پرونده های ورودی به دادگستری آذربایجان شرقی ۱۰ درصد افزایش یافت

 رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: طی سال گذشته تعداد پرونده های ورودی به این مجموعه ۱۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش یافت.

حجت الاسلام حکمتعلی مظفری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، تعداد پرونده های ورودی به دادگستری آذربایجان شرقی در سال گذشته را ۶۲۱ هزار و ۳۵۵ فقره اعلام و اضافه کرد: از این تعداد پرونده ورودی به دادگستری استان ۱۰۹ هزار و ۱۳ فقره مختومه شد که از این نظر نسبت به سال ۱۳۹۶ افزون بر هشت درصد رشد داشته ایم.

وی با اشاره به فعالیت شوراهای حل اختلاف در استان، تعداد پرونده های وارده به این شوراها را ۲۱۵ هزار و ۷۸۵ فقره بیان کرد و افزود: از مجموع این پرونده ها تعداد ۲۲۲ هزار و ۲۲۰ فقره پرونده طی سال گذشته مختومه شده است که این رقم بخشی از پرونده های سال های قبل را نیز شامل می شود.

مظفری اظهار داشت: تعداد ورودی پرونده های شورهای حل اختلاف آذربایجان شرقی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶ بیش از هشت درصد رشد داشته است.

وی رسیدگی به پرونده های مسن را یکی از مهمترین اولویت های کاری دادگستری آذربایجان شرقی از سه سال پیش بیان کرد و ادامه داد: هم اکنون تعداد ۲۵۸ پرونده مسن که مربو ط به سال های ۱۳۹۶ و قبل از آن می باشد در دادگستری استان وجود دارد که این رقمدر سال های قبل بیش از ۱۵ هزار پرونده بود.

حجت الاسلام مظفری افزود: از مجموع پرونده های مسن فوق تعداد ۵۶ فقره مربوط به شوراهای حل اختلاف است.

وی کثرت پرونده های وارده به سیستم قضایی را از جمله مشکلات و چالش های این دستگاه دانست و گفت: در کنار این مشکل باید کمبود نیروی انسانی به خصوص در بخش اداری را به آن افزود که این شرایط وضعیت رسیدگی به پرونده ها را مشکل تر کرده است.

رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی به بیانیه گام دوم مقام رهبری اشاره و یادآوری کرد: بسترها و زمینه های لازم برای تحولی که مد نظر مقام رهبری در دستگاه قضایی است، وجود دارد که اصلاح ساختارهای قانونی و تامین نیروی انسانی کارآمد از مقدمات این تحول می باشد.

حجت الاسلام مظفری فرهنگ سازی در میان آحاد مردم را از راهکارهای مهم و اساسی برای کاهش تعداد ورودی پرونده ها به دادگستری ها بیان کرد و گفت: در این راستا رسانه های گروهی و نهادهای فرهنگی با آگاهی رسانی و اطلاع دهی به مردم در حوزه های گوناگون حقوقی و قضایی می توانند نقش مهم و محوری ایفا کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا