اسکناس ۱۰ هزار تومانی تقلبی نداریم

6

خبرگزاری ارک: ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، خبر برخی رسانه ها را درباره وجود اسکناس ۱۰ هزار تومانی تقلبی در بازار رد کرد و گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و شایعه است.

” رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: تصمیم شورای پول و اعتبار مصوبه سازنده‌ای برای خروج از بازار آشفته بانکی بود و با توجه به فاصله نرخ سود بانکی از روند تورم ، این مصوبه تعیین و نهایی شده است.

وی ادامه داد: سال‌های طولانی نرخ سود منفی داشتیم و با تلاش های دولت توانستیم نرخ تورم را از بالای 40 به حدود 15 درصد برسانیم اما نرخ سود بانکی کاهش نیافته بود  در زمانی که نرخ تورم 40 درصد بود نرخ سود بانکی منفی بود اما پیش‌بینی می‌شد که وقتی نرخ تورم کاهش می یابد نرخ سود بانکی نیز باید با افت مواجه شود.

سیف افزود: با مصوبه شورای پول و اعتبار سقفی برای نرخ سود تسهیلات در نظر گرفته شده است که می‌تواند همه چیز را تنظیم کند و بانک‌ها با سقف تسهیلات قیمت تمام شده منابع و هزینه غیرعملیاتی (اداری و تشکیلاتی ) را کاهش دهند که رقابت مثبت و سازنده‌ای را در نظام بانکی ایجاد می‌کند.

وی گفت: به تدریج آثار مثبت این مصوبه دیده خواهد شد و با نرخ های متناسب حاشیه سود مناسب ایجاد می کند و  درحالی که نرخ تورم 15 درصد است، نرخ سود تسهیلات 24 درصد تعیین شده  است و همه چیز کنترل خواهد شد.

سیف همچنین اظهار داشت: فردی که حساب 22 درصدی در یک بانک دارد،  بانک نمی تواند منابع سپرده ای جدید را بر روی آن حساب اضافه کند و  حداکثر نرخ سود برای سپرده 20 درصد تعیین شده است و فردی که سپرده سرمایه گذاری بلندمدت دارد برگه ای در اختیار دارد و به همین دلیل امکان افزایش یا کاهش آن وجود نخواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا