ظرفیت اشتغال روستاهای آذربایجان شرقی سنجش می شود

ارک خبر- رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به آغاز تدوین طرح مطالعاتی اشتغال روستایی استان، گفت: بر اساس این طرح ظرفیت های اشتغال حدود ۱۲۸۰ روستای استان شناسایی می شود.
ظرفیت اشتغال روستاهای آذربایجان شرقی سنجش می شود
اکبر فتحی روز شنبه در حاشیه نشست تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستاهای منتخب آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تا کنون ۵۱۲ روستا شناسایی و در اولویت اجرا قرار گرفته و اجرای این طرح از سال آینده در ۲۵۶ روستا آغاز می شود .
وی افزود: شناسایی ظرفیت های اشتغال روستایی در تمام زمینه های بخش کشاورزی و بررسی مشاغل جایگزین کشاورزی در حوزه دریاچه ارومیه از جمله اهداف اصلی تدوین و اجرای طرح یاد شده است.
فتحی با بیان اینکه روستاهای بالای ۵۰ خانوار، روستاهای مرزی، روستاهای حوضه دریاچه ارومیه و روستاهای هدف گردشگری در اولویت اجرای طرح شناسایی مشاغل هستند، ادامه داد: ایجاد مشاغل کشاورزی صادرات محور هدف اصلی در اجرای طرح ظرفیت سنجی اشتغال روستاهای آذربایجان شرقی است.
وی اضافه کرد: بخش تولیدات گلخانه ای و محصولات دامی مثل شیر و لبنیات که مازاد بر نیاز استان هستند از جمله ظرفیت های صادراتی آذربایجان شرقی هستند که در این طرح مورد توجه واقع خواهند شد.
فتحی یادآوری کرد: امسال ۲۹۰ میلیون دلار از محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی که ۱۲ درصد صادرات غیرنفتی استان را تشکیل می دهد به کشورهای خارجی صادر شده است.
وی ادامه داد: با اجرای طرح ظرفیت سنجی و شناسایی مشاغل در روستاهای آذربایجان شرقی به دنبال افزایش صادرات و اشتغال در این استان هستیم.
فتحی تاکید کرد: با اجرای این طرح منابع و اعتبارات تخصیص یافته برای ایجاد اشتغال به صورت هدفمند هزینه خواهد شد و فعالیت های اقتصادی روستایی و کشاورزی به درستی انجام می شود.
ظرفیت سنجی اشتغال روستاهای آذربایجان شرقی توسط دانشگاه تبریز و به سفارش سازمان جهادکشاورزی اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی، ۱۲ درصد اشتغال و ۱۳ درصد صادرات غیر‌نفتی استان آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است.
میزان تولید سالانه محصولات کشاورزی استان در سال گذشته ۵ میلیون و ۲۴۱ هزار تن است که از این رقم ۳٫۰۹۱ میلیون تن به محصولات زراعی، ۱٫۰۵۶ میلیون تن به محصولات باغی، ۱٫۰۸۹ میلیون تن به محصولات دامی و ۴٫۷۲۴ هزار تن به آبزیان اختصاص دارد.
تعداد بهره برداران اراضی زراعی استان بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی سال ۹۳ برابر ۱۶۲ هزار و ۸۹۴ بهره بردار و تعداد بهره برداران اراضی باغی ۱۱۵ هزار و ۵۲۲ بهره بردار است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا