چهارمین کنفرانس بین المللی شهر هوشمند، اینترنت اشیاء و کاربردها

 

چهارمین کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء در پاییز ۹۹ به صورت مشترک توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه فردوسی، در شهر مشهد برگزار خواهد شد.

به گزارش ارک خبر: دکتر علی بهلولی دبیرکارگروه اینترنت اشیاء دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و عضو کمیته علمی چهارمین کنفرانس اینترنت اشیا و کاربردها در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی اظهار داشت: اینترنت از زمان پیدایش شاهد تحولات عظیمی بوده است. تجاری شدن اینترنت، پیدایش شبکه های اجتماعی و اینترنت اشیاء را می توان سه نسل متوالی از تحولات در دنیای اینترنت دانست.

وی در ادامه افزود: «اینترنت اشیاء» فناوری مدرنی است که در آن برای هر شیئی قابلیت ارسال داده و یا دریافت فرامین ازطریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌گردد. اینترنت اشیاء یک فناوری نو ظهور و در حال گسترش است که این ظهور و گسترش هر دو حوزه ی تحقیقات، و کاربرد را شامل می شود. برآوردها نشان می دهد، در سال ۲۰۲۰ بازار IoT به بالاتر از ۳۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید. در آینده نزدیک، حضور اینترنت اشیا در زندگی روزمره بسیار محسوس خواهد بود. بنابراین و با توجه به نوپایی این حوزه، سرمایه گذاری علمی و فنی در آن می تواند باعث ایجاد مشاغل نو گردد. تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است.

دکتر بهلولی تصریح نمود: دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان از پیشگامان فعالیت علمی در زمینه اینترنت اشیاء در کشور به شمار می رود. فعالیت‌های جدی در حوزه اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان از سال ۹۳ با برگزاری یک پنل کارگاهی از مؤسسه “کانسیل IOT” اروپا آغاز و پس از آن روند برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها ادامه داشته است. در ادامه فعالیت های دانشکده در این حوزه، در سال ۱۳۹۶ نخستین بار در ایران کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء، کاربردها و زیرساخت را برگزار نمود.

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز فعالیت های مشابهی همچون برگزاری کنفرانس بین المللی اینترنت اشیاء و شهر هوشمند در سال ۱۳۹۷ را در کارنامه خود دارد. در همین راستا و در ادامه این فعالیت ها، این دو دانشکده اقدام به تجمیع دو کنفرانس مذکور و برگزاری کنفرانس بین المللی مشترک با نام «اینترنت اشیاء و کاربردها» نموده اند. دانشگاه اصفهان میزبان سومین دوره این کنفرانس سالانه در بهار ۱۳۹۸بود و چهارمین دوره کنفرانس در پاییز ۹۹ به صورت مشترک توسط دانشگاه اصفهان و دانشگاه فردوسی در مشهد برگزار خواهد شد.

در دانشکده مهندسی کامپیوتر پنج آزمایشگاه تحقیقاتی شامل پردازش سیگنال و اینترنت اشیا، رایانش فراگیر، سیستم‌های رایانشی- فیزیکی ، فناوری‌های سلولی نسل ۵ و کلان داده‌ها در حوزه اینترنت اشیاء فعالیت دارند.

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا