سال زراعی گذشته در اصفهان ۱۱۴ میلی متر بارندگی ثبت شد

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان

سال زراعی گذشته در اصفهان ۱۱۴ میلی متر بارندگی ثبت شد

مدیرکل هواشناسی اصفهان میانگین بارش های استان را در سال زراعی گذشته ۱۱۴ میلی متر اعلام کرد.

ارک خبربه نقل ازایرنا:مجید بیجندی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل که ۱۳۲ میلی متر بود، ۱۳٫۶ درصد و نسبت به دوره بلند مدت نیز ۲۷٫۷ درصد کاهش نشان می دهد.
سال زراعی از ابتدای مهر هر سال آغاز می شود و تا پایان شهریور سال بعد ادامه دارد.
وی اظهار داشت: بیشترین بارش سال زراعی گذشته در فریدونشهر با ۳۳۵٫۱ میلی متر ثبت شد که نسبت به مدت مشابه سال زراعی قبل و بلند مدت به ترتیب ۳۹٫۳ و ۴۲٫۲ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان میانگین بلند مدت بارندگی در استان اصفهان را ۱۵۷٫۶ میلی متر عنوان کرد و گفت: مقایسه بارندگی استان اصفهان در سال زراعی گذشته با میانگین بلند مدت استان نیز بیانگر کاهش ۴۳٫۶ میلی متری بارندگی سال گذشته زراعی است.
وی همچنین میانگین بارش های امسال شهر اصفهان را ۸۲٫۶ میلی متر عنوان کرد و گفت: این مقدار بارش در مقایسه با سال قبل ۸٫۷درصد و نسبت به میانگین بارش های بلند مدت نیز ۳۳٫۲ درصد کاهش نشان می دهد.
بیجندی بیشترین کاهش بارندگی ها در سال زراعی ۹۶- ۹۷ را متعلق به شهرستان چادگان عنوان کرد و افزود: بارندگی های امسال این شهرستان نسبت به سال قبل ۶۱٫۹ درصد و در مقایسه با میانگین بلند مدت ۵۷٫۷ درصد کاهش را نشان می دهد.
مدیرکل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بارش های سال زراعی ۹۶-۹۷ نسبت به میانگین بارش های سال گذشته در اردستان، خور و بیابانک، شرق اصفهان، کاشان، نجف آباد، کبوتر آباد، میمه، نطنز، مورچه خورت و ورزنه افزایش داشته است، افزود: بارش های سال زراعی گذشته در شهر ورزنه به ۸۷٫۹ میلی متر رسید که در مقایسه با سال گذشته ۶۳ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت ۱۳ درصد افزایش داشته است.
کاهش حدود ۶۰ درصدی بارندگی‏‌ها در حوضه آبریز زاینده‌‏ رود موجب افت شدید آب ورودی به سد زاینده‌ رود چادگان در سال آبی ۹۷- ۹۶ شده است.
براساس آمار ایستگاه ‌های هیدرومتری رودخانه زاینده‌ رود، کاهش بارش ها در این حوضه در ۷۰ سال گذشته بی‌ سابقه بوده است

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا