محققان دانشگاه تبریز روش جدیدی برای کشف فسیل ابداع کردند

محققان دانشگاه تبریز برای نخستین بار در جهان از طریق هوش مصنوعی به روش جدیدی برای شناسایی و کشف فسیل دست پیدا کردند که در حوزه پالئونتولوژی کاربرد وسیعی دارد.

به گزارش ایرنا، مجری طرح «شناسایی و کشف فسیل از طریق هوش مصنوعی» امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: در این پژوهش با تکیه بر هوش مصنوعی در حوزه فسیل شناسی و پالئونتولوژی از روش جدیدی استفاده شده که در مقایسه با روش های سنتی رایج، نتایج رضایت بخشی داشته است.

دکتر اکبر سهرابی با بیان این‌که هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف علمی اهمیت و کاربرد زیادی پیدا کرده است، افزود: در سال‌های اخیر کاربرد هوش مصنوعی در حوزه علوم زمین به خصوص زمین شناسی نفت نیز افزایش یافته است.

به گفته وی با وجود افزایش کاربرد هوش مصنوعی در مطالعات زمین شناسی، استفاده از هوش مصنوعی در دیرینه شناسی و مطالعات آماری فسیلی موضوع جدیدی است.

مجری طرح اظهار داشت: خوشبختانه نتایج بسیار دقیق و مطلوبی این تحقیق در ژورنال علمی «پالئوجغرافی، پالئوکلیماتولوژی و پالئواکولوژی» به عنوان یکی از بهترین ژورنال های زمین شناسی و فسیل شناسی، ارایه شد و مورد استقبال چشمگیر جامعه علمی علوم زمین قرار گرفت.

سهرابی تشریح کرد: با استفاده از این روش فسیل شناسان از سراسر دنیا قادر خواهند بود با اضافه کردن و اشتراک داده های بیشتر این مدل آماری را توسعه داده و نتایج دقیق تر و جامع تری در مقایسه با روش های سنتی فسیل شناسی به دست آورند.

پژوهش فوق با راهنمایی دکتر علی کدخدایی دانشیار گروه علوم زمین دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز به انجام رسیده است.

دانشگاه تبریز با بیش از ۷۰ سال قدمت و ۲۴ هزار دانشجوی، دومین مرکز دانشگاهی قدیمی ایران بعد از دانشگاه تهران می باشد.

نوشته های مشابه