حدود 90 درصد تجهیزات پزشکی کشور وابسته به خارج است

خبرگزاری ار ک- رییس بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: 80 تا 90 درصد تجهیزات ما به خارج وابسته است و باید بتوانیم به فناوری نوین تشخیص پزشکی دسترسی پیدا کنیم.

به گزارش ایرنا از سازمان بسیج جامعه پزشکی، دکتر احمد عبدالهی افزود: باید در جهت تولید تجهیزات به روز و مورد نیاز کشور حرکت کنیم، البته مواردی تشخیص مناسب اتفاق افتاده و در بسیاری موارد در دنیا زبانزد هستیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم روی پای خود بیایستیم برگ برنده ما به معنای واقعی رسیدن به استقلال در حوزه تجهیزات پزشکی است.

عبدالهی درباره رشد تجهیزات پزشکی در کشور گفت: یکی از موضوعات مهم در کشور رسیدن به استقلال در تجهیزات پزشکی است و با وجود اینکه در این باره رشد داشته ایم اما این رشد متناسب با نیاز کشور نبوده است.

وی افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی کارخانه ها و شرکت های دارویی متعددی در کشور وجود دارد که به تولید بخشی از تجهیزات پزشکی می پردازند، اما این موضوع با نیاز کشور فاصله کیلومتری دارد.

رییس بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپاه تصریح کرد: تکنولوژی برای خدمات پزشکی حرف اول را در دنیا می زند و ما با این تکنولوژی فاصله زیادی داریم اما این گونه نیست که این توانایی در ما وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران در فناوری نانو، سلول های بنیادی، داروهای درمان سرطان و حوزه های دیگر رشد و پیشرفت قابل توجهی داشته است، گفت: باید بتوانیم متناسب با این پیشرفت ها و موازی با آن در عرصه تجهیزات پزشکی کشور رشد داشته باشیم و اگر بخواهیم روی پای خود بیاستیم، برگ برنده ما به معنای واقعی رسیدن به استقلال در تجهیزات پزشکی است.

عبدالهی با اشاره به اخبار روز به روز وزارت بهداشت مبنی بر تولید داروهای مختلف تاکید کرد: اگر بتوانیم ام آر آی، سی تی اسکن، آن ژیو، تجهیزات سی تی اسکن و تشخیصی، تجهیزات آندوسکپی را تولید کنیم گام بزرگی در راه استقلال مملکت در حوزه پزشکی برداشته ایم.
وی درباره نقش تحریم بر پیشرفت پزشکی کشور گفت: اراده فرهیختگان و دانشمندان ما بالاتر از تحریم است، در حوزه های دیگر انرژی هسته ای به رغم تحریم ها به پیشرفت رسیده ایم پس در تجهیزات پزشکی نیز می توانیم پیشرفت کنیم.

** تحریم ها 10 تا 20 درصد بر پیشرفت کشور تاثیرگذار هستند

رییس بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپاه با بیان اینکه همسو شدن تمامی امکانات و هدایت تمامی تجهیزات پزشکی، اصلی است که باید برای پیشرفت در کشور حاکم باشد، افزود: تحریم ها فقط 10 تا 20 درصد می توانند بر پیشرفت کشور تاثیرگذار باشند و نمی توانند مانع پیشرفت شود.

عبدالهی با بیان اینکه باید با ایجاد مولفه های تشویقی برای شرکت های تولید کننده، آنان را به سمت تولید هدایت کنیم، گفت: وقتی می توانیم در پیشرفت ها الگویی برای کشورهای دیگر باشیم که بتوانیم با کنار گذاشتن تحریم به موفقیت برسیم.

 

دکمه بازگشت به بالا