امسال بارش‌های پاییزی زودتر شروع می‌شوند

پایگاه خبری ارک خبر-اصفهان:

امسال بارش‌های پاییزی زودتر شروع می‌شوند

مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در نشست خود با خبرنگاران، گزارشی از وضعیت گذشته، فعلی و پیش‌بینی‌های هواشناسی استان ارائه داد و از راه‌اندازی سامانه تهک در راستای کاربردی‌شدن فعالیت‌های هواشناسی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری ارک خبر: مدیر کل هواشناسی استان اصفهان در نشست خبری بااصحاب رسانه ، گزارشی از وضعیت گذشته، فعلی و پیش‌بینی‌های هواشناسی استان ارائه داد و از راه‌اندازی سامانه تهک در راستای کاربردی‌شدن فعالیت‌های هواشناسی خبر داد.
پیشگیری از خسارات با عضویت در سامانه تهک
مجید بیجندی، مدیر کل هواشناسی استان اصفهان، با اشاره به سه سال فعالیت برای راه‌اندازی سامانه تهک در استان اصفهان گفت: در استان اصفهان که فعالان کشاورزی و دامپروری متحمل خساراتی ناشی از بی‌اطلاعی از شرایط جوّی شده‌اند، سازمان هواشناسی با توسعه این سامانه می‌تواند در کنترل و پیشگیری از خسارات نقش مؤثری ایفا کند.
وی افزود: این سامانه می‌تواند در حمل و نقل جاده‌ای، هوایی، سلامت و گردشگری نیز به کاربران کمک کند.
بیجندی بیان کرد: بهره‌برداران با ورود به آدرس Tahak.ir، در این سامانه ثبت‌نام کنند، منطقه و محصول خود را باید مشخص کنند تا اطلاعات جوّی از طریق ایمیل و پیامک برای آنها ارسال شود.
در ادامه، اسدی، مسئول سامانه تهک، از ۱۷۲ هزار بهره‌بردار و ۴۶ هزار کاربر در حوزه کشاورزی در سطح استان خبر داد و افزود: استان اصفهان بیشترین بهره‌برداران کشاورزی را دارد.
وی از تعاملات بین دستگاهی ازجمله جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان‌های مردم‌نهاد، برگزاری جلسات متعدد برای اطلاع‌رسانی در زمینه توسعه هواشناسی کاربردی، اتوماسیون و الکترونیکی‌شدن فعالیت‌ها سخن راند.
بیجندی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درگیری جهان با خشکسالی و سیلاب در قرن بیست‌ویکم گفت: هواشناسی برای مقابله با هردو می‌تواند وارد عمل شود و به تصمیم‌سازان کمک کند.
وی در تشریح وضعیت بارش در سال زراعی ۹۶-۹۷، استان اصفهان را رتبه ۱۲ به لحاظ کم‌بارشی اعلام کرد و وضعیت سرچشمه‌ها در سد زاینده‌رود و چهارمحال را نگران‌کننده خواند.
وی گفت: ایستگاه کوهرنگ با ۷۶۳ میلیمتر دریافت بارش، ۴۴ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند. همچنین بیشتر شهرستان‌های استان در مقایسه با آمار بلندمدت، کاهش بارش دارند؛ ولی کانون‌هایی در غرب استان مثل چادگان، داران، سمیرم و خوانسار کاهش ۶۲ درصدی بارش را نسبت به سال گذشته داشته‌اند.
وی از درگیری ۹۹ درصدی استان با خشکسالی و پیامدهای آن خبر داد و با اشاره به وضعیت نرمال بارش در تیر و مرداد، از بارش در شهریور و زودتر شروع‌شدن بارش‌های پاییزی متأثر از عوامل دورپیوندی خبر داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا