برگزاری ۴۹۱ عنوان برنامه در شش ماهه اول سال جاری در اصفهان

معاون فرهنگی شهردار اصفهان:

برگزاری ۴۹۱ عنوان برنامه در شش ماهه اول سال جاری در اصفهان

به گزارش ارک خبر، محمد عیدی در سی و نهمین نشست از سلسله نشست های خبری «سه شنبه ها با رسانه» با اشاره به اینکه در ابلاغ سال ۹۶ وزارت کشور، معاونت فرهنگی شهرداری ها به عنوان یک چارت جدید اجرایی شد و این در حالی بود که در کنار معاونت، سازمان فرهنگی – اجتماعی با کارکرد تخصصی و سازمان ورزش با رویکرد توسعه ورزش همگانی نیز فعالیت دارند، اظهار کرد: امور فرهنگی مناطق شهری هم در سال ۹۶ شکل گرفت تا اهداف محله محور را برای بهزیستی فرهنگی در شهر اجرا کنند. 

وی ادامه داد: ساختار جدید وزارت کشور برای معاونت فرهنگی شهرداری ها چارت دارد اما اساس نامه ندارد و این تناقض همچنان حاکم است. البته به همت کمیسیون فرهنگی شورای شهر و شهردار اصفهان این وضعیت در حال تعیین تکلیف است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان افزود: به واسطه مشکلات اقتصادی سازمان فرهنگی – اجتماعی در سال ۹۷ و ۹۸ با کاهش بودجه روبرو بوده است به طوریکه از بودجه ۱۴ میلیارد تومانی سازمان در سال ۹۵ به بودجه حدود ۴ میلیارد و ۵۸۴ میلیون تومان در سال ۹۷ و بودجه ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال جاری رسیده ایم. 

وی با اشاره به اینکه با توجه به مشکلاتی که در روابط بین المللی و اقتصادی رخ داد، با افزایش ۴ تا ۵ برابری هزینه ها نیز روبرو بودیم، گفت: با این اوصاف تلاش کردیم میزان مشارکت جوئی اجتماعی را در شهر بالا ببریم. یکی از راه های ما در این زمینه، لایه مشارکت رسمی با سازمان های دولتی اعم از اداره کل ارشاد، آموزش و پرورش، حوزه هنری و نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان بود که توافق با این نهادها طی تفاهم نامه هایی پیش می رود.

عیدی با بیان اینکه متاسفانه هر وقت صحبت از نشاط فرهنگی در شهر می شود، ذهن ها به سوی برگزاری کنسرت پیش می رود، گفت: مشارکت جوئی اجتماعی باید به اندازه ای بالا برود که شهروندان خود مولد نشاط فرهنگی در شهر باشند نه صرفا مصرف کننده آن؛

وی با اشاره به اینکه اداره رویدادهای فرهنگی سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری اصفهان، ۵۳ درصد از کل برنامه های سال ۹۷ خود را به صورت مشارکتی اجرا کرده است، تصریح کرد: میزان مشارکت در اجرای برنامه ها در اداره سلامت ۸۰ درصد، در اداره گردشگری ۴۷ درصد، در اداره مشارکت ها ۷۰ درصد و امور اجتماعی نیز ۴۵ درصد بوده است.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه برنامه های معاونت ورزشی هم به صورت مشارکتی اجرا می شود، گفت: قبلا طرح جام مولای عرشیان به صورت تک رشته ای برگزار می شد اما با مشارکت سازمان فرهنگی – اجتماعی شهرداری با ۱۸ هیئت ورزشی، تعداد رشته ها به ۳۵ مورد در سال جاری افزایش یافت. همچنین جام بانوی عرشیان نیز برای توجه به ورزش بانوان در این رویداد اضافه شد.

وی افزود: اگر خلاقیت فرهنگی از نگاه اجتماعی تقویت شود، شهروندان به فرآیند تولید فرهنگ ورود پیدا می کنند که تحقق اقتصاد فرهنگ یکی از محصولات این مشارکت است، وی گفت: در سال گذشته میلادی سهم کشور آلمان از اقتصاد فرهنگ ۶۶ میلیارد یورو و میزان اشتغال زایی آن از این طریق ۹۸۰ هزار نفر بوده است و این در شرایطی است که کل صنعت خودروسازی آلمان ۵۵ میلیارد یورو درآمد با اشتغال زایی ۵۸۰ هزار نفری دارد.

عیدی افزود: برای صادر کردن ارزش های ایران و تبدیل ظرفیت های بومی به امر جهانی باید اقتصاد فرهنگ را مورد توجه قرار دهیم و مزیت ما هم در این است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در سال ۹۷ یک هزار و ۴۲۲ عنوان برنامه داشتیم که ۶۷ عنوان آن مربوط به نوروز با یک هزار و ۵۰۰ اجرا بود. همچنین تعداد اجراها در مناطق ۱۵ گانه شهر اصفهان ۵ هزار و ۵۴۳ مورد بود که در مجموع در سال گذشته ۱۵ هزار اجرای برنامه در شهر داشتیم.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی ۱۴ دسته برنامه مناسبتی در طول سال از سوی این سازمان برگزار می شود، افزود: این برنامه ها شامل عید نوروز، هفته اصفهان، ماه رمضان، دهه ولایت، دهه کرامت، تابستان و اوقات فراغت، بازگشایی مدارس، هفته دفاع مقدس، روز ایثار و حماسه مردم اصفهان، روز اصفهان، شب یلدا، دهه فجر، روز درختکاری و مجددا عید نوروز است.

عیدی همچنین تفاهم نامه های همکاری این سازمان را با نهادهایی همچون سازمان بهزیستی، دفتر جمعیت سازمان ملل، معاونت پژوهش دانشگاه آزاد، اداره کل بنیاد شهید، سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری، سازمان مدیریت پسماند، اداره کل پست، سازمان فنی و حرفه ای، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان عنوان کرد.

وی از ترمیم ۳۸ مرکز فرهنگی و اجتماعی سازمان خبر داد و گفت: راه اندازی سامانه یکپارچه کتابخانه های شهرداری اصفهان، ایجاد شبکه تسهیل گران در حوزه خدمات رسانی اجتماعی، رشد کیفی فعالیت ها در مراکز واگذار شده، برگزاری نمایشگاه صنعت سینما، واگذاری ۲۰ درصد ظرفیت سازمان به بخش خصوصی مبتنی بر تعرفه های شورای شهر، مکاتبه با ۵۰۰ نهاد در راستای اهداف شهروندی فرهنگی، رشد کمی و کیفی مخاطبان تئاتر اصفهان، روند توسعه دفاتر تخصصی سازمان و صرفه جویی های مالی از جمله کاهش ۶۰ هزار متر تبلیغات چاپی شهری با صرفه جویی یک میلیاردی بخشی از عملکرد سازمان در سال گذشته بوده است. 

وی به تعداد عنوان برنامه های اجرا شده در سال ۹۸ هم اشاره کرد و با بیان اینکه در سال جاری ۴۹۱ عنوان برنامه توسط سازمان اجرا شده است، افزود: تعداد برنامه های مناسبتی نیز ۹۸۵ عنوان بوده است که در ماه های فروردین تا شهریور به ترتیب، ۲۴، ۴۷، ۷۶، ۹۴، ۱۶۰ و ۹۰ عنوان برنامه برگزار شد.

عیدی به برنامه ریزی برای اجرای ۲۷۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه این برنامه به منظور همدلی با مردم سیل زده لغو و فقط ۴۹ عنوان برنامه با گرایش همدلی برای ایران، انتخاب و اجرا شد، گفت: ما در این زمینه وظیفه ایران بانی خود را به درستی انجام دادیم و نشان دادیم اصفهان حس همدردی و همدلی خود را نیز به صحنه می آورد.

وی با بیان اینکه در سال جاری در دهه کرامت ۶۳ عنوان برنامه، در بحث اوقات فراغت ۶۴۸ عنوان و در دهه ولایت ۵۰ عنوان برنامه برگزار شد، افزود: در عید غدیر امسال به مدت سه شب اجرای برنامه خبر بزرگ در باغ فدک را با احیای دوره های تاریخی بعد از اسلام تدارک دیدیم که طی سه شب، ۴۰ هزار مخاطب جذب این برنامه شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا