نیکوکاران کشور طی 20 سال زمینه آزادی 86 هزار زندانی را فراهم کردند

خبرگزاری ارک-  نایب رییس هیات مدیره ستاد دیه کشور گفت: طی 20 سال گذشته 86 هزار زندانی جرایم غیر عمد با همراهی و مشارکت خیرین آزاد شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر یساقی در جشن گلریزان آزادی زندانیان جرایم غیر عمد استان گلستان در گرگان اظهار داشت: با حمایت و همراهی مردم، پارسال مجموعا 8 هزار و 500 زندانی جرایم غیر عمد با نیاز مالی چهار هزار و 500 میلیارد ریال آزاد شدند.

به گفته وی، نیاز مالی زندانیان آزاد شده سال گذشته مجموعا 9 هزار میلیارد ریال بود که 50 درصد آن را اولیای دم و صاحبان خسارت دیده گذشت کردند.

یساقی همچنین از وجود 8 هزار و 500 زندانی دیگر جرایم غیر عمد در زندان های کشور خبر داد و اضافه کرد: برای آزادی این تعداد زندانی به 8 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در صورت تامین 50 درصد آن، این تعداد زندانی تا دو ماه پس از ماه مبارک رمضان به آغوش گرم خانواده باز می گردند.

نایب رییس هیات مدیره ستاد دیه کشور تصریح کرد: برای جمع آوری کمک های مردمی به منظور آزادی زندانیان غیر عمد درسال جاری 250 جشن گلریزان درشهرهای مختلف کشور و در ماه مبارک رمضان پیش بینی شده که بیشتر این جشن ها برگزار شده است.

وی، به مبالغ جمع آوری شده جشن های گلریزان ماه رمضان امسال اشاره نکرد اما گفت: بیشتر زندانیان جرایم غیر عمد را 4 گروه سوانح رانندگی، مهریه، نفقه و حوادث کارگاهی تشکیل می دهند.

یساقی، وقوع حوادث پیش بینی نشده برای افراد را امری طبیعی دانست و افزود: بسیاری از این حوادث ناشی از سهل انگاری، غفلت، بی مبالاتی و عدم رعایت ملزومات قانونی و اصول ایمنی است.

وی اضافه کرد: بدلیل رعایت نکردن مقررات راهنمایی و رانندگی افزون بر 20 هزار نفر درکشور جان خود را از دست می دهند ضمن اینکه از زمان پیروزی انقلاب تاکنون تعداد کشته شدگان سوانح رانندگی کشور 600 هزار نفر و تعداد مجروحان آن یک میلیون 400 هزار نفر بوده است.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ راهنمایی و رانندگی و رعایت مقررات، سهل انگاری نکردن و غفلت در انجام امور و رعایت نکات ایمنی در کارگاه ها توسط افراد تاثیرگذار بویژه خیرین تاکید کرد و گفت: قرار نیست ستاد دیه کشور تا روز قیامت نسبت به جمع آوری   کمک های مردمی و آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اقدام کند.

یساقی افزود: باید مردم را با آموزش های مختلف آگاه کرد تا با رعایت اصول و مقررات از بروز حوادث جلوگیری شود زیرا در یک حادثه حداقل دو خانواده (زندانی و خسارت دیده) شدیدا صدمه می بینند.

همچنین در این مراسم رییس کل دادگستری گلستان از وجود 343 زندانی جرایم غیرعمد در زندان های این استان خبر داد و گفت: برای آزادی این زندانیان در مجموع 140 میلیارد ریال مساعدت مالی نیاز است.

هادی هاشمیان اظهار داشت: برای کمک به آزادی این تعداد زندانی تاکنون سه جشن گلریزان در شهرهای گنبدکاووس، بندرترکمن و گرگان باهدف جمع آوری کمک های مردمی برگزار شده است.

وی ابراز داشت: از مجموع زندانیان جرایم غیر عمد گلستان 184 نفر مربوط به بدهی مالی، 72 نفر مربوط به مهریه، 21 نفر نفقه و 66 نفر مربوط به دیه هستند.

هاشمیان اضافه کرد: درسال 93 با همکاری ستاد مردمی دیه گلستان مجموعا 164 زندانی جرایم غیر عمد با نیاز مالی 76 میلیارد ریال که 22 میلیارد ریال آنرا خیرین تامین کردند، آزاد شده ضمن اینکه درسه ماهه نخست امسال نیز 53 زندانی این نوع جرایم با کمک مالی 14 میلیارد ریالی نیکوکاران رهایی یافتند.

رییس کل دادگستری گلستان همچنین از زندانی بودن افزون بر پنج هزار نفر در دو زندان گنبدکاووس و گرگان خبر داد و گفت: متاسفانه 60 درصد زندانیان استان دارای سابقه زندان هستند که نشان می دهد، زندان محلی برای متنبه شدن آنان نیست.

وی همچنین کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد را نوعی بیعت با خداوند نامید و افزود: اگر هر فرد ایرانی تنها به اندازه 2 قرص نان به ستاد دیه کشور کمک کند سالانه 140 میلیارد تومان جمع آوری و صرف آزادی زندانیان می شود.

دراین مراسم دادستان ها و قضات برخی شهرهای گلستان و جمع زیادی از نیکوکاران استان نیز حضور داشتند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا