بررسی پروژه‌های بافت تاریخی تبریز با تشکیل کمیته کاری مشترک

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی از تشکیل کمیته کاری مشترک مابین میراث‌فرهنگی و شهرداری منطقه تاریخی فرهنگی به منظور بررسی پروژه‌های بافت تاریخی در راستای تحقق اهداف حفاظت و صیانت از آن خبر داد.

احمد حمزه زاده در دیدار با شهردار منطقه تاریخی فرهنگی، با اشاره به این‌که اهداف صیانتی و حفاظتی از مناطق تاریخی را باید با برنامه ریزی مشخص پیش برد، تاکید کرد: امور وابسته به این اهداف نیز باید بر اساس برنامه‌های راهبردی هدایت شود.

وی افزود: در این راستا با ایجاد زبان و طرح برنامه‌ای مشترک مابین اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی تبریز می‌توانیم اهداف خود را به صورت تخصصی و بدون اتلاف وقت پیش ببریم.

وی ادامه داد: شهرداری منطقه هشت، رویکرد فرهنگی و مناسبی در حوزه بافت تاریخی تبریز دارد که این امر، طی سال‌های اخیر با اهتمامی که این مجموعه در حفظ، تملک و نگهداری آثار و ابنیه تاریخی و همکاری‌های مشترک داشته، نمود پیدا کرده است.

حمزه زاده در ادامه با اشاره به اهمیت رعایت اصول و ضوابط در بافت تاریخی، گفت: «رعایت ضوابط موجود در بافت‌های تاریخی منافاتی با احیای آن‌ها ندارد و می‌توان در عین رعایت آن‌ها با هم‌افزایی بین دستگاهی، ناهنجاری‌های موجود در برخی از مناطق مذکور را به حداقل رسانده و در گام‌های بعدی نیز آن‌ها را کاملاً از میان برداریم.

وی با تاکید بر این‌که بافت تاریخی تبریز مزیت اصلی رقابتی این شهر تاریخی در حوزه گردشگری است، ادامه داد: اصل اساسی تمام حوزه‌های گردشگری تبریز اعم از گردشگری غذا، سلامت و طبیعت بر ظرفیت تاریخی و فرهنگی آن استوار است و عدم توجه به این ظرفیت غنی از دست دادن تمام حوزه گردشگری را به دنبال خواهد داشت، در این راستا با تعریف مزیت‌های اقتصادی برای ابنیه تاریخی از طریق تعریف کاربری‌های مناسب با بافت و حوزه گردشگری می‌توان مناطق تاریخی خود را علاوه بر حفظ هویت، به لحاظ اقتصادی نیز توسعه داد.

وی گفت: در راستای پیشبرد اهداف جامع، کمیته کاری مشترکی بین میراث فرهنگی استان و شهرداری منطقه هشت ایجاد می‌شود تا طرح‌های پیشنهادی با حضور نمایندگان دو مجموعه بررسی و برای تایید نهایی به کمیته بافت و شورای فنی میراث‌فرهنگی استان ارجاع داده خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: مطالعات بافت تاریخی تبریز به صورت مستمر و پلاک به پلاک در حال انجام است و کارشناسان این حوزه با در نظر گرفتن شرایط محلی و پیرامونی مناطق تاریخی مطالعات را به‌صورت هدفدار جهت هدایت به فاز عملیاتی پیش می‌برند.

وی از طرح ارائه شده توسط شهرداری منطقه هشت مبنی بر احداث هتل بوتیک در منطقه راسته‌کوچه با الهام از معماری بازار استقبال کرد و بر لزوم تسریع عملیاتی کردن این طرح پس از اخذ موافقت‌های لازم در شورای فنی میراث‌فرهنگی استان، تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، وی با اشاره به تبدیل شدن خانه‌های تاریخی به کاربری‌های گردشگری، گفت: این هدف همواره در اولویت کاری این اداره کل بوده و شهرداری منطقه نیز در حوزه ‌تملک آن‌ها اقدامات خوبی انجام داده است و آماده‌ایم برای تشویق مالکان خانه‌های تاریخی برای ایجاد کاربری‌های گردشگری، تسهیلات ویژه‌ای را از محل کمک‌های فنی و اعتباری استان تامین کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا