش مسئولیت خود نرفته است. انصاری اضافه می‌کند: اینجا مرکز نگهداری نیست بلکه یک مرکز برای ساماندهی و غربالگری افرادی است که تحویل می‌گیریم. ما تا ۶۰ روز می‌توانیم آنها را نگهداری کنیم و۶۰ روز دوم با حکم قاضی میسر است. ۹۰ درصد این افراد متکدی هستند. بعضی کارتن‌خواب، معتاد،‌ متجاهر یا زورگیر. تا کنون ۳۱۱ نفر را پذیرش کرده‌ایم و اطلاعات همه آنها در سامانه مخصوص ثبت شده و در اختیار وزارت کشور قرار دارد.
وی با اشاره به تعداد نفرات به تفکیک زن، مرد و نوجوان گفت: این دو ماه کلیه هزینه‌های خوراک حدود ۲۰۰ نفر به صورت صبحانه،‌ نهار و شام را خیریه خودمان تقبل کرده. علوم پزشکی از دادن پزشک به این مرکز شانه خالی می‌کند، به لحاظ ایجاد امنیت جای نماینده نیروی انتظامی در این مکان خالیست،‌کلیه افراد به محض ورود به این مرکز می‌بایست آزمایش HIV را برایشان انجام دهیم ،‌از لحاظ بهداشتی به آنها رسیدگی می‌کنیم و معتادان تحت درمان قرار می‌گیرند که همه اینها با حضور کارشناسان خود ما انجام می‌شود. ما برای اعزام یک فرد بیمار که از لحاظ روانی مشکل جدی داشت با مرکز فارابی صحبت کردیم گفتند باید ۱۱ میلیون تومان برای پذیرش او واریز کنید!!
در این محل به د‌لیل میراثی بودن امکان داشتن یک آشپزخانه میسر نیست،‌ وغذا را از بیرون می‌آوریم. حتی اجازه‌زدن یک میخ را به دیوار نداریم؛ ما با حداقل ها سعی کرده‌ایم حداکثر امکانات بهداشتی را فراهم سازیم. اما اگر ارگان‌های مسئول همکاری نکنند این مرکز دوامی برای حیات نخواهد داشت.
به قسمت زنان می‌رویم در مورد بهداشت،‌ غذا رسیدگی‌شان سوال می‌کنیم، می‌گویند با توجه به امکانات به ما خوب رسیدگی کرده‌اند.
به اتفاق وارد اتاقی که برای جلسه آماده کرده‌اند می‌شویم. مدیرکل بهزیستی استان اصفهان دکتر مرضیه فرشاد به همراه چند نفر از کارشناسان خود به ما می‌پیوندند. روابط عمومی مرکز بهداشت اصفهان، کوروش محمدی عضو شورای شهر و خانم اثنی‌عشران مدیرکل امور بانوان استانداری هم در این نشست خبری حضور دارند.
کوروش محمدی می‌گوید: متکدی یا معتاد یک انسان است، تک تک ما موظف هستیم که در ابتدا به وظیفه و تکالیف انسانی خود عمل کنیم، کلیه آسیب‌ها ی اجتماعی در کنار تکدی‌گری شکل می‌گیرد.
همه باید کمک کنیم، از نهادها،رسانه و خیرین دست در دست هم دهند تا بتوان به بهترین نحو مشکلات را حل کنیم.
وی اضافه می‌کند از دستگاه‌های مربوطه‌ای که حتی برای یکبار به این مکان با توجه به مکاتباتی که انجام شده سر نزده‌اند چگونه می‌توانیم انتظار کمک در غذا یا امکانات دیگر را داشته باشیم. باید خدا را شکر کنیم که تا به حال اتفاق بدی در این مرکز نیفتاده، چرا که بسیاری از این افراد از لحا ظ روحی و روانی می‌توانند خطر‌آفرین باشند.

ابراهیمی مدیر کل امور اجتماعی استانداری اصفهان نیز در این دیدار گفت: این مرکز بیش از دو ماه است که شروع به کار کرده ، طبق قانون مصوبه شورای عالی اداری در خصوص ساماندهی متکدیان هر دستگاهی وظیفه‌ای دارد و موظف به اجرای آن است اما متأسفانه هیچ دستگاهی تا کنون مسئولیت خود را به خوبی انجام نداده و اکثراً اصلا به آن توجهی نکرده‌اند. یک مدت مسئولیت متکدیان را بهزیستی برعهده داشت آنها را می‌گرفتند و بعد از تعهد گرفتن آزاد می‌کردند و یک ساعت بعد آنها سر چهارراه بودند. جلسات زیادی گذاشته شد،‌ اما هیچ کس زیر بار پذیرش این مسئولیت نمی‌رفت تا بالاخره بنا به دستور معاون امنیتی استانداری در دوره گذشته این مهم را بر عهده جناب انصاری که مدیر عامل خیریه پایان کارتن‌خوابی امید و مؤسس گرمخانه مردم بی‌خانمان با توجه به حسن انجام کار و تجربه ایشان گذاشته شد. این مکان با مشکلات فراوانی جهت اختصاص به این امر از میراث گرفته شد. اما عدم حضور علوم پزشکی،‌نیروی انتظامی، بهزیستی ، شهرداری، کمیته امداد و دیگر نهاد‌ها این مرکز را با مشکل جدی رو به رو کرده که ادامه حیات آن را به خطر میاندازد وباعث دلسردی متولیان میشود.
مدیر‌‌کل بهزیستی استان اصفهان مرضیه فرشاد، ضمن تشکر از زحمات انجام شده گفت بهتر است ما نیمه پر لیوان را ببینیم وبا تفکیک مسئولیت و تعهد هر نهاد نسبت به وظایف خود در این‌مرکز زمینه همکاری بیشتر و بهتر را فراهم کنیم، در هر جایی که نیاز است بهزیستی وارد عمل شود ما آماده همکاری هستیم. کارشناسان بهزیستی موظف هستند کودکان زیر ده سال در در کمتر از پنج ساعت از این مرکز تحویل بگیرند. افراد سالمند یا مجهول‌الهویه را به خانه سالمندان تحت پوشش بهزیستی معرفی کنند، قطعا بهزیستی مسئولیت‌هایی خود را انجام داده وخواهد داد اما متأسفانه آنچه مشخص است این که کلیه وظایف نهادها را بهزیستی وشهرداری تقبل میکند واین تفکر به وجود آمده که تمام کارها وظیفه این دو نهاد است در صورتیکه می‌بایست طی یک جلسه و با حضور تک تک چهارده نهاد موظف مسئولیت‌ها مشخص و یاد‌آوری شود و الزام حضور نمایندگان و اجرای عملی وضربتی برنامه‌ها در این مرکز مورد بررسی قرار گیرد.
ابراهیمی ضمن ابراز خوشبینی به این جلسه یادآور شد این حرکت یک حرکت شخصی نیست بلکه کار ودستورالعمل نظام است، دارای یک آیین نامه مشخص است‌. در این مرکز وظایف نمایندها مشخص است و اگر به جد دنبال نشود هیچ ساماندهی صورت نخواهد گرفت‌.
قطعاً نیاز است که مردم و خیرین نیز در این راه همراه و همگام باشند و در هر زمینه‌ای که می‌توانند کمک کنند. کودکان متکدی جزء سرمایه‌های انسانی یک کشورند که چنانچه حمایت و هدایت نشوند در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانند معضلات اجتماعی بسیاری را در یک جامعه ایجاد نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا