تحریمهای امریکا روند مقابله ایران با کرونا را مختل کرده است

«رابرت هانتر» معتقد است در تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران به هیچ وجه شرایط ناشی از بحران کرونا لحاظ نشده است و اساساً این مسائل به فکر دولت ترامپ خطور هم نمی کند.

«حسن روحانی» رئیس جمهور ایران در نامه‌ای به تعدادی از رهبران جهان با اشاره به ضرورت تلاش و مشارکت همگانی برای مقابله با شیوع بیماری کرونا و بیان سیاست‌ها و برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در این راستا، بر لزوم شکستن و رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ملت‌ها با توجه به شرایط کنونی جهانی و تدوین پروتکل‌های مشترک بهداشتی میان همسایگان تاکید کرد.

روحانی با بیان اینکه دولت آمریکا حتی در اوج این بحران فراگیر همچنان از فشارهای غیرقانونی و کارشکنی برای مانع‌تراشی در برابر تلاش‌های ایران دست برنداشته است، گفت: وزیر خارجه آن کشور در کمال وقاحت از سایر کشورها خواسته است تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران را منوط به تحقق خواسته‌های نامعقول و ضدبشری آمریکا نمایند.

این در حالی است که «مایک پمپئو»، وزیرخارجه آمریکا از اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها علیه برخی نهادها، شرکت‌ها و افراد خبر داد.

همزمان با شیوع کرونا در بسیاری از کشورهای جهان، اعلام این تحریم‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که پیش از این برخی کشورها از جمله نخست وزیر پاکستان خواستار لغو تحریم‌های ایران در جهت مقابله با شیوع جهانی کرونا شده بود. ایران تحریم‌های یکجانبه آمریکا را یکی از موانع عمده در راه مبارزه با شیوع کرونا می‌داند.

در این راستا خبرنگار مهر گفتگویی با «رابرت ادواردز هانتر» سفیر سابق امریکا در ناتو تنظیم نموده که در زیر آمده است.

«رابرت ادواردز هانتر» عضو ارشد مرکز «روابط ترانس آتلانتیک» در دانشگاه «جانز هاپکینز» است. وی در کارنامه خود سوابقی چون مدیریت مرکز «مطالعات استراتژیک ترانس آتلانتیک» در دانشگاه دفاع ملی آمریکا و سمت مشاور ارشد اندیشکده «رند» را دارد.

از سمت‌ها و مسئولیت‌های دیگر وی در دوه های مختلف می‌توان به این موارد اشاره کرد: مشاور سیاست خارجی سناتور ادوارد ام. کندی (از سال ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷)، محقق ارشد شورای توسعه خارجی (از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۳)، محقق مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژی( (IISSاز سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹، همکاری در پروژه پولاریس (Polaris) نیروی دریایی، عضو هیأت سیاست دفاعی «ویلیام کوهن» وزیر دفاع بیل کلینتون (رئیس جمهور سابق آمریکا)، معاون انجمن پیمان آتلانتیک (از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱)، محقق مرکز علوم و امور بین الملل بلفر در دانشگاه هاروارد، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ناتو، عضو شورای روابط خارجی و عضو انجمن کنترل تسلیحات و انجمن علوم سیاسی آمریکا.

*در حالی که مقابله با شیوع ویروس کرونا مستلزم تعلیق تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران است، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرده است. چرا آمریکا اکنون تحریم‌های جدیدی وضع کرده است؟

دولت ترامپ به ویژه وزیر امور خارجه آن «مایک پومپئو»، ظاهراً معتقد هستند که تشدید سیاست فشار حداکثری بر ایران منجر به سقوط نظام کنونی در ایران خواهد شد یا حداقل ایران را آنقدر فلج می‌کند که نتواند همسایگان خود را تهدید کند. دولت ترامپ به شیوع کرونا ویروس به عنوان فرصتی عالی برای افزایش فشار حداکثری علیه ایران در زمانی دشوار می‌نگرد.

* «حسن روحانی»، رئیس جمهور ایران، نامه‌ای به رهبران چندین کشور در مورد وضعیت مبارزه با ویروس کرونا ارسال کرده است و در این نامه نوشته است: تحریم‌های ایالات متحده مانع از مقابله ایران با ویروس کرونا شده است. تیم ترامپ در تحریم‌های جدید چقدر به این موضوعات فکر می‌کند؟

ظاهراً اصلاً. امریکا به این بحران جز فرصتی برای خرد کردن ایران و مردم آن توجه نمی‌کند. ترامپ کمک‌هایی را پیشنهاد داده است، اگرچه این امر به دلیل محدودیت ظرفیت ایران در پرداخت تجهیزات پزشکی از طریق سیستم بانکی بین المللی مسدود شده است.

همچنین، من فهمیده ام که ایران گفته است هیچ کمکی از آمریکا نمی‌خواهد. البته با توجه به رویکرد آمریکا، این موضع ایران قابل درک است.

*تحریم‌های آمریکا به دلیل عدم توانایی در انتقال پول، امکان تجارت بشردوستانه با ایران را مختل کرده است. آیا تسهیل تجارت بشردوستانه با ایران یک ضرورت بشردوستانه نیست وقتی ویروس کرونا بسیاری از افراد را می‌کشد؟

من با شما موافقم. این یک بحران بشردوستانه است. کمترین کاری که ایالات متحده می‌تواند انجام دهد حذف موانع خرید تجهیزات پزشکی از کشورهای دیگر توسط ایران است.

اقدامی که پمپئو وزیر خارجه آمریکا انجام می‌دهد، با اعتقاد به کمک به افراد نیازمند مطابقت ندارد. همچنین با عقاید هر سه دین توحیدی (ابراهیمی) مغایرت دارد.


نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا