استاندار آذربایجان‌شرقی: شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به آلودگی شدید هوای تبریز و چند شهر اقماری این شهرستان، از شهروندان درخواست کرد برای کاهش میزان آلاینده‌ها از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

محمدرضا پورمحمدی روز یکشنبه در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر تبریز با بیان اینکه هوای شهر تبریز در حال حاضر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد، افزود: با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر پایداری وضعیت جوی شهر تبریز تا صبح روز سه‌شنبه، احتمال افزایش آلودگی هوا طی امروز و فردا وجود دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به سنجش آلودگی هوا بر اساس معیارها و شاخص های علمی، در روزهای گذشته آلودگی هوای تبریز به حد نصاب وضعیت ناسالم نرسیده بود و دلیلی برای تعطیلی مدارس وجود نداشت.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه اقدامات لازم برای کاهش آلودگی هوا باید از سوی دستگاه‌های مسئول جدی گرفته شود، یادآوری کرد: سلامت مردم مهم‌ تر از هر  مساله ای است و اجرای بی‌کم‌ و کاست قوانین مربوط به آلاینده‌ها لازم و ضروری است.

وی استفاده از حمل‌ و نقل عمومی را بسیار مهم خواند و اضافه کرد: این موضوع باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود که تحقق آن نیازمند آموزش و توجیه افکار عمومی نسبت به فواید حمل‌ و نقل عمومی است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه تقاضای سفرهای درون‌شهری در تبریز باید مدیریت شود، گفت: طرح‌های مرتبط در این زمینه از جمله طرح تردد خودروهای زوج و فرد و محدوده LEZ به ویژه در نیمه دوم سال که همواره با مسأله آلودگی هوا مواجه هستیم، باید با جدیت اجرا شوند.

وی صنایع و کارخانه‌ها را دومین عامل آلایندگی هوا بعد از وسایط نقلیه در تبریز دانست و افزود: ضمن پایش‌های جدی و مستمر وضعیت صنایع از سوی دستگاه‌های مسئول، خود صنایع نیز باید نسبت به استفاده از روش‌های جدید کاهش آلایندگی اقدام کنند.

استاندار  آذربایجان شرقی ادامه داد: عوارض مربوط به آلایندگی صنایع باید صرف اقداماتی نظیر توسعه فضای سبز و توسعه ناوگان حمل‌ و نقل عمومی شود.

پورمحمدی با اشاره به کاهش تعداد روزهای ناسالم شهر تبریز نسبت به سال‌های گذشته، اظهار داشت: به طور قطع با کنترل شرایط و اجرای طرح‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا، در آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، به دلیل آلودگی شدید هوای تبریز کلیه مقاطع تحصیلی مدارس تبریز، سردرود، خسروشاه، باسمنج، اسکو و سهند فردا دوشنبه تعطیل اعلام شده است.

هم اکنون شاخص آلودگی هوای تبریز ۱۲۲ است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا