آیین دادرسی کیفری جدید کمکی به مبارزه با موادمخدر نمی‌کند

خبرگزاری ارک- رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف 135 تن انواع مواد مخدر ، انهدام 650 باند فعال، دستگیری 92 هزار قاچاقچی و تشکیل 80 هزار پرونده در سه ماهه امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، سردار علی مویدی در نشست خبری که به منظور تشریح دستاوردها و گزارش عملکرد پلیس مواد مخدر در فصل بهار برگزار شد، گفت:در طول سه ماهه نخست امسال در مجموع 135 تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است که این مقدار در مقایسه با مدت نشابه سال قبل افزایشی 25 درصدی داشته است.

وی ادامه داد: استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان سه استان دارای بیشترین کشفیات هستند.

دستگیری 92 هزار قاچاقچی در سه ماهه امسال

مویدی با بیان اینکه در این مدت 10 تن از سوداگران مسلح مرگ نیز در درگیری با ماموران پلیس به هلاکت رسبده اند، گفت: 25 تن نیز مجروح شده اند. همچنین در این مدت 525 عملیات رزمی از سوی پلیس برای برخورد با سوداگران مرگ انجام شده است.رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از دستگیری 92 هزار سوداگر مرگ در فصل بهار خبر داد و افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایشی 30 درصدی داشته است.

به گفته مویدی ، در این مدت 80 هزار پرونده تشکیل شده که نسبت به سال قبل 14 درصد افزایش داشته است.

مویدی از انهدام 50 کارگاه تولید موادمخدر صنعتی شیشه در منازل خبر داد و گفت: 650 باند فعال در حوزه تهیه و توزیع مخدرهای صنعتی نیز منهدم شدند.!

رییس پلیس مبارزه موادمخدر نیروی انتظامی در ادامه نشست خبری خود به تشریح برخی از عملیات‌های پلیس در فصل بهار پرداخت و گفت: چندی پیش فردی 40 ساله با 115 کیلو هروئین در تهران دستگیر شد. این فرد دارای سوابق طولانی در امر موادمخدر و سلاح بوده و به حبس ابد نیز محکوم شده بود اما معلوم نبود با چه ترفندی از زندان آزاد شده و مجددا اقدامات مجرمانه خود را از سر گرفته است.

مویدی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص چگونگی آزادی این متهم پرسیده بود، گفت: باید توجه داشت وقتی فردی تحت عنوان مجرم خاص دستگیر می‌شود، مسوولان باید به مراتب حساسیت بیشتری روی پرونده وی داشته باشند. این متهم به حبس ابد محکوم شد اما براساس اطلاعات ما با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شده بود.

وی با بیان اینکه متهم دستگیر شده همراه با برادرش دستگیر شده بود، گفت: چندین دستگاه خودروی مدل بالا و گرانقیمت از این فرد به دست آمد همچنین تاکنون 4 منزل مسکونی در مناطق خوش آب و هوا و اعیان نشین پایتخت که برای وی بوده شناسایی شده است.

رییس پلیس مبارزه موادمخدر نیروی انتظامی تصریح کرد: آزادی این فرد و چنین افرادی به مصلحت دستگاه‌های مختلف نیست. این فرد تنها دو ماه پس از تامین وثیقه با 115 کیلو هروئین دستگیر شده و پیش از این نیز اتهامات مختلفی شامل جعل و کلاهبرداری قاچاق موادمخدر و سلاح را نیز در سوابقش داشته است که این موضوع نشان می‌دهد که آزادی این افراد نمی‌تواند به مصلحت باشد.

به گفته مویدی این فرد دستگیر شده که با سوءاستفاده از برخی فرصت‌ها و قوانین از زندان خارج شده بود، بی‌سواد است و هیچ مدرک تحصیلی و دانشگاهی ندارد اما طی مدت 2 ماه که از زندان آزاد شده بود، اموال قابل توجهی به دست آورده است.

آیین دادرسی کیفری جدید فرصتی برای فرار قاچاقچیان فراهم کرده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای آیین دادسری کیفری جدید از ابتدای تیرماه اشاره کرد و افزود: به عنوان فردی که 30 سال در امر مبارزه با موادمخدر از نزدیک در جریان عملیات‌ها و اقدامات بوده ام بارها هشدارهای لازم را داده و گفته‌ام که این آیین دادرسی جدید خواسته‌های مردمی که خواستار تشدید موادمخدر و قاچاقچیان هستند را هستند را تامین نمی‌کند و حتی سیاست‌های کلی نظام را نیز در بر نمی‌گیرد.

 

رییس پلیس مبارزه موادمخدر نیروی انتظامی ابراز امیدواری کرد که مسوولان مربوطه و دخیل در این موضوع هرچه زودتر موضوع را بررسی کرده و در آن تجدیدنظر کنند، چراکه نگرانی‌های زیادی در این حوزه برای قضات و پلیس ایجاد شده است..

به گفته مویدی این آیین دادرسی کیفری فرصتی برای قاچاقچیان فراهم کرده که به راحتی راه فرار از مجازات و قانون را پیش بگیرند.

وی ادامه داد: آیین دادرسی کیفری جدید نه تنها کمکی در امر مبارزه با موادمخدر نمی‌کند بلکه چالش و مانعی نیز در امر مبارزه با موادمخدر است.

رییس پلیس مبارزه موادمخدر نیروی انتظامی تصریح کرد: به عنوان مثال ماده 32 قانون مبارزه با موادمخدر از آیین دادرسی کیفری جدید حذف شده است و در این مقررات مسوول رسیدگی به جرایم موادمخدر نیز عوض شده است.

مویدی در پاسخ به سوالی پیرامون همکاری‌های پلیس مبارزه با موادمخدر و پلیس دیگر کشورها در امر مبارزه با موادمخدر نیز خاطرنشان کرد: در این خصوص اقدامات قابل توجهی انجام شده و همکاری‌های خوبی میان پلیس ایران و دیگر کشورها وجود دارد. همانطور که نتایج آن را تاکنون دیده‌ایم و آخرین موارد آن نیز سه پرونده اخیر بود که جزییاتش شرح داده شد.

مویدی همچنین از شهادت دو نفر از ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر در درگیری با سوداگران مرگ در فصل بهار خبر داد.

مویدی همچنین در بخش دیگری از سخنانش ضمن تشریح اولویت‌های پلیس مبارزه با موادمخدر در سال 94 نیز گفت: همانطور که پیش از این نیز گفته شده، برای مبارزه با موادمخدر تمرکزمان بر شرق کشور است که در این خصوص به توفیقات خوبی رسیده‌ایم و پس از آن نیز برخورد با خرده‌فروشان، جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح محلات، شهرها و حتی روستاها از اولویت‌های ماست که این موارد جزو مطالبات مردم نیز قرار دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا