پالایشگاه اصفهان سرآمد شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی کشور در سال ۱۴۰۰

 

به گزارش ارک خبر:شرکت پالایش نفت اصفهان به‌عنوان تأمین‌کننده بیش از ۲۰ درصد از فرآورده‌های نفتی کشور نقش تعیین‌کننده‌ای در امنیت عرضه انرژی در حوزه نفت دارد.شرکت پالایش نفت اصفهان

در راستای اهداف خود هرساله طرح‌های مختلفی را در چارچوب رعایت مسائل زیست‌محیطی اجرا و بهره‌برداری کرده است که نه‌تنها موجب کاهش نیاز به نفت خام به‌عنوان مواد اولیه این شرکت می‌شود، بلکه افزایش تولید و کیفیت فرآورده‌های نفتی آن مطابق با استانداردهای روز دنیا را به دنبال داشته است.
این شرکت تلاش دارد با اجرای طرح‌های مختلف ترسیم‌شده، در چشم‌انداز ۱۴۰۰ به‌عنوان شرکت سرآمد تولیدکننده فرآورده‌های نفتی کشور تبدیل شود.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان در رابطه با طرح‌های اجراشده این شرکت به بهره‌برداری واحد تقطیر و گاز مایع شماره ۳ و چند طرح مهم زیست‌محیطی اشاره کرد و گفت: ظرفیت کلی شرکت پالایش نفت اصفهان به‌طور متوسط ۳۷۵ هزار بشکه در روز است که با راه‌اندازی واحد تقطیر و گاز مایع شماره ۳، این ظرفیت در ۳ واحد تقطیر، توزیع می‌شود و درنتیجه موجب کاهش بار ترافیکی خوراک و تفکیک بهتر در آن‌ها شده است.
مرتضی ابراهیمی افزود: با این روند علاوه برافزایش زمان عمر کارکرد تجهیزات، سبب کاهش هزینه‌های عملیاتی و تعمیراتی نیز می‌شود.وی بابیان اینکه هدف از راه‌اندازی این واحد بهبود عملکرد شرکت پالایش نفت اصفهان بوده و ظرفیت پالایشی افزایش نمی یابد گفت: با راه‌اندازی این واحد، ظرفیت کلی پالایشگاه از ۳۷۵ هزار بشکه به ۳۶۰ هزار بشکه در روز کاهش دارد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان با اشاره به اینکه با راه‌اندازی واحد تقطیر شماره ۳ واحدهای کاهش گرانروی موجود از مدار عملیاتی نفت خام خارج‌شده و در مد عملیاتی اصلی قرار گرفت افزود: این تغییرات موجب کاهش میزان تولید نفت کوره و به‌جای آن، افزایش محصولات باارزش مانند بنزین، نفت سفید، سوخت هواپیما و گازوئیل شده است.
ابراهیمی ادامه داد: بااین‌وجود در صورت نیاز کشور به تولید بنزین بیشتر، می‌توان از ظرفیت پالایشی پالایشگاه در دو واحد جانبی غلظت‌ شکن استفاده کرد و خوراک شرکت را حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار بشکه‌ در روز افزایش داد.
وی همچنین با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای این شرکت، پروژه احداث تصفیه گازوئیل، پروژه احداث یوتیلیتی و آفسایت طرح تصفیه گازوئیل، دیگ‌های جدید بخار و واحد آب DM، مدرنیزه کردن سیستم برق پالایشگاه، خطوط ارتباطی مخازن بنزین سازی را ازجمله پروژه‌های این شرکت برشمرد و افزود: تا کنون احداث سکوهای بارگیری و احداث ایستگاه پمپاژ و سیستم تصفیه پساب شاهین‌شهر راه اندازی رسمی شد، احداث پست ۳۳/۲۳۰ کیلوولت، ، احداث یوتیلیتی پروژه‌های داخلی، بازسازی برج خنک‌کننده آب، احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز طبیعی، احداث پروژه RHU و … از دیگر پروژه‌های فعال پالایشگاه اصفهان است.
بهره‌برداری واحد زیست‌محیطی جامد سازی گوگردواحد گرانول (جامد سازی) گوگرد تولیدی شرکت پالایش نفت اصفهان در راستای حفظ و رعایت مسائل زیست‌محیطی و باهدف جامد سازی، انبارش و بسته‌بندی گوگرد طبق استانداردهای زیست‌محیطی با ظرفیت ۳۰۰ تن در روز به بهره‌برداری اولیه رسید.
این واحد قابلیت افزایش جامدسازی، انبارش و بسته‌بندی گوگرد تولیدی را تا ۶۰۰ تن در روز دارد. مزیت‌های تغییر روند تولید گوگرد حذف ذرات گردوغبار که باعث آلایندگی هوا می‌شود، حفظ کیفیت محصول و افزایش ظرفیت تولید و سرعت کار از فواید احداث این واحد است.
افتتاح پروژه ملی تصفیه پساب و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری با حضور استاندار اصفهاننخستین پروژه ملی زیست‌محیطی تصفیه و استفاده صنعتی از فاضلاب شهری در شرکت پالایش نفت اصفهان با رویکرد کاهش مصرف منابع آب آشامیدنی با ظرفیت ۷۵۰ مترمکعب در ساعت به بهره‌برداری رسید.در این پروژه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، انتقال و تصفیه پساب شاهین‌شهر با همکاری ۲ شرکت داخلی در سه مرحله ساخت ایستگاه پمپاژ پساب در محل تصفیه‌خانه، احداث خط انتقال پساب به پالایشگاه و ساخت تصفیه‌خانه در محل این شرکت انجام‌گرفته است، به‌طوری‌که ۷۵۰ مترمکعب پساب شهری در ساعت را تصفیه می‌کند. این پروژه در مدت ۲۴ ماه و با هزینه‌ای افزون بر ۱۰۰ میلیارد تومان در محل شرکت پالایش نفت اصفهان ساخته‌شده است.
افتتاح سکوهای بارگیری فرآورده‌های نفتی سبک با حضور استاندار اصفهانشرکت پالایش نفت اصفهان برای بارگیری فرآورده‌های ویژه خود، ۱۸ سکوی بارگیری باهدف بارگیری محصولاتی همچون لوب کات، آیزوریسایکل، انواع حلال‌ها و وکیوم باتوم (ته‌مانده برج خلأ) طراحی و در مساحت ۱.۵ هکتار با هزینه‌ای افزون بر ۶۰ میلیارد تومان ساخته است. این سکوها به‌صورت دو نازله در ۹ ردیف در نظر گرفته‌شده است؛ به‌طوری‌که سکوی بارگیری وظیفه ارائه فرآورده‌های نفتی سبک (مانند انواع حلال‌ها) و ۶ سکو نیز وظیفه بارگیری فرآورده‌های سنگین (مانند لوب کات، وکیوم باتوم و آیزوریسایکل) را بر عهده دارد.
شرکت پالایش نفت اصفهان خوش درخشیددر شانزدهمین همایش و دهمین جشنواره ملی نظام پیشنهادها که در تالار امینی دانشگاه تهران برگزار شد، شرکت پالایش نفت اصفهان در بخش‌های پیشنهاد برتر و «پیشنهاددهنده برتر» موفق به کسب مقام نخست شد.
شرکت پالایش نفت اصفهان دومین شرکت پیشرو در کشور شدبر اساس گزارش گروه کارشناسی رتبه‌بندی IMI-۱۰۰ سازمان مدیریت صنعتی، در میان ۵۰۰ شرکت بزرگ کشور، شرکت پالایش نفت اصفهان در سال ۹۸ با عنوان شرکت پیشرو ازنظر شاخص فروش رتبه دوم کشوری و ازنظر شاخص فروش در گروه فرآورده‌های نفتی رتبه اول را به دست آورد.
بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان یورو ۵ استاز اردیبهشت سال ۱۳۹۷، کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه اصفهان که روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر است به سطح استاندارد یورو ۵ ارتقاء یافت. همچنین از مجموع حدود ۲۲ میلیون لیتر گازوئیل تولیدی آن، حدود ۲ میلیون لیتر گازوئیل با سطح کیفی یورو ۵ تولید می‌شود که از اواخر سال جاری با راه‌اندازی واحدهای تصفیه گازوئیل، تولید این فرآورده نفتی به‌طور کامل به سطح کیفی یورو ارتقاء خواهد یافت.
اجرای پروژه خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت و پست فشارقوی ۳۳/۲۳۰ کیلوولت اختصاصی شرکت پالایش نفت اصفهانشرکت پالایش نفت اصفهان به‌منظور تأمین برق واحدهای عملیاتی پالایشگاه به‌صورت پیوسته و پایدار باقابلیت اطمینان بالا و ایمن از شبکه برق سراسری، اقدام به خرید MW۶۰ دیماند از شرکت برق منطقه‌ای اصفهان نموده است.
اجرای این طرح در قالب دو پروژه، خط انتقال ۲۳۰ کیلوولت هوائی دوجداره از نیروگاه شهید محمد منتظری به پالایشگاه اصفهان با طول تقریبی ۵/۵ کیلومتر و پست فشارقوی ۳۳/۲۳۰ کیلوولت اجرا گردیده است.مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان مزایای این طرح را برشمرد و گفت: تأمین کمبود برق موردنیاز واحدهای عملیاتی پالایشگاه، بالا بردن قابلیت اطمینان، پایداری و ایمنی شبکه برق پالایشگاه، کاهش آب مصرفی پالایشگاه و صرفه‌جویی در مصرف انرژی از مزایای این طرح به شمار می‌رود.
وی هزینه اجرای خط انتقال را ۶۰ میلیارد ریال و هزینه اجرای پست را ۲۰۰ میلیارد ریال و ۲/۶ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: خط انتقال و پست، برق‌دار شده و در حال حاضر با دو خط در حال بهره‌برداری آزمایشی و رفع نواقص جزئی است.
شایان‌ذکر است پس از اتمام دوران بهره‌برداری آزمایشی و کسب اطمینان از عدم هرگونه نقص جزئی این پروژه به‌صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت اصفهان در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (سهامی عام) که مهرماه سال ۹۸ برگزار شد، سرمایه پالایشگاه اصفهان از ۲۰ هزار میلیارد ریال به ۵۱ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان بابیان اینکه در سال ۹۴، مبلغ ۲۲۰۰۰ میلیارد ریال دارایی داشتیم، درحالی‌که این میزان هم‌اکنون ۶۷۰۰۰ میلیارد ریال رسیده و اختلاف آن ۴۵۰۰۰ میلیارد ریال است گفت: این مبلغ را در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و باعث شده سرمایه شرکت را افزایش دهیم.
لجن‌های واحد بازیافت پالایشگاه اصفهان سیمان می‌شود برای کاهش آلاینده‌های محیط‌زیست، طرح تحقیق و بررسی نحوه استفاده از لجن‌های واحد بازیافت پالایشگاه اصفهان در کارخانه سیمان اردستان و اجرای طرح در مقیاس پایلوت تحت نظارت اداره کل سازمان حفاظت از محیط‌زیست، به مجری‌گری دانشگاه پیام نور اصفهان و کارفرمایی شرکت پالایش نفت اصفهان اجرایی شد.

این شرکت در راستای اجرای مسئولیت های اجتماعی و برای مبارزه با ویروس کرونا، طی برنامه ریزی های منظم، فعالیت های مختلفی انجام داده است که به صورت گزیده به آنها اشاره می شود:-کمک مالی ۹ میلیارد تومانی در جهت مقابله با کرونا، شهرداری اصفهان (۶ میلیارد تومان) و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (۳ میلیارد تومان).-تولید و توزیع بیش از ۱۶۰ هزار لیتر ماده ضدعفونی‌کننده برای سازمان‌ها وادارات متقاضی اصفهان –تهیه بسته‌های بهداشتی اعم از ماسک، ژل و اسپری ضدعفونی‌کننده و توزیع در بین همکاران و همچنین اهداء اقلام بهداشتی به بیمارستان شفای کلیشاد به میزان : بسته های بهداشتی (شامل ماسک N۹۵، دستکش لاتکس، ژل ضدعفونی کننده دست، محلول نیم لیتری ضدعفونی کننده و افشانک اسپری ۱۲۰ بسته ، ماسک N۹۵ ۱۲۰ عدد ، دستکش لاتکس ۱۰۰ جفتتعبیه پدها و ظروف ضد عفونی کننده در گیت های ورودی به شرکت جهت ضد عفونی کفش های کارکنان-نصب نگهدارنده و تهیه هندراب در ۱۲۰ محل از ساختمان های شرکت- اجرای الزامات طرح فاصله گذاری اجتماعی مطابق با پروتکل های بهداشتی از ابتدای ورود به شرکت و برچسب گذاری کف سالن های کارت زنی به منظور جلوگیری از تجمع و رعایت فاصله گذاری اجتماعی- تهیه تلمبه ضد عفونی برقی برای گندزدایی اقلام ورودی به رستوران شهرک قبل از ورود به انبار یا سردخانه- اندازه گیری دمای بدن همکاران نوبت کار و و روز کار و رانندگان سرویس های ایاب و ذهاب با دستگاه تب‌سنج غیر تماسی (ترمومتر پزشکی) و همچنین کلیه مراجعان به پالایشگاه. در این راستا با استفاده از دستگاه دماسنج غیر تماسی، توسط پرسنل تعیین‌شده در ادارات حراست بهداشت‌کار/صنعتی، ایمنی و آتش‌نشانی در روز کار و شیفت عصر و شب، درجه حرارت بدن کلیه کارکنان در زمان ورود به شرکت اندازه‌گیری می‌شود و افرادی که دمای بدن آن‌ها بالاتر از ۵/۳۷ درجه سانتیگراد باشد، طبق پروتکل تعریف‌شده به کانکس مستقر در ابتدای پالایشگاه منتقل می‌شود.
پس از تأیید پزشکیار مبنی بر علامت‌دار بودن فرد (تب و لرز، سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس) به منظور بررسی بیشتر به مرکز سلامت کار انتقال می‌یابد و به صلاحدید پزشک مرکز سلامت کار، اقدامات لازم ازجمله استراحت در منزل و یا انتقال به بیمارستان انجام می‌شود. –
تعطیلی رستوران و تمام اماکن فرهنگی، ورزشی و تفریحی و … در پالایشگاه و شهرک شهید محمد منتظری – تعطیلی کلیه نفرات روزکار در تاریخ های ۹ تا ۱۱ فروردین ماه و ادامه برنامه به کارگیری ۳۵ درصد از کارکنان روزکار از تاریخ ۹۹/۱/۱۶ تا ۹۹/۰۱/۲۲- نصب پوستر شستشوی صحیح دست‌ها در کلیه سرویس‌های بهداشتی، آبدارخانه‌ها و رستوران -آموزش به پرسنل رستوران درباره نحوه صحیح بسته بندی غذا، جلوگیری از ازدحام در زمان توزیع غذا در رستوران شرکت و باشگاه شهرک-تهیه و چاپ بروشور آموزشی برای مقابله با بیماری کووید-۱۹ و ارسال برای همکاران و خانواده های محترمشان و همچنین برای سازمان ها و ادارات مختلف استان شایان ذکر است این شرکت همچنین با ضدعفونی کردن مستمر روزانه تمام مکان‌ها و فضاهای عمومی شامل سطوح و تجهیزات محیط‌های کاری ( اداری ، مناطق عملیاتی ، ساختمان های تعمیراتی ) ، آبدارخانه‌ها، ، سرویس‌های ایاب و ذهاب و … تمام تلاش خود را برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا انجام می‌دهد و مواد ضدعفونی‌کننده به همکاران متقاضی ارائه می‌گردد.
برای کارکنان تنظیفات، آبدارخانه و آشپزخانه نیز دوره‌های آموزشی (مانند بهداشت فردی و…) برگزار گردیده است. این در حالی است که برای دیگر کارکنان پیام آموزشی در قالب پیامک، فیلم، بنر، استند، تراکت‌های آموزشی، تهیه می‌گردد و ضمن نصب در سطح پالایشگاه، به کارپوشه تمام کارکنان از طریق سیستم اتوماسیون اداری ارسال می‌شود.انشاءا… با همراهی و همدلی زنجیره سرایت این ویروس را قطع خواهیم کرد و با توجه به پروتکل های بهداشتی از این بحران، عبور می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا