تشریح فرآیند پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک/ اداره شهر دوستدار کودک در شهرداری اصفهان مستقر می شود

رئیس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی وزارت کشور مطرح کرد:

تشریح فرآیند پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک/ اداره شهر دوستدار کودک در شهرداری اصفهان مستقر می شود

اختصاص بودجه ۳ میلیارد تومانی برای پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک

رئیس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی وزارت کشور در راستای فرآیند الحاق اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک، گفت: برای هماهنگی و تدوین برنامه های مورد نیاز در این مسیر، اداره شهر دوستدار کودک در شهرداری اصفهان مستقر و همه امور از طریق این اداره پیگیری می شود.

به گزارش ارک خبر، با توجه به اینکه دی ماه سال گذشته همایش شهر دوستدار کودک برای معرفی اصفهان به عنوان کاندیدای پیوستن به شبکه شهرهای دوستدار کودک در این شهر برگزار شد، امروز طی نشست تخصصی، جلسه هماهنگی تدوین برنامه عملیاتی شهر دوستدار کودک برای شهر اصفهان با مشارکت وزارت کشور، یونیسف، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، معاونین و مدیران شهرداری و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد.

در این نشست چشم اندازها، اهداف خرد و کلان برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۰ مرتبط با برنامه عملیاتی شهر دوستدار کودک مطرح شد.

در این نشست، شهری مردمی با محوریت واحد مبتنی بر حکمت، دانایی ارزش مدار و دارای رویکرد عدالت اجتماعی، شهری خلاق با مردمی مومن، دانا، با نشاط، مسئولیت پذیر و نمونه در فرهنگ شهروندی، شهری زیبا با سیمای چشم نواز، سرسبز آباد، روان، ایمن، سالم و هوشمند، شهری توسعه یافته با اقتصاد و معیشت پویا و بهره ور، متکی بر تولید علم و فناوری و گردشگری و توام با رفاه و شهری سرآمد با جایگاه برتر جهانی در فرهنگ و هنر و گردشگری و بهترین شهر ایران برای زندگی از جمله اهداف برنامه راهبردی شهرداری مرتبط با برنامه عملیاتی شهر دوستدار کودک معرفی شد.

فاطمه جوانی، رئیس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی وزارت کشور در این نشست با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه کودک از هر جنبه ای که به آن نگاه شود، پرسود و طولانی مدت و نتایج آن با جامعه همراه خواهد بود، اظهار کرد: نشست امروز، اولین جلسه فنی و اجرایی در ارتباط با شهر دوستدار کودک در شهر اصفهان است و فرآیند به این گونه است که همه مسئولان و متخصصانی که در نشست امروز حضور دارند، شرکای این مجموعه هستند.

وی ادامه داد: فرآیند شهر دوستدار کودک یک فرآیند دگرگون سازی است که در طولانی مدت شکل می گیرد.

رئیس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی وزارت کشور در مورد این فرآیند اینگونه تصریح کرد: ابتدا یک اداره شهر دوستدار کودک در شهرداری مستقر می شود که نقش هماهنگ کننده را به عهده دارد. در بخشی دیگر از این فرآیند شورای راهبری و کمیته اجرایی تشکیل می شود که همه معاونت های شهرداری، دستگاه های مرتبط، بخش خصوصی، نهادهای مردم نهاد و بخش دانشگاهی که با موضوع کودک مرتبط هستند، در آنها عضویت پیدا می کنند.

وی افزود: اداره شهر دوستدار کودک با کمک و راهنمایی وزارت کشور، یونیسف و کمیته راهبری ملی و با راهبردهایی که از سوی این کمیته ارائه می شود، اکشن پلن (برنامه عملیاتی) را تهیه و به اعضای اجرایی کمیته راهبری ارائه می کند.

جوانی ادامه داد: این برنامه عملیاتی در قالب جلساتی، توسط اعضا مطالعه و نظرات با توجه به اهداف و چشم اندازهایی که در نهاد و دستگاه های مربوطه وجود دارد، بیان می شود تا برنامه عملیاتی با نظر همه اعضا پیرایش و بررسی شود.

وی افزود: برنامه عملیاتی بعد از تصویب و تایید شهردار، به وزارت کشور ارسال می شود و کمیته راهبری ملی آن را بررسی می کند و اگر نیاز به تغییر داشت اعلام می شود، بعد از این مرحله، شهر شروع به اجرای برنامه عملیاتی شهر دوستدار کودک می کند.

رئیس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی وزارت کشور با بیان اینکه در همین راستا تفاهم نامه ای بین شهرداری و وزارت کشور به امضا می رسد، گفت: براساس این تفاهم نامه شهر ملزم به اجرای برنامه عملیاتی می شود.

وی ادامه داد: بعد از اجرا و تایید برنامه عملیاتی، نشان شهر دوستدار کودک به اصفهان تعلق می گیرد.

جوانی با بیان اینکه این برنامه عملیاتی قرار است طی یک سال و نیم اجرا شود چراکه برنامه راهبردی شهر اصفهان تا سال ۱۴۰۰ است، تصریح کرد: برنامه شهر دوستدار کودک همزمان تا سال ۱۴۰۵ با کمک شهرداری پیگیری می شود.

وی در مورد علت اجرای برنامه عملیاتی شهر دوستدار کودک در شهر اصفهان طی یک سال و نیم، افزود: علت این کار این است که در برنامه بعدی یعنی تا سال ۱۴۰۵ برنامه شهر دوستدار کودک در برنامه راهبردی شهر اصفهان هم لحاظ شود.

رئیس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی وزارت کشور تصریح کرد: بعد از دریافت کاندیداتوری، فعالیت های شهر طی هر مرحله در حوزه شهر دوستدار کودک در کمیته راهبری ملی مرتب مورد ارزیابی و پایش قرار می گیرد و اگر این فرآیند به درستی طی شد، اصفهان به شبکه شهرهای دوستدار کودک ملحق خواهد شد.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که اصفهان در کنار شورای راهبری، اتاق فکری با حضور متخصصان کودکان در همه حوزه های مرتبط نیز تشکیل دهد تا به این شورا کمک کند چراکه اگر شورای راهبری گسترده باشد، تصمیم گیری در آن سخت خواهد بود.

جوانی ادامه داد: بسیاری از برنامه هایی که در شهر برگزار می شود امکان اعمال قدرت در آنها از سوی شهرداری فراهم نیست که باید در این شرایط از قدرت استانداری استفاده شود زیرا براساس سندی که ما با یونیسف امضا کردیم یکی از شرکاری اصلی اجرایی ما دفتر امور زنان و خانواده وزارت کشور است.

وی افزود: از این پتانسیل می توان در کارگروه های خانواده استانداری برای تسهیل روند اجرای فعالیت ها، استفاده کرد.

رئیس اداره سازمان ها و مجامع بین المللی وزارت کشور با اشاره به اینکه مشارکت کودکان در تمام این مراحل حائز اهمیت بسیار است، تصریح کرد: یکی از مکانیزم های تحقق این هدف، شورای شهر کودکان است که در سال گذشته در مورد آن به توافق رسیدیم.

وی افزود: امیدواریم با همکاری همه نهادها تا یک ماه دیگر برنامه عملیاتی شهر دوستدار کودک اصفهان تهیه و برای وزارت کشور ارسال شود.

نگرش های موجود نسبت به کودکان تغییر کند

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این نشست با بیان اینکه بودجه سه میلیارد تومانی برای شهر دوستدار کودک در نظر گرفته شده اما همچنان یک ریال آن هزینه نشده است، اظهار کرد: باید برای این موضوع برنامه تدوین و نگرش ها تغییر کند.

کوروش محمدی افزود: باید بتوانیم پارلمان شهری کودک و نوجوان را تعریف و مکانیزم های آن را تدارک ببینیم تا این شورا برای کودکان تصمیم بگیرد.

شهرداری اصفهان در تمام حوزه های مرتبط با مسائل شهری پیشرو است

معاون معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه نوع نگاهی که به کلانشهرها وجود دارد باید تغییر کند، اظهار کرد: باید بپذیریم کلانشهرها به بلوغ فکری، علمی و اجرایی رسیده اند و ما می توانیم مباحث بسیاری را از پایتخت به کلانشهرها به ویژه اصفهان ارجاع دهیم. در حوزه های مرتبط با مسائل شهری که در جلسات کلانشهرها مطرح می شود اصفهان به عنوان پایلوت کار یک گام از سایر شهرها جلوتر است و اقدامات خود را آغاز کرده که این افتخاری برای اصفهان به شمار می رود.

سید احمد حسینی نیا بودجه اختصاصی برای برنامه شهر دوستدار کودک را سه میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: در حوزه شهر دوستدار کودک همفکری، همراهی و حمایت اعضای شورای شهر بسیار خوب است. اگر حمایت های اعضای شورای شهر نبود بودجه ای از شهرداری برای اختصاص به موضوع شهر دوستدار کودک تعلق نمی گرفت.

وی با بیان اینکه نگاه مدیریتی بالا به پایین باید اصلاح شود، ادامه داد: اگر مدیران رده بالا به ما اعتماد نکنند کاری پیش نمی رود.

تدوین پروژه ها و بودجه مرتبط با شهر دوستدار کودک در اصفهان

همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست با بیان اینکه قرار است، اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک در کشور شناخته شود، اظهار کرد: لازم است اصفهان به عنوان یک پایلوت برای قطب فرهنگی کودک و نوجوان کشور معرفی شود، در کنار آن لازم است با ایجاد یک روند مدیریت واحد و با یک برنامه ریزی جامع عناوین خوبی را برای اصفهان کسب کنیم.

فریده روشن تصریح کرد: با برنامه ریزی جامع می توان عناوین بسیار خوبی با توجه به ظرفیت های موجود در اصفهان کسب و به اهداف عالیه دست پیدا کنیم و بتوانیم اصفهان را به عنوان یک قطب فرهنگی و شهر دوستدار کودک معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه صرف شعار و عنوان شهر دوستدار کودک، نیازهای کودکان را برآورده نمی کند، افزود: آیا می توانیم در آینده نزدیک بگوییم اصفهان کودک کار نداشته و نیازهای نوجوانان در بخش های مختلف فرهنگی، آموزشی و فرهنگی برآورده شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: هیچ شهری به اندازه اصفهان در خصوص برنامه های مرتبط با شهر دوستدار کودک با سرعت عمل نکرده است به طوری که پروژه های شهر دوستدار کودک تعریف و بودجه آن تعیین شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا