انتظار برای دیده شدن ردپای قصه‌گویی در صداوسیما

خبرگزاری ارک: مدیر گروه کودک شبکه جام جم درباره استفاده از اسپانسر برای تولید برنامه‌های تلویزیونی گفت: داشتن حامی مالی برای ایجاد برنامه‌های تلویزیونی به خودی خود چیز بدی نیست؛ در همه جای دنیا برای تولید چنین برنامه‌هایی از اسپانسر استفاده می‌کنند؛ البته این منوط بر آن است که بین اسپانسرها و محتوای برنامه‌هایی که از آنها حمایت می‌کنند، ارتباط منطقی وجود داشته باشد تا ارزش‌های فرهنگی برنامه آسیب نبیند.

محمد میرکیانی سپس از امکان تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور ایجاد برنامه‌ای با محوریت قصه‌گویی از رسانه ملی خبر داد.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: پخش برنامه‌های قصه‌گوی نظیر آنچه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت سالانه و در جشنواره‌ای مجزا اتفاق می‌افتد، نیازمند بازتولید آن به منظور پخش از طریق رسانه ملی است.

وی تصریح کرد: ممکن است ما از یک برنامه زنده قصه‌گویی نهایت لذت را ببریم ولی همین برنامه قابل پخش از طریق رسانه ملی ما نباشد. چون پخش از طریق رسانه ملی نیازمند بکارگیری جلوه‌های بصری است که کاری است کاملا فنی و تخصصی اما به هر حال این فعالیت فرهنگی و گسترش قصه‌گویی مورد توجه دکتر سرافراز، رییس رسانه ملی ما هم هست.

نویسنده مجموعه «قصه ما همین بود» با تشکر از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر برگزاری جشنواره قصه‌گویی تاکید کرد: قصه‌گویی پلی بین کتاب و رسانه است؛ یعنی ما از طریق تولید برنامه‌های قصه‌گویی در رسانه می‌توانیم به فرهنگ مطالعه و قصه‌گویی کمک کنیم چون بیان قصه‌گویی از طریق کلمات و واژه‌ها ممکن است و تولید فکر و فرهنگ هم از طریق ادبیات مکتوب و به کمک کلمات میسر است؛ بنابراین قصه‌گویی پلی بین کتاب و رسانه است.

وی که پیش‌تر به عنوان یک چهره کانون شناخته شده، افزود: هرچند به بیانی کتاب و قصه‌گویی هم به خودی خود یک رسانه هستند اما در دوران ما رسانه با تولید برنامه‌های جذاب قصه‌گویی در صدا و سیما می‌تواند به فرهنگ مطالعه در کتاب و کتابخوانی یاری رساند. در سرزمین ما ایران منابع مکتوب فراوانی برای قصه‌گویی وجود دارد. این منابع هم در آثار مکتوب از ادبیات کهن ما موجود است و هم در فولکلورها و ادبیات شفاهی.

میرکیانی با تاکید بر اینکه از این منابع می‌توان برای تولید برنامه‌های قصه‌گویی در صداوسیما بهره گرفت، گفت: خود من سال‌ها در برنامه‌ی قصه ظهر جمعه و برنامه شب بخیر بچه‌های شبکه دو و تولید مجموعه پویانمایی شبهای شیرین از این منابع استفاده کرده‌ام. ظرفیت قصه‌گویی برای تولید برنامه در صدا و سیما و رسانه ملی ما پایان‌ناپذیر است. هم به دلیل تولید فکر هم به دلیل بهره گیری از یک هنر شرقی و ایران اسلامی.

نویسنده مجموعه چهار جلدی «پند و قند» تصریح کرد: قصه‌گویی یک هنر کاملا ایرانی و بومی است و از عناصر پایدار فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانگان محسوب می‌شود. در قصه‌گویی واژگان زبان فارسی برای نسل آینده حفظ می شود و انتقال فرهنگ گذشتگان به نسل‌های آینده به زیباترین صورت امکان‌پذیر می‌شود.

محمد میر کیانی یادآور شد: برنامه قصه گویی در مقایسه با برنامه‌های دیگر رسانه ملی از هزینه‌های پایین‌تری در تولید برخوردار خواهد بود؛ در حالی که اثر تربیتی و فرهنگی آن بسیار گسترده و پایدارتر است. به هر حال امروز رسانه ملی ما دارای این بینش و قدرت است که بتواند با کمال میل دست دوستانی را که زمینه فعالند را بفشارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا