معاون سازمان میراث فرهنگی:هر گردشگر معادل ارزش ۳۰ بشکه نفت ارزآوری دارد

ارک خبر- معاون سرمایه گذاری، حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان اینکه اقتصاد گردشگری مقابل اقتصاد نفت قابل دفاع است، گفت: سفر یک گردشگر به کشور معادل درآمد فروش ۳۰ بشکه نفت است.
به گزارش ایرنا، حسین اربابی روز چهارشنبه در همایش بین المللی فقه گردشگری در تبریز اظهار داشت: ۱۳۵۰ دلار از ورود هر گردشگر عاید کشور می شود که بالاتر از درآمد صادرات نفت است.
وی افزود: درآمدهای گردشگری و تبادلات مالی آن مستقل از خواست استکبار و استعمار است و فعالیت در این صنعت نیاز به سر خم کردن مقابل هیچ کس ندارد و در واقع به خودمان متکی هستیم.
اربابی ادامه داد: حضور پررنگ فقه گردشگری نیز می تواند موجب امیدواری جامعه گردشگری و رونق بیشتر این صنعت شود.
شهردار تبریز نیز در این آیین گفت: همایش فقه گردشگری می تواند با بررسی و واکاوی ابعاد مختلف فقهی و حقوقی مسائل گردشگری، راهکارهای صحیح عملی و اجرایی برای رفع موانع موجود در حوزه گردشگری اسلامی ارائه دهد تا طبق مبانی شرعی و قانونی، مسیر و فرایند گردشگری اسلامی و حلال در کشورهای اسلامی از جمله ایران، تسهیل شود.
ایرج شهین باهر افزود: صنعت توریسم یکی از مهمترین محل های درآمد کشورهای توسعه یافته است و بر اساس آمار اعلام شده از سوی مراجع رسمی، سال گذشته نزدیک به یک و نیم میلیارد سفر گردشگری در جهان روی داد که متاسفانه سهم کشورهای اسلامی در این میان بسیار ناچیز است.
وی با بیان اینکه گردهم آیی فقهای جهان اسلام برای تعریف چارچوب های شرعی در خصوص گردشگری با عنوان گردشگری حلال در تبریز مایه خوشحالی است، افزود: جمعیت نزدیک به ۲ میلیارد نفری مسلمانان جهان بنابه دلایل مختلف از جمله عدم رعایت موازین شرعی و اسلامی از نعمت سفر که بسیار در دین مبین اسلام توصیه شده است، محروم شده اند و این اتفاق جای برنامه ریزی دارد.
شهین باهر اظهار داشت: تبریز از دیرباز محملی برای جذب گردشگران اعم از گردشگران جویای علم و طب و فرهنگ بوده است.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش بین المللی فقه گردشگری با شرکت نخبگان و گردشگران ۵۰ کشور خارجی در تالار وحدت دانشگاه تبریز گشایش یافت.
۲۵۰ مقاله در ۶ محور و به پنج زبان فارسی، انگلیسی، ترکی آذری، ترکی استانبولی و اردو به دبیرخانه همایش بین المللی فقه گردشگری رسیده است.
از این تعداد ۱۶۰ مقاله پذیرفته و در نهایت ۶۰ مقاله برگزیده و هفت مقاله برتر شناخته شد که در همایش فقه گردشگری ارایه می شود.
تمبر یادبود همایش و طرح انجمن ملی گردشگری اسلامی نیز با حضور آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و میهمانان خارجی رونمایی شد.
این همایش ۲ روزه توسط جامعه المصطفی العالمیه با همکاری سازمان میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز برگزار می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا