رونق هنرهای دستی دچار رکود اولویت سازمان میراث فرهنگی است

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

معاون صنایع دستی استان اصفهان :

رونق هنرهای دستی دچار رکود اولویت سازمان میراث فرهنگی است

 معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:رونق بخشیدن به صنایع دستی دچار رکود ،آموزش هنرمندان و احیای رشته های رو به فراموشی اولویت سازمان میراث فرهنگی است.

به گزارش ارک خبربه نقل ازایرنا:جعفر جعفر صالحی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا صنایع دستی استان اصفهان را شامل ۱۹۹رشته عنوان کرد و افزود: هنرمندان اصفهانی در۶۰ درصد از مجموع رشته های صنایع دستی کشور فعالیت می کنند.
وی تصریح کرد: در عین حال شماری از رشته های صنایع دستی مانند زری بافی، ترمه، مخمل، گیوه بافی، قفل سازی سنتی، علامت سازی، فیروزه کوبی، سفره بافی و کاغذ سازی سنتی در سال های اخیر دچار رکود شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان علت کم رونقی این رشته ها را مشکلات اقتصادی ، نبود خریدار و نیز کاهش روزافزون هنرمندان فعال در این رشته ها برشمرد.
وی راهکار رونق بخشیدن به صنایع دستی را پویایی بازار دانست و تاکید کرد: طراحی محصولات جدید متناسب با نیاز مشتری و تولید محصولات نو با هنرهای تلفیقی می تواند درزمینه رونق بخشی به این صنایع موثر باشد.
جعفر صالحی یادآوری کرد: در این رابطه معاونت صنایع دستی استان اصفهان با ایجاد زمینه فروش و طراحی محصولات در کنار فرصت و فضای آموزش برای جوانان به رونق بخشیدن صنایع دستی کم رونق از چند سال پیش تاکنون اقدام کرده است.
وی همچنین ارائه تسهیلات کم بهره به تولید کنندگان و هنرمندان را از دیگر راهکارهای رونق بازار صنعت دستی دانست و گفت: با توجه به اهمیت و نقش بازار ، امکان حضور هنرمندان فعال در عرصه صنایع دستی در نمایشگاه ها فراهم می شود.
معاون صنایع دستی استان اصفهان به عنوان نمونه به رشته ‘کاربافی’ و ‘سفره بافی’ در شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: برای رونق بخشی و احیای این رشته تعدادی از هنرمندان پیشکسوت شناسایی شدند و گروهی از جوانان علاقه مند در کارگاه های آموزشی این حرفه و هنر را فراگرفتند.
وی ادامه داد: هم اکنون این رشته در شرق اصفهان و همچنین شهرستان خوروبیابانک به لحاظ نیروی انسانی و فروش رونق گرفته است.
جعفر صالحی همچنین رشته ‘کلاه مالی’ را از دیگر رشته هایی عنوان کرد که هم اکنون پس از آموزش تعدادی از جوانان در شهرستان نجف آباد رونق گرفته و بستر عرضه و فروش آن در بازار فراهم شده است.
وی ‘گیوه بافی’ در منطقه شرق اصفهان شامل جرقویه و محمد آباد و همچنین شهرستان برخوار را از دیگر رشته های رونق یافته عنوان کرد و گفت: در این رشته نیز هم اکنون تعدادی هنرمند جوان به فعالیت و تولید می پردازند.
معاون صنایع دستی اصفهان افزود: روستاهای اصفهان در شرق، جنوب، شمال و غرب استان در زمینه صنایع دستی ظرفیت‌های زیادی دارند و این معاونت برای شناسایی رشته ها، اساتید با تجربه و نیروهای علاقه مند به یادگیری به همراه ایجاد فضاهای آموزشی در این مناطق به احیای این رشته ها اقدام کرده است.
از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا