آثار نسخه‌شناسی تبریز در کشور ممتاز است

خبرگزاری ارک: نسخه‌شناس برتر کشور در تبریز با بیان اینکه نویسندگان تبریز پیشتاز نقل وقایع و تاریخ هستند، گفت: آثار نسخه‌شناسی سفینه تبریز در کشور ممتاز است و بهتر بود تندیسی از این کتاب در تبریز نصب می‌شد.

به گزارش  فارس ، حجت‌الاسلام علی صدرایی‌خویی از فضلای حوزه علمیه قم و نسخه‌شناس برتر کشور در مراسم رونمایی از کتاب حکایت عمر با بیان اینکه در عالم نسخه‌پژوهی، نسخه‌های متعددی در کشور کار شده است، اظهار کرد: نسخه‌ای به نام سفینه تبریز منتشر شده که افتخاری برای این شهر محسوب می‌شود و در قرن هشتم تالیف شده که مناسب بود تندیسی از این اثر در تبریز نصب می‌شد.

وی با بیان اینکه باید در زمینه نقل خاطرات دقیق بود، گفت: بسیاری از خاطرات مربوط به علمای بزرگ تبریز به خوبی نقل نشده است و از طرف دیگر خودسانسوری در برخی نقل خاطرات نیز نباید صورت گیرد.

این نسخه‌شناس برتر کشور، قرآن کریم را در زمینه نقل قضایا و داستان‌ها بهترین الگو برای مولفان مذهبی دانست و گفت: در قرآن کریم نه تنها مسئله سانسور در بیان حقایق جهان و داستان‌های تاریخی صورت نگرفته بلکه همه جوانب مورد بررسی قرار گرفته است و از طرف دیگر داستان‌های قرآنی همه جانبه است.

وی با تاکید بر کار خالصانه در حوزه فعالیت‌های دینی یادآور شد: اعمالی که برخواسته از اخلاص کامل باشد، نزد خداوند مقبول هستند و شاید این اعمال در نزد ما کوچک و حقیر باشد.

صدرایی‌خویی، نویسندگان تبریز را پیشتاز نقل وقایع و تاریخ دانست و گفت: برخی از این آثار 15 سال زمان برده است که کتاب مرحوم نخجوانی در قرن دهم از این جمله بوده است.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های آیت‌الله مرحوم مولانا تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های ایشان تحصیل کامل دروس فقهی بود، وی در تبریز ساکن شد و بزرگانی چون آیت‌الله شبیری زنجانی و آیت‌الله اردبیلی هم درس و همسطح وی بودند.

نسخه‌شناس برتر کشور با بیان اینکه این عالم بزرگ اگر در قم ساکن می‌بود بی‌شک یکی از مراجع بزرگ شیعه می‌شد و کمتر کسی این کار را می‌کند گفت: بزرگان دینی ما و علمای بزرگ بر هدایت مردم بیشتر از جایگاه و مقام دنیوی تاکید داشتند و آیت‌الله مولانا نیز اینگونه بودند.

صدرایی‌خویی افزود: ایشان با وجود مشغله زیاد تالیفات زیادی داشتند که برخی از این آثار نیز منتشر نشده و برخی در حال انتشار است.

وی، تواضع و فروتنی آیت‌الله مولانا را از جمله خصوصیات ایشان برشمرد و گفت: این عالم فاضل دنیاگریز به معنای واقعی کلمه بود و با کمال تواضع در مسجد و بین جمع مردم حاضر می‌شد.

این محقق حوزه علمیه قم گفت: در کتاب حکایت عمر 51 خاطره با زیرنویس‌های خوب منتشر شده و امیدوارم اهل علم از این کتاب استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا