باراندوزچای، پیشنهادی ویژه برای قایقرانی در فصل بهار

“باراندوزچای” یا “رودخانه باراندوز” از جمله جاذبه های طبیعی استان آذربایجان غربی است که از دو رشته ارتفاعات مرزی ایران و ترکیه و ایران و عراق به نام‌های جمال‌الدین و ارتفاعات ککوداغ و الوق سرچشمه می‌گیرد و در بستر عمیقی با شیب تند حرکت کرده، پس از دریافت شاخه‌هایی چند و طی مسافتی وارد جلگه شده دشت بیل را آبیاری می‌کند و سپس از آبادی زیوه گذشته به روستای هفتوان باراندوز می‌رسد و از این ناحیه به بعد به نام باراندوزچای نامیده می‌شود.

رودخانه باراندوز پس از طی مسافتی و آبیاری کردن زمین‌های کشاورزی ۱۰۲ روستا و آبادی در منطقه داروغه شعبه کوچکی دره قاسملو به آن پیوسته و رودخانه به طرف دریا متوجه می‌شود و پس از طی مسافتی در چندین شاخه که شعبه اصلی آن بابارود است به دریاچه اورمیه می‌ریزد.

باراندوز چای (1)

رودخانه باراندوزچای درنزدیکی روستای هفت آباد از روی چشمه های آب گرم زیر زمینی عبور میکند که این بخش از رود به عنوان قطب گردشگری رودخانه معروف شده که سالانه پذیرای میهمانان و گردشگران از سایر استان ها است.

بستر رودخانه باراندوزچای در مرداد و تیرماه خشک مى‌شود ولى دبى آن در اردیبهشت ماه حداکثر به ۱۰۰ مترمکعب افزایش پیدا مى‌کند.

حجم سالانه این رود 171163000 مترمکعب ثبت شده است. مساحت حوضه آبریز رودخانه باراندوز در حوزه روستای ساعتلو در حدود ۶۶۶ کیلومتر مربع و در روستای بابارود ۱۰۱۲ کیلومتر مربع است. میانگین سالانه آب آن ۱۶۵ میلیون متر مکعب در ساعتلو و در بابارود ۱۴۳.۳ میلیون متر مکعب است.

رودخانه باراندوزچای در فصل بهار به دليل خروشاني و پر آبي زياد ميزبان بسياري از افرادی است كه به دنبال ورزش هاي هيجاني مانند قايقراني هستند.

باراندوز چای (2)

باراندوز چای (4)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا