آذربایجان‌شرقی رتبه ۲۱ جذب منابع مالی کشور را دارد

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: آذربایجان‌شرقی رتبه ۲۱ جذب منابع مالی کشور را دارد، در حالیکه سهم استان از منابع مالی ایران ۲.۶ درصد است.

به گزارش پنجشنبه ایرنا، یونس ژائله در نشست هیات نمایندگان و روسای تشکل های اقتصادی آذربایجان شرقی با مدیرعامل بانک صنعت و معدن، افزود: آذربایجان شرقی حدود ۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است و به لحاظ ظرفیت های اقتصادی و تجاری نیز جایگاه بالایی دارد که باید تلاش شود تا این خطه در حوزه های مختلف اقتصادی و مالی و بانکی جایگاه شایسته ای را داشته باشد.

وی با قدردانی از حمایت های بانک صنعت و معدن از واحد های تولیدی و صنعتی کشور و استان، اظهار داشت: بانک صنعت و معدن حدود ۴۷۰ درصد از منابع خود را به واحدهای تولیدی و صنعتی تسهیلات داده که این اقدام در سال رونق تولید تحولات موثری در بهبود مولفه های اقتصادی همچون ایجاد اشتغال، کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی را سبب شده است.

ژائله با اشاره به اینکه در نظرسنجی از ۲۷۵ واحد صنعتی آذربایجان شرقی، مولفه های ۱۶ گانه ای برای توسعه نیافتگی استان فهرست برداری شده است، غیر قابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه و دشواری تامین منابع مالی را از اهم مولفه های احصاء شده دانست که به گفته وی ایجاد بانک های منطقه ای، راهکاری برای حل این مسئله و مشکل اقتصادی مناطق مختلف کشور خواهد بود.

وی اضافه کرد: منابع مالی در کشور و مشتریان خوب در استان موجود و فقط همتی مضاعف لازم است تا در سال رونق تولید، منابع موجود به فعالان صنعتی و تولیدی استان در راستای اجرائی نمودن توسعه اقتصادی و صنعتی عملیاتی شود و تکمیل زنجیره های تولید در مناطق مختلف کشور، راهکار مناسبی در این خصوص است.

ژائله، آذربایجان شرقی را قطب صنایع غذایی کشور برشمرد و گفت:  ۲۴ درصد از اشتغال استان در حوزه صنایع غذایی است که با حمایت بانک صنعت و معدن و با تکمیل زنجیره تولید این حوزه و سایر حوزه های صنعتی و تولیدی، می توانیم شاهد تحولات اقتصادی عظیمی در اقتصاد استان و کشور باشیم.

وی با یادآوری اینکه عمده واحدهای تولیدی و صنعتی استان جزو واحدهای کوچک و متوسط محسوب می شوند، افزود: اتاق تبریز در صدد است با رتبه بندی فعالان اقتصادی استان با توجه به مولفه هایی همچون میزان ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم،  میزان پرداخت مالیات و ارزش افزوده، میزان صادرات و ارزآوری به کشور، امکان تشخیص اهلیت فعالان اقتصادی برای مسئولان امر را تسهیل کند.

به گزارش ایرنا، مدیر عامل بانک صنعت و معدن نیز در این نشست با تاکید بر اینکه حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور و  آذربایجان شرقی، رسالت و هدف اصلی این بانک است، گفت:  فعالان اقتصادی و صنعتی به عنوان سرداران اقتصادی در جنگ اقتصادی مطرح هستند و بانک صنعت و معدن وظیفه خود می داند که در کنار سرداران اقتصادی کشور قرار گیرد.

حسین مهری با تایید اینکه میزان تامین سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان های کشور پایین است، افزود: ۴۱ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای ۴۷ طرح در استان اختصاص یافته که ۴۰ طرح در حال بهره برداری و ۷ طرح در حال اجرا است.

وی با تایید اینکه ۴۱ هزار میلیارد ریال برای آذربایجان شرقی رقم بالایی نیست، آمادگی بانک صنعت و معدن جهت حمایت از طرح های بزرگ صنعتی و تولیدی را اعلام کرد.

مهری با بیان اینکه فعالان صنعتی و تولید استان باید از بانک خود حمایت کنند، از فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی درخواست کرد تا امکان گردش مالی حساب های خود در این بانک را به منظور همکاری بیشتر افزایش دهند.

وی  اولویت های کاری این بانک در سال جاری را حمایت از ظرفیت های معدنی در استان های کشور، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی، حمایت از طرح های توسعه ای زنجیره ارزش، به روز رسانی تکنولوژی های مورد استفاده در صنایع و حمایت از طرح های صادرات محور بیان کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا