استفاده از پساب فاضلاب درصنعت معضل تامین آب رابه شکل پایدار حل می کند

وزیر نیرودرفولاد مبارکه:

استفاده از پساب فاضلاب درصنعت معضل تامین آب رابه شکل پایدار حل می کند

وزیر نیرو گفت: استفاده از پساب فاضلاب معضل تامین آب صنایع را حل می کند.

به گزارش ارک خبر:رضا اردکانیان در آئین بهره برداری از طرح انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب به شرکت فولاد مبارکه گفت: استفاده از پساب فاضلاب معضل تامین آب صنایع  را به شکل پایدار حل می کند.

وی بیان داشت: فولاد مبارکه یکی از مجموعه های بسیار مهم در بحث تولید و اشتغال کشور است و امیدواریم بتوانیم آب مورد نیاز این صنعت را تامین کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه استفاده از پساب تصفیه شده صرفا برای حل مشکل تامین آب نیست، گفت: رها نکردن پساب در طبیعت، در معرض خطر قرارندادن بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست از فواید استفاده از فاضلاب در صنعت است.

اردکانیان  تصریح کرد: سرمایه‌گذاری شرکت فولاد مبارکه در اجرای پروژه احداث شبکه فاضلاب و جمع آوری پساب شهرهای همجوار ناشی از تفکرات بسیار هوشمندانه مدیریت شرکت فولاد مبارکه است.

اردکانیان تصریح کرد: کشور در منطقه خشک و نیمه‌خشکی قرار دارد، اما در صورتی که از آب بطور صحیح استفاده کنیم منابع آب پایدار و مستمری خواهیم داشت.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف سالانه آب آشامیدنی و بهداشتی در کشور ۶.۵ میلیارد مترمکعب است و ۴.۳ میلیارد مترمکعب پساب از محل مصرف آب آشامیدنی و بهداشتی تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی از مطمئن ترین منابع برای صنایع در مناطق خشک و کم آب را به شکل اولیه فاضلاب و بعد از آن فاضلاب تصفیه شده است.

 وزیر نیرو تصریح کرد: صنایع می توانند برای  تولید وتوسعه کشور و همچنین گردش اقتصادی روی پساب به عنوان مهمترین منبع تامین آب در صنایع استفاده کنند.

وی ادامه داد: یکی از نمودهای تحقق این موضوع مجتمع فولاد مبارکه است که به درستی و هوشمندانه  بر روی انتقال پساب از شهرهای همجوار سرمایه گذاری کرده است.

اردکانیان با قدردانی از تلاش مجموعه فولاد مبارکه در انتقال پساب گفت: وظیفه خود می دانیم که در جهت حل تنگناها و مشکلاتی که دارند با مطالعات لازم که از ملزومات هر امری است مشکلات را حل کنیم به نحوی که این صنعت عظیم دغدغه ای از حیث تامین آب مورد نیاز نداشته باشد.

وی گفت: توجه به قیمت واقعی آب به عنوان مهمترین فایده استفاده از پساب فاضلاب است که البته این  توجه به قیمت واقعی آب به این معنا نیست که انتظار داشته باشیم دولت یارانه بدهد و مصرف کننده اصلی آب یعنی بخش کشاورزی در شرایطی که الگوی کشت مناسب نیست قیمت واقعی آب را بپردازد.

وی بیان کرد: وقتی بدانیم قیمت واقعی آب چقدر است بالاخره چاره ای می اندیشیم که معیشت کشاورز و شرایط سخت آن لحاظ شود.

وزیر نیرو گفت: باید بدانیم که کار صنعت و کشاورزی و محیط زیست به هم گره خورده است و امیدواریم که  با حضور مدیران هوشمند و حمایت دستگاه های اجرایی بیش از پیش در استفاده صحیح از آب بتوانیم بهره وری را در کشور بالا ببریم.

در ادامه این جلسه حمیدرضا عظیمیان بابیان اینکه فولاد مبارکه نتیجه سرمایه گذرای دولت است، اظهار داشت: مجتمع فولاد مبارکه پنجاه‌درصد سهم تولید ۲۴ میلیون تنی فولاد کشور را دارد که تنها تولیدکننده انواع ورق است.

مدیرعامل فولاد مبارکه بابیان اینکه در نقاط مختلف کشور خانواده‌های زیادی تحت پوشش ما هستند، گفت: محصولات تولیدی فولاد مبارکه به‌کل کشور ارسال می‌شود و این شرکت حدود ۲۵ هزار نفر پرسنل دارد و ما در سال نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنیم.

وی با اشاره به فعالیت مجتمع فولاد مبارکه در سه دهه اخیر، گفت: در این سه دهه فعالیت ما به دلیل مشکلات کم‌آبی کشور برای تولید فولاد از سال ۸۰ تا به الآن مصرف آبمان تغییر نکرده است.

عظیمیان با اشاره به راه‌های صرفه‌جویی آب در فولاد مبارکه، عنوان کرد: در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب انتقال پساب‌های ۹ شهر اطراف به مبارکه و تصفیه ‌استفاده از آن را داشتیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه بابیان اینکه استانداردهای شرکت را در مصرف آب به حداقل رساندیم، افزود: اعتباری حدود ۴۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه سد کوهرنگ ۳ در نظر داریم که ۶۴ میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است.

به گزارش ارک خبر: پروژه بهره برداری از انتقال پساب تصفیه خانه مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه با هدف کاهش بارگذاری مصارف آب صنعت فولاد بر زاینده رود با حضور وزریر نیرو و  مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور  و مقامات استانی  در مبارکه افتتاح شد.

خبرنگار:علیرضا هژبری

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا