حذف واژه عوارض و جایگزینی “مالیات” شهرداری ها را در تنگنا قرار می دهد

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان

شهردار اصفهان:

حذف واژه عوارض و جایگزینی مالیات شهرداری ها را در تنگنا قرار می دهد

شهردار اصفهان گفت: جایگزینی واژه مالیات به جای عوارض از سوی دولت مشکلات بسیاری را برای شهرداری ها به وجود می آورد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت الله نوروزی در جلسه سازمان همیاری های شهرداری استان که با حضور استاندار، شهرداران شهرهای استان و جمعی از مدیران استانی و شهری برگزار شد، اظهار کرد: با وجود انتقال مسائل و مشکلات کلانشهرها به نمایندگان مجلس این مشکلات همچنان پابرجاست، نامه ای در خصوص ارزش افزوده، درآمدهای پایدار، قوانین بودجه سال گذشته در حال پیگیری است و امیدوارم در کمیسیون های مربوطه مجلس، مسائل ذکر شده در این نامه مورد توجه قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: در قانون دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده، قرار است واژه عوارض حذف و مالیات جایگزین آن شود.

شهردار اصفهان جایگزین شدن این واژه را دارای آثار بسیار بدی دانست و افزود: واژه عوارض در اختیار سازمان شهرداری هاست اما زمانی که واژه مالیات به کار برده می شود در اختیار دولت قرار می گیرد و متولی آن وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان مالیاتی می شود. این موضوع وضعیت شهرداری ها را در تنگنا قرار داده و سازمان شهرداری ها دیگر نقشی در وضع مالیات و توزیع آن نداشته و در انحصار دولت قرار می گیرد.

وی با اشاره به موضوع حذف اعتبار سوخت شهرداری ها در بودجه سال ۹۷ است، اضافه کرد: تخصیص اعتبار در این خصوص به سازمان هدفمندی یارانه ها واگذار شده که آثار این تخصیص نیز شهرداری ها را تحت فشار قرار می دهد.

نوروزی تاکید کرد: عدم پرداخت اعتبار موضوع تبصره سه مالیات بر ارزش افزوده و عدم پرداخت سهم شهرداری ها از اجرای مفاد ماده ۲۳ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی یکی دیگر از مشکلاتی است که شهرداری ها به ویژه شهرداری اصفهان را درگیر خود کرده است. سال گذشته در اصفهان ۱۰۰ میلیارد تومان تخلف ثبت شده که برای ثبت این میزان تخلف شهرداری باید تجهیزات لازم را فراهم و زیرساخت ها را ایجاد کند که هر کدام از این موارد هزینه بسیاری را می طلبد. این در حالیست که از این مبلغ هزینه ای بسیار جزئی به شهرداری اصفهان داده شده است.

پیشنهادهای شهردار اصفهان برای بهبود وضعیت شهرداری ها

وی عدم پرداخت اعتبار بندهای “ج و د” ماده هشت قانون هدفمندکردن یارانه ها را یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده توسط دولت برای شهرداری ها ذکر کرد و افزود: قرار بوده دولت در ارتباط با این بند زیان های وارد شده به شهرداری ها و یا بخشی از هزینه های مربوط به حمل و نقل عمومی را پرداخت کند که نه تنها در مورد حمل و نقل عمومی هزینه ای از سوی دولت پرداخت نشده بلکه در خصوص جبران ضررها نیز هیچ بودجه ای پرداخت نشده است که در این زمینه نیازمند همیاری نمایندگان مجلس هستیم.

وی تاکید کرد: در صورتیکه سهم دولت در خصوص خرید، تجهیز و نوسازی ناوگان شهرداری ها به موقع پرداخت می شد تاثیر بسیار متفاوتی را شاهد بودیم. در سال های گذشته قرار بود برای سالن اجلاس ۱۰۰ میلیاردتومان را دولت و مابقی را شهرداری پرداخت کند که تنها ۲۰ میلیارد آن توسط دولت پرداخت شد که جبران آن ۸۰ میلیارد تومان، در شرایط فعلی ۸۰۰ میلیاردتومان هزینه از سوی شهرداری نیاز دارد.

نوروزی ادامه داد: این موارد می طلبد هم در استان و هم در کل کشور ارتباط با نمایندگان به گونه ای باشد که در وضع قوانین، حقوق شهرداری ها رعایت شود. لازم است مجمع نمایندگان با حضور شهرداران مراکز شهرها تشکیل شود.

وی تاکید کرد: با این همدلی و همکاری هاست که می توان به طور مثال حمل و نقل ریلی را حل و فصل کرد. قرار نیست در ساخت مترو تنها شهرداری اصفهان و شهرداری های مرتبط اطراف شهر اصفهان به طور کامل نقش داشته باشند. باید ذوب آهن و فولاد مبارکه نیز در ساخت قطار حومه ای مشارکت داشته باشند تا دیگر در اصفهان شاهد و نگران مهاجرت ها، حاشیه نشینی و مشکلات دیگر نباشیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه باید نقطه نظرات کارشناسان و شهرداری ها در خصوص لایحه درآمدهای پایدار و مدیریت واحد شهری شنیده شود، اظهار داشت: طبیعی است یک نماینده شاید برای نخستین بار به فعالیت های شهری وارد شده باشد و اطلاعات تخصصی نداشته باشد. بنابراین این شهرداران هستند که باید اطلاعات لازم در خصوص شهرداری ها را به نمایندگان ارائه دهند. در صورتیکه از شهرداران عضو هیات مدیره سازمان همیاری ها بودند شاید می شد این موارد را بهتر پیگیری کرد. امیدواریم این اصلاح در سازمان همیاری ها اجرا شود تا همه در کنار یکدیگر کارها را پیش ببریم.

وی اضافه کرد: امروز از ظرفیت شورای عالی استان ها استفاده نمی شود این در حالیست که این شورا قدرت تقدیم لایحه به مجلس دارد.

نوروزی گفت: باید شهرهایی که در استان به نوعی به اصفهان در حوزه قطار حومه ای و حمل و نقل عمومی ارتباط دارند جلساتی داشته باشند تا بتوان مشکلات را مرتفع کرد. برخی گمان می کنند تنها باید به شهرهای خودشان توجه داشته باشند در حالیکه ما زمانی می توانیم اصفهانی آباد، بدون آلایندگی و بودن ترافیک داشته باشیم که همسایه های ما توانمند شده و برای آنها نیز امکانات فراهم شود.

وی با بیان اینکه آبادانی شهرهای اطراف اصفهان کمک به شهر اصفهان است، تاکید کرد: در صورتیکه این نگاه وجود نداشته باشد حاشیه نشینی های متعدد در اصفهان ایجاد شده که منشأ همه جرایم می شود. باید با کمک یکدیگر و آبادانی استان شاهد رعایت حقوق شهروندی همه شهروندان و توسعه پایدار بر مبنای انسان با نگاه به نسل های آینده و رعایت محیط زیست باشیم.

شهردار اصفهان تصریح کرد: امروز نمی توان از توسعه پایدار گفت اما نگاه به محیط زیست، انسان و … وجود نداشته باشد زیرا این موارد به یکدیگر پیوسته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا