برنامه ریزی پلس اصفهان برای به صفر رساندن تصادفات فوتی در جاده های روستایی استان

پایگاه خبری ارک خبر – اصفهان:

برنامه ریزی پلس اصفهان برای به صفر رساندن تصادفات فوتی در جاده های روستایی استان

 فرمانده انتظامی استان از هدف گذاری و برنامه ریزی ویژه این فرماندهی برای به صفر رساندن تصادفات فوتی در جاده های روستایی استان با همکاری بخشداران و دهیاران خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سردار” مهدی معصوم بیگی” در همایش راهوران محله و نمونه های ترافیکی جاده ای که به مناسبت هفته ناجا برگزار شد گفت: در اسفندماه سال ۱۳۸۸، ایده استفاده از ظرفیت های مردمی برای کاهش تصادفات در دستور کار ناجا قرار گرفت و دلیل آن هم وجود ۲۷ هزار جان باخته ناشی از حوادث رانندگی در سطح کشور بود و این روند اگر ادامه پیدا می کرد معلوم نبود به کجا می رسیدیم .

وی افزود: نیروی انتظامی با استفاده از این راهبرد در درون شهر ها دانش آموزان را به عنوان همیاران پلیس و در روستاها از دهیاران در قالب راهوران محله بکارگیری کرد و امروز که ۹ سال از این اتفاق مبارک می گذرد شرایط بسیار تغییر کرده است و از ۲۷ هزار کشته در سال به ۱۶ هزار نفر جان باخته ناشی از تصادفات رسیدیم هرچند که این آمار نیز هنوز نگران کننده است چرا که چندین برابر این رقم مجروح و مصدوم داریم .

فرمانده انتظامی استان با بیان اینکه کارشناسان ۳ عامل انسان، جاده و خودرو را در وقوع تصادفات دخیل می دانند افزود: معتقدم در بین این عوامل، عامل انسانی از همه مهم تر است و تردید ندارم که اگر راننده مقررات رانندگی را رعایت کند هرگز دچار حادثه نخواهد شد

وی خاطر نشان کرد: هرچند که باید جاده ها و پیچ های خطرناک اصلاح و حتماً خودروها ایمن شوند که در همین رابطه نیز دستگاه های مسئول از جمله نیروی انتظامی با قوت و شدت این موضوعات را دنبال می کنند اما تاکید می کنم اگر عریضترین و استاندارد ترین جاده ها و با ایمن ترین خودروها هم وجود داشته باشد باز این راننده است که می تواند صحنه را مدیریت کند.

این مقام ارشد انتظامی استان اصفهان، بخشی از تصادفات فوتی را مروبط به جاده های روستایی عنوان و تصریح کرد: سال گذشته هدف گذاری کردیم و گفتیم بیاییم کاری کنیم که استان اصفهان اولین استانی باشد که اعلام کند میزان تصادفات فوتی آن در جاده های روستایی به صفر رسیده است و دست یابی به این هدف قطعاً شدنی است.

وی افزود: آمارجان باختگان در تصادفات جاده های روستایی طی۶ ماهه نخست سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۱۵ درصد کاهش داشت اما این رقم در ۶ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۰ درصد کاهش رسید که نشان می دهد که گام بزرگی در این حوزه برداشته شده است.

وی این اتفاق را مرهون خرد جمعی و همکاری دهیاران دانست و گفت: هرکجا که ما کار جمعی کرده و از خرد جمعی استفاده کردیم به موفقیت هایی بزرگی دست یافتیم و باید هدف گذاری خود برای به صفر رساندن تصادفات فوتی در جاده های روستایی استان را دنبال کنیم.

سردار معصوم بیگی اظهار کرد: وقتی فردی تصادف می کند می گوید که ای کاش سرعت نمی رفتم، ای کاش سبقت نمی گرفتم و ای کاش در حالت خواب آلودگی رانندگی نمی کردم، ای کاش هایی که سودی ندارد.

وی افزود: ما باید این ای کاش ها را تبدیل کنیم به الحمدالله که مقررات را رعایت و به توصیه های پلیس توجه کردم و حادثه ای برایم پیش نیامد.

فرمانده انتظامی استان با طرح این سوال از رانندگان که آیا شما حاضرید قاتل باشید، گفت: مطمئناً پاسخ همه شما منفی است پس چرا عملی انجام می دهید که منجر به قتل شود، اگر همین یک جمله را رانندگان با خود دائماً مرور کنند، بیشتر به رانندگی خود توجه خواهند کرد.

سردار معصوم بیگی با بیان اینکه ۵۰ درصد از جاده های استان اصفهان را جاده های روستایی تشکیل می دهد این موضوع را نشانه توسعه و پیشرفت و نتیجه برکت نظام اسلامی دانست و گفت : البته اگر روستائیان عزیز دقت نکنند همین پیشرفت و توسعه می تواند برای آنها خطر آفرین باشد.

وی ترکیب بخشداران ، دهیاران و کارشناسان پلیس راه را در افزایش فرهنگ ترافیک و ارتقای ایمنی جاده های روستایی موثر دانست و عنوان کرد :طبیعی است هرچقدر که اموزش بیشتری به روستائیان بدهیم به همان میزان هم بهره برداری بیشتری خواهیم برد.

فرمانده انتظامی استان جایگاه بخشداران و دهیاران را به لحاظ اینکه حلقه اتصال مردم با مسئولان هستند بسیار با ارزش عنوان کرد و خطاب به آنان گفت: همان طور که خداوند در قرآن کریم می فرماید، شما اگر جان یک نفر را نجات دهید به گونه ای است که کل بشریت را زنده کرده اید .

دکمه بازگشت به بالا