فرزندآوری در آذربایجان‌شرقی ۱۴ درصد کاهش یافت

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: نرخ فرزندآوری از ابتدای امسال تاکنون در این استان ۱۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافت.

احد جودی روز جمعه در جلسه ثبت وقایع حیاتی شهرستان ملکان، با اعلام هشدار نسبت به کاهش نرخ رشد جمعیت در آذربایجان شرقی، افزود: وضعیت نرخ رشد جمعیت در استان به شرایط بسیار نگران کننده رسیده است و باید نهادهای فرهنگی و اقتصادی در این زمینه اقدامات فوری انجام دهند.

وی اظهار داشت: متاسفانه نرخ رشد جمعیت در آذربایجان شرقی به کمتر از ۱ درصد رسیده و حتی نسبت به میانگین نرخ رشد جمعیت کشور که یک درصد است، پایین تر می باشد که هشداری جدی برای آینده بخش های اقتصادی، اجتماعی و رفاهی منطقه به شمار می رود.

جودی با بیان اینکه سال به سال میزان تولدها در استان رو به کاهش می گذارد، گفت: این در حالی است که میزان فوتی ها نیز سالانه حدود ۸ درصد در آذربایجان شرقی بیشتر می شود که این عامل نگرانی ها را دوچندان می کند.

وی با تاکید بر اینکه تشویق به امر ازدواج و فرزندآوری باید در جامعه به فرهنگ عمومی تبدیل شود، اظهار داشت: نباید با تعابیر غلط از جمله کودک همسری مانع ازدواج جوانان شویم بلکه آنان را به امر ازدواج ترغیب و زوج ها را به فرزندآوری بیشتر تشویق کنیم.

جودی ادامه داد: باید توجه داشت جمعیت فعال و جوان عامل اصلی و محوری پیشرفت هر کشور است و اگر موالید کمتر شود در نتیجه توسعه ای نیز اتفاق نخواهد افتاد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا