معاون وزیر ارتباطات: ۶۹میلیون مشترک پهن‌باند سیار در ایران

تعداد مشترکین پهن‌باند سیار در ایران ظرف مدت ۶ سال از ۳۰۰هزار کاربر به عدد نزدیک به ۶۹ میلیون کاربر فعال رسیده است.

به گزارش ارک خبر: وضعیت اینترنت در ایران همیشه با حواشی زیادی همراه است. از کیفیت اینترنت ثابت که قبل از رونمایی از تکنولوژی جدید VDSL تعریف آنچنانی نداشت تا کیفیت اینترنت سیار که با شیوع کرونا و اشباع ظرفیت شبکه موبایل با اختلال مواجه و بحث آزادسازی فرکانس ۷۰۰-۸۰۰ مطرح شد. باند فرکانسی که به گفته وزارت ارتباطات می‌تواند ظرفیت مورد نیاز تلفن همراه را تامین کند.

بحث مهم دیگری که طی این مدت بر آن تاکید شد، تعداد مشترکین پهن‌باند سیار موبایل بود. پس از دهه فجر سال گذشته بود که وزیر ارتباطات در توئیتر خود ضمن معرفی سامانه نت‌سنج پلاس (سنجش کیفیت اینترنت) اعلام کرد: همه ‌تلاش کردیم تا ۳۰۰هزار ایرانی متصل به اینترنت موبایل را به ۷۰میلیون برسانیم؛ آن‌هم با صرف ۶سال، برای رشد کسب‌وکار و برای مردم. رشدی که در دنیا بی‌نظیر است.پس از اعلام این خبر، کاربران فضای مجازی به این مساله واکنش نشان دادند و آن را خلاف واقع دانستند. استنادشان هم این بود که مدیرعامل وقت رایتل، حدود پنج سال قبل اعلام کرده بود «تعداد مشترکان اپراتور سوم تلفن همراه کشور ۱.۵ میلیون است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده این تعداد تا پایان سال‌جاری به پنج میلیون مشترک خواهد رسید.»
حسین فلاح جوشقانی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص تناقضی که در این خصوص به چشم می‌خورد گفت: مشترک یک تعریف دارد و مشترک فعال تعریف دیگر. مشترک فعال مشترکی است که به مدت سه ماه از آخرین زمانی که قرار است آن را مبدا قرار بدهیم مکالمه، اینترنت و ارسال پیامک انجام داده باشد. تعداد سیم‌کارت در دست مردم زیاد است، اما فعال بودن یا نبودن آن اهمیت دارد.
رئیس رگولاتوری افزود: وزیر ارتباطات در توییتی که منتشر شد، درباره شش سال گذشته صحبت کردند که در آن زمان شبکه رایتل ۲۰۰-۳۰۰هزار مشترک فعال داشت و همگی دارای اینترنت ۳G بودند. سال ۹۳پروانه‌های نسل دوم را به نسل سوم و نسل سوم را به چهارم ارتقا دادیم. طی شش ماه تا یک سال جهش جدی در شبکه را شاهد بودیم که تقریبا به همین سال ۹۲ برمی‌گردد.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که سیم‌کارت رایتل با اضافه شدن بحث رومینگ در سال ۹۴ بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، درباره اظهارات مدیرعامل وقت رایتل در آبان ۹۳ و تاکید بر داشتن ۱.۵ میلیون کاربر گفت: شاید یک و نیم میلیون سیم‌کارت در آن زمان توزیع شده باشد اما تعداد کاربران فعال همان۳۰۰ یا حداکثر۵۰۰ هزار کاربری است که در آمار وزیر ارتباطات اعلام شده است. الان سیم کارت‌های دارای اینترنت ۳G و ۴G ما بالای صد میلیون است اما تعداد مشترک‌های فعال ما همان۷۰ میلیون کاربری است که اعلام کرده‌ایم.
ضریب نفوذ اینترنت؛ استان البرز در صدر

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین فصل نامه‌ای که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور منتشر کرده است، تعداد مشترکین پهن باند ثابت در کشور ۹میلیون نفر است که حدود ۱۰ درصد از ضریب نفوذ اینترنت در کشور را پوشش می‌دهد این در حالی است که تعداد مشترکین ارتباطات سیار عددی نزدیک به ۶۹ میلیون نفر است با ضریب نفوذ ۸۳ درصد که این بیش از هر زمان دیگر بر ضرورت نیاز به اختصاص باند فرکانسی به اپراتورهای همراه کشور تاکید می‌کند.
بر اساس آخرین سهم همراه اول از مشترکین ارتباطات سیار ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کاربر، ایرانسل ۳۱ میلیون و ۹۷۵ هزار کاربر و رایتل بیش از ۳ میلیون کاربر دارند. این اعداد مجموعه کاربرانی است که از ۳G و ۴G استفاده می‌کند.
در این فصلنامه جداولی طراحی شده که نشان می‌دهد تهران با تعداد مشترک پهن باند ثابت (حدود ۲ و نیم میلیون نفر) بیشترین ضریب نفود پهن باند ثابت (۱۷.۸۱) را به خود اختصاص داده و استان البرز و تعداد مشترک نزدیک به سه میلیون نفر بیشترین ضریب نفوذ پهن باند سیار ار در اختیار دارد. جالب است که تهران با داشتن ۱۴ میلیون کاربر پهن باند سیار با ضریب نفوذ ۱۰۱ در رتبه دوم پس از البرز قرار دارد.

کمترین میزان ضریب نفود پهن باند ثابت به ترتیب در شهرهای سیستان و بلوچستان (۲.۹۴)، کهگیلویه و بویراحمد (۵.۲۴)، خراسان شمالی (۵.۹۳)، گلستان (۶.۵۶) و کرمانشاه (۷.۰۶) وجود دارد.
میزان ضریب نفود پهن باند سیار نیز به ترتیب در شهرهای سیستان و بلوچستان (۵۷.۳۹)، کرمان (۶۵.۲۱)، خراسان جنوبی (۶۷.۸۰) نبست به کل کشور در پایین ترین رتبه قرار دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا