زیر ساخت GIS بزرگترین بستر اطلاع رسانی مدیریت اضطراری بار(خاموشی )

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

زیر ساخت GIS بزرگترین بستر اطلاع رسانی مدیریت اضطراری بار(خاموشی )

از مهم‌ترین فناوری‌های زیرساختی که امکان تجمیع کلیه اطلاعات مکانی، توصیفی و توپولوژیک شبکه توزیع را فراهم می‌کند، سیستم GIS است. با توجه به ماهیت مکانی اکثر داده‌ها در شبکه توزیع، سیستم GIS امکان یکپارچه‌سازی فرآیندهای مکان محور سازمان را فراهم می‌کند. با استقرار سیستم GIS، کلیه کارکنان شرکت از یک پنجره واحد به تأسیسات شبکه توزیع نگاه می‌کنند و زبان ارتباطی مشترکی بین واحدهای مختلف سازمان به وجود می‌آید. همچنین با استفاده از GIS می توان ارتباط بین شرکت های توزیع برق و مردم را تسهیل کرد.

با توجه به مشکلات پیش آمده برای مشترکین در پی برنامه های مدیریت بار در تابستان سال جاری، شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان شیوه های مختلفی را جهت اطلاع رسانی بهتر به مردم ارائه کرده است. یکی از این شیوه ها، نمایش محدوده های خاموشی بر روی نقشه های جغرافیایی است. از این طریق، هر مشترک می تواند با پیدا کردن موقعیت جغرافیایی محل خود بر روی نقشه، به اطلاعات برنامه زمان بندی خاموشی در منطقه خود دسترسی داشته باشد. همچنین مشترکین می توانند با وارد کردن رمز رایانه درج شده بر روی قبض برق، موقعیت محل خود و همچنین برنامه زمان بندی خاموشی را بر روی نقشه مشاهده کنند. این قابلیت به همت گروه GIS شرکت و با همکاری سایر واحدها فراهم شده است.

مهندس احسان یوسفی فرد رییس گروه GIS شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: عملیات پیاده سازی سیستم GIS در شرکت از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و  در حال حاضر به پیشرفت ۹۰ درصد رسیده است.  محدوده شرکت شامل هشت امور اجرایی است که اطلاعات هفت امور اجرایی از سطح مشترک تا پست فوق توزیع برداشت و در سیستم GIS پیاده‌سازی گردیده است. در مجموع، شرکت به حدود ۱۱۹۲۲۸۰ مشترک خدمات ارائه می‌دهد که از این تعداد، ۱۰۲۵۴۲۶ مشترک در سیستم GIS وارد شده است. همچنین اطلاعات شبکه فشار متوسط و پست‌های توزیع برق کل محدوده شرکت در سیستم GIS ثبت شده است. هم اکنون برداشت اطلاعات شبکه فشار ضعیف و مشترکین امور برق نواحی که عمدتاً شامل مناطق برون شهری است در دست اقدام می‌باشد و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا پایان امسال، کل اطلاعات شبکه در سیستم GIS پیاده‌سازی خواهد گردید.

وی به مدیریت اضطراری بار در هفته های اخیر  اشاره کرد و گفت یکی از ساده ترین مسیرها جهت اطلاع‌رسانی دقیق به مشترکین استفاده از اطلاعات سیستم GIS است. با استفاده از GIS می توان مشترکین تحت تاثیر هر فیدر فشار متوسط را شناسایی کرد. با شناسایی مسیر تغذیه مشترکین، می توان حتی قبل از اعمال خاموشی به مشترکین حساس اطلاع رسانی کرد و از این طریق، مشکلات احتمالی را کاهش داد.

وی تاکید کرد، با توجه به زیرساخت فراهم شده در سیستم GIS و با همت کلیه همکاران گروه GIS و سایر بخش های شرکت توانستیم در مدت کمتر از این هفته این سامانه اطلاع رسانی مکان محور را راه اندازی کنیم.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا