تکالیف مهارت محور جایگزین مشق شب می شود

ارک خبر- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه درسال تحصیلی جدید برنامه های خاصی برای سه سال اول دوره ابتدایی در نظر گرفته شده است، گفت:در این سه پایه به جای مشق شب، تکالیف مهارت محور جایگزین می شود.
تکالیف مهارت محور جایگزین مشق شب می شود
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، رضوان حکیم زاده امروز چهارشنبه در نشست خبری هفته دولت که در نمایشگاه عملکرد و دستاوردهای آموزش‌ و پرورش واقع در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد، اظهار داشت:در این طرح دانش آموزان به جای رونویسی از کتاب های درسی و حل تکالیف تکراری با حمایت معلمان، مجموعه مهارت های مورد نیاز به دانش آموزان ارائه خواهد شد.
وی افزود : همچنین برای پایه های سوم، چهارم و پنجم همراه با دوره متوسطه اول برنامه ویژه مدرسه را خواهیم داشت که ۲ ساعت از برنامه آموزشی مدارس در اختیار مسئولان مدارس قرار می گیرد و وزیر به طور مستقیم با مدیر مکاتبه می کند و این اختیار به مدیر و معلم داده می شود تا آن دو ساعت بر اساس علاقه دانش آموزان، خانواده ها و موارد سند تحول بنیادین برنامه ریزی شود.
حکیم زاده در مورد برنامه حایگزین در زمان کاهش ۲ ساعت درسی دانش آموزان دبستانی گفت: این برنامه هنوز کاملا تصویب نشده است ولی در مجموع باید قسمتی از محتوا و حجم کتاب درسی کاهش یابد تا معلم بتواند به مهارت آموزی در دانش آموزان بپردازد.
وی در مورد رتبه بندی مربیان پیش دبستانی گفت: مربیان پیش دبستانی حتما باید بر اساس قانون کار حقوق بگیرند و با توجه به نوسانات و چالش ها این قانون مبنای خوبی است، همچنین استانداردهای صلاحیت های حرفه ای مربیان تنظیم شده است و باید مربیان را شامل مربیان عادی و مربیان آموزش حرفه ای به خوبی بر اساس این دستورالمعمل رتبه بندی و ساماندهی کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین در مورد راهکارهای تقویت شادابی در مدارس گفت: دو موضوع را باید در نظر بگیریم؛ یکی بحث عوامل نشاط انگیز و دیگر موارد حذف ایجاد استرس.
وی افزود: در این زمینه عوامل مختلف وجود دارد از جمله رسانه ها و والدین که باید در انتظارات خود را تعدیل کنند. همه این موارد در برنامه های ماست.
«همچنین طرح توانمندسازی معلمان را در دستور کار داریم تا به همه دانش آموزان توجه کرده و هیچ کس را نادیده نگیرند».
وی با اشاره به اینکه جو مدرسه ابعاد مختلفی دارد اظهار داشت: باید همه این ابعاد را با مشارکت سازمان های بیرونی مانند رسانه ها و نهاد اولیا به سوی افزایش نشاط در مدارس پیش ببریم.
حکیم زاده در مورد آمار تکرار پایه دانش آموزان نیز گفت: آمار دقیقی از تکرار پایه دانش آموزان ندارم، در مجموع ۳ درصد نرخ تکرار پایه داریم. تکرار پایه بیشتر در پایه اول روی می دهد و ضمن اینکه هر جا پیش دبستانی را توسعه دادیم، تکرار پایه کاهش یافته است.
وی با اشاره به آموزش کودکان استثنایی و دیرآموز در مدارس عادی نیز گفت: یک چالش ما در این زمینه کودکان دیرآموز است که حضور آنها در مدارس عادی از جهت آشنایی به جامعه و تعامل دانش آموزان عادی با آنها مفید است اما از جهت تراکم کلاسی هر یک دانش آموز دیرآموز باید ۳ نفر حساب شود.
وی اظهار داشت: در مجموع تاکید بر این است که دانش آموزان حداقل مهارت های لازم را بیاموزند و هر جا لازم باشد توقف پایه انجام می شود.

*طرح شهاب همه هوش های هشتگانه دانش آموزان را به رسمیت می شناسد
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد طرح شهاب نیز توضیح داد: این طرح در سازمان‌ ملی استعدادهای درخشان انجام می شود و ما همکاری هایی در اجرای آن داریم.
وی گفت: این طرح که با حمایت مقام معظم رهبری نیز روبروست، همه هوش های هشت گانه دانش آموز را بررسی می کند و معلمان باید از طریق مشاهدات مکرر در کلاس درس مشخص کنند هر دانش آموزی چه استعداد متفاوت یا برتری دارد.
حکیم زاده اضافه کرد: از آنجایی که دانش آموزان توسط معلم های متعدد و از سال چهارم دبستان به بعد هر سال سنجش می شوند امکان شناخت استعدادهای آنها وجود دارد.
وی در مورد میزان ثبت نام خالص دانش آموزان گفت: نرخ ثبت نام حالص دانش آموزان دبستانی امسال تاکنون ۹۸.۱۳ بوده است و امیدواریم بقیه واجدان شرایط نیز تا پایان شهریور ثبت نام کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد آغاز سال تحصیلی با توجه به همزمانی با ایام دهه اول محرم گفت: هنوز تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده است، تابع برنامه وزارتخانه هستیم اما اگر قرار باشد در شرایط آغاز سال تحصیلی اول مهر قرار بگیریم برنامه های ما متناسب یا ایام محرم خواهد بود.
وی در مورد تراکم دانش آموزان در دبستان ها توضیح داد: یکی از چالش های ما در نرخ تعداد معلم یا نیروی انسانی ابتدایی نشانگرهای مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است که باید میزان نیاز به معلم را در سه سطح کلانشهرها، شهرهای کم جمعیت و روستاها سنجید به شکلی که روی هم اثر نگذارد.
اما چون این محاسبه درست صورت نگرفته است و تعداد کل دانش آموزان به معلمان به عنوان شاخص در نظر گرفته شده تقسیم بندی درستی در این زمینه نداریم.
حکیم زاده ادامه داد: در اثر این وضع اکنون ۵۷ هزار و ۹۶۰ کلاس با تراکم ۲۶ تا ۳۰ نفر، ۵۶ هزار و ۶۳۶ کلاس با تراکم ۳۱ تا ۳۵ نفر، ۲۲ هزار و ۲۲۳ کلاس با تراکم ۳۶ تا ۴۰، ۱۸۱۷ کلاس با تراکم ۴۱ تا ۴۵ و ۱۴۷ کلاس با تراکم بالای ۴۶ نفر داریم.
وی تاکید کرد: از سازمان امور استخدامی می خواهیم به نشانگرها و شاخص های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش توجه کرده و تعداد معلم های مورد نیاز را با توجه به تراکم ۲۶ نفر در هر کلاس محاسبه کنند که تاکنون مغفول مانده است و به میانگین تعداد دانش آموز به معلم توجه شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اجرای سند تحول آموزش و پرورش گفت: اگر در این سند اولویت تخصیص منابع با دوره ابتدایی است، مهم ترین گام وجود معلم ابتدایی است.
حکیم زاده در مورد ممنوعیت ورود نوشت افزار خارجی نیز توضیح داد: در این زمینه فرهنگ سازی با کمک‌رسانه ها و تلاش برای تغییر نگرش والدین بسیار مهم تر است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا