تعطیلی یک رسانه یعنی دفن تجربه‌ها!

خبرگزاری ارک: مدیرمسؤول روزنامه «ستاره صبح» با پیشنهاد اینکه قانون مطبوعات فعلی باید در جهت حفظ آزادی بیان تغییر کند، خواستار حمایت از رسانه‌ها و پرهیز از توقیف آن‌ها شد.

علی‌ صالح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا اظهار کرد: به نظرم اگر قرار است کمی فضای رسانه‌ها برای نوشتن، تجزیه و تحلیل، تفسیر، نقد و حتی مخالفت با برخی، تصمیم‌سازی‌ و تصمیم‌گیری‌ها مناسب شود، در درجه اول باید قانون فعلی مطبوعات اصلاح شود. شالوده قانون مطبوعات در سال 64 در مجلس دوم تصویب شد و البته بعد از آن هم در چندین نوبت تغییراتی داشت اما کماکان با همان شالوده ادامه پیدا کرد و بر همان اساس در چندین تبصره و ماده بحث توقیف فعالیت رسانه‌ها را پیش‌بینی کرد که این امر نیز بر عهده دستگاه قضایی و قاضی مربوطه و همچنین هیات نظارت بر مطبوعات است که دستشان را برای توقیف نشریات باز می‌گذارد.

او در همین راستا عنوان کرد: به نظرم اگر قرار است یک کار زیربنایی و اساسی در حوزه‌ی رسانه انجام شود، در گام نخست باید قانون مطبوعات به‌روز و در عین حال اصلاح شود، مثل قانون مجازات‌های اسلامی که در سال 92 تغییراتی در آن صورت گرفت و بسیاری از مجازات‌های حبس را به مجازات‌های نقدی تبدیل کردند و این کار باعث شد از تعداد زندانیان کاسته شود؛ بنابراین در زمینه‌ی مطبوعات و دیگر رسانه‌ها هم می‌شود توقیف و حبس را حذف کرد و معادل مجازات برای رسانه‌ای که مرتکب جرمی شده است جزای نقدی در نظر گرفت.

وی همچنین بار دیگر به تغییر قانون مطبوعات اشاره کرد و گفت: تا زمانی که قانون فعلی مطبوعات وجود دارد، اگر رسانه‌ای عمدا و سهوا اشتباه کند و دستگاه‌های نظارتی و قضایی با آن نشریه‌ برخورد کنند، امکان توقیف همچنان وجود دارد؛ پس اگر قرار است یک کار اصلاحی در این زمینه انجام بگیرد باید دستگاه قضایی، دولت و مجلس مشترکا به یک جمع‌بندی برسند تا قانونی متناسب با شرایط روز داشته باشند.

این مدیر مسوول سپس به این نکته اشاره کرد که توقیف یک رسانه قطعا خسارت‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت و در همین راستا تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بحث بستن مطبوعات یا توقیف رسانه یا اصلا وجود ندارد و یا به ندرت اتفاق می‌افتد؛ چراکه نشریات و رسانه‌ها در بیان آزاد هستند تا مطالبشان را بنویسند و اگر هم کسی معترض شد به دادگاه شکایت می‌کند و در دادگاه فرد خاطی را جریمه می‌کنند ولی نمی‌آیند آن رسانه را تعطیل کنند؛ چراکه توقیف یک رسانه هم خسارت‌های سنگینی در پی خواهد داشت و هم اینکه عده‌ای از کار بیکار می‌شوند.

صالح‌آبادی در ادامه‌ی صحبت‌هایش یادآور شد: کسب تجربه در رسانه‌ها یک امر تدریجی است و نمی‌توان برایش زمان در نظر گرفت، بنابراین وقتی یک رسانه بسته می‌شود تمام تجربه‌ها هم دفن می‌شوند و از بین می‌روند.

مدیرمسؤول روزنامه «ستاره صبح» در تکمیل گفته‌هایش در پایان گفت: نشریات و رسانه‌ها را به هیچ وجه نباید توقیف کرد بلکه اگر خطایی از رسانه‌ای سر زد باید طبق ماده 23 قانون مطبوعات با آن برخورد کرد که می‌گوید، اگر رسانه خطا کرد کسی که مصداق بوده می‌تواند جوابیه بفرستد و در نهایت دو برابر آنچه را که در نشریه یا رسانه نوشته شده موظف است آن‌را منتشر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا