مهم‌ترین مانع بین‌المللی شدن نشر ایران چیست؟

خبرگزاری ارک: امیرمسعود شهرام‌نیا مهم‌ترین مانع برای حضور نشر ایران در عرصه بین‌الملل را نپیوستن ایران به قانون کپی‌رایت و کنوانسیون برن دانست.

مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران درباره برنامه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای حضور در نمایشگاه کتاب مسکو و فرانکفورت اظهار داشت:‌ برنامه‌ریزی‌ها برای حضور هرچه پررنگ‌تر ایران در نمایشگاه‌های کتاب مسکو و فرانکفورت در حال انجام است و ما هم‌اکنون در حال ثبت نام از ناشرانی هستیم که علاقه‌مندند در این نمایشگاه‌ها شرکت کنند.

شهرام‌نیا گفت: محوریت فعالیت ما حضور ناشران در این نمایشگاه‌هاست، البته امسال ممکن است نویسنده مهمان هم داشته باشیم. در حال حاضر نیز فراخوان حضور ناشران علاقه‌مند برای حضور در نمایشگاه فرانکفورت و مسکو آماده است و ناشران برای ثبت نام می‌توانند به سایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: در واقع به خاطر این‌که ما به کنوانسیون برن نپیوسته‌ایم عملا به نظر می‌رسد مهم‌ترین مانع بین‌المللی شدن صنعت نشر ما همین موضوع است. برای پیوستن به این قانون موانع متعددی وجود دارد. اما در مجموع معایب پیوستن به این قانون کم‌تر از محاسن است، ضمن این‌که اخلاق هم حکم می‌کند ما حق پدیدآورندگان آثار را پرداخت کنیم و بعد اقدام به نشر آثار کنیم.

شهرام‌نیا همچنین افزود: هم‌اکنون در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در حال جمع‌آوری سازه‌های نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران هستیم تا در واقع این شهری را که ساخته شد دوباره جمع‌آوری کنیم. فکر می‌کنم این کار تا نیمه خردادماه پایان یابد.

دکمه بازگشت به بالا