۲۰ میلیارد ریال برای توسعه مجموعه دو کمال تبریز اختصاص یافت

ارک خبر- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: برای توسعه حد شمالی مجموعه باغ و مقبره های دو کمال تبریز ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت.
۲۰ میلیارد ریال برای توسعه مجموعه دو کمال تبریز اختصاص یافت
مرتضی آبدار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: طرح توسعه مجموعه مقبره های کمال الدین مسعود خجندی و کمال الدین بهزاد هراتی در حال تکمیل است.
وی با اشاره به اینکه مرمت مجموعه باغ کمال پیشتر اجرای بخش های مختلف مدرسه و موزه نگارگری را پشت سر گذاشته است، افزود: در حال حاضر ساخت کلاس های آموزشی موزه و مدرسه نگارگری طبق طرح مصوب واقع در حد جنوبی، اجرای گالری نمایش ضلع شرقی و اجرای فضاهای نمایشی ضلع شمالی در دستور کار قرار گرفته است.
آبدار ادامه داد: در برنامه های آتی این پروژه ساماندهی کتابخانه مجموعه، امور اداری، حیاط و رواق های حد غربی و آمفی تئاتر با توجه به حساسیت پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی گفت: مجموعه باغ کمال پس از اتمام پروژه طبق طرح مصوب، با کاربری مدرسه و موزه نگارگری شامل گالری های نمایش، کلاس های آموزشی، کتابخانه تخصصی، امور اداری و آمفی تئاتر بهره برداری می شود.
به گزارش ایرنا، باغ و مقبره «دو کمال» تبریز، آرامگاه کمال‌الدین بهزاد و کمال‌الدین مسعود خجندی است که در محله تاریخی بیلانکی این شهر قرار دارد.
کمال‌الدین بهزاد، نقاش و نگارگر (مینیاتوریست) چیره ‌دست ایرانی قرن دهم هجری و نگارگر مکتب هرات است که در دربار سلطان حسین بایقرا و نزد امیر علیشیر نوایی در هرات تقرب یافت و بعد از استیلای شاه اسماعیل اول صفوی بر ازبکان، همراه وی به تبریز آمد و در دوره شاه تهماسب صفوی نیز در تبریز با احترام زیست و در آنجا درگذشت.
کمال‌الدین مسعود خجندی نیز از شعرای معروف قرن هشتم و نهم هجری قمری است که بعد از تشرف به حج در تبریز زندگی کرد و تحت حمایت سلطان جلایر قرار گرفت و چون سلطان حسین جلایری یکی از ارادتمندان کمال‌الدین خجندی بود، در محله بیلانکی، باغی را به شیخ هدیه و در آنجا خانقاهی برای وی بنا کرد و از این زمان باغ مذکور به «باغ کمال» مشهور شد.
آرامگاه این دو شاعر و هنرمند در سال ۱۳۳۸ خورشیدی توسط فرهنگ‌ دوستان تبریزی کشف و بعدها به همت انجمن آثار ملی، مرمت و لوح یادبود در آن نصب شد.
این اثر تاریخی به سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۰۵۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا