ظرفیت‌های آذربایجان شرقی در زمینه آبزی پروری

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: بخش شیلات و آبزی پروری استان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نیازمند ورود سرمایه گذاران توانمند است.

قاسم جعفروند در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ظرفیت‌های آبزی پروری استان به ظرفیت‌های آب و خاک استان بستگی دارد، گفت: از جمله ظرفیت‌های آبی استان می‌توان به رودخانه ارس و سایر رودخانه‌های دائمی و پرآب استان اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام گرفته حدود ۳۰۰ حلقه ظرفیت آبزی پروری در حاشیه رودخانه ارس در محدوده شهرستان‌های جلفا و خداآفرین وجود دارد.

وی افزود: پس از این مطالعه که برای ماهیان سردابی به خصوص قزل‌آلا انجام گرفت، واحدهای تولیدی متعدد در این منطقه احداث شد و تعدادی نیز در حال بهره برداری و ساخت هستند.

جعفروند با اشاره به پرورش آزمایشی ماهیان خاویاری در حاشیه رود ارس با مشارکت بخش خصوصی، اظهار کرد: در شهرستان‌های جلفا و خداآفرین، منطقه چهار مزرعه پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد و تعدادی نیز در حال ساخت و بهره برداری هستند.

وی بیان کرد: اکنون با توجه به روندی که سازمان جهاد کشاورزی استان در نظر گرفته است، سرمایه گذاران بخش خصوصی به مرور در حال ورود به عرصه شیلات هستند.

وی با اشاره به ظرفیت پایاب سد خداآفرین، گفت: در تلاشیم تا این پایاب را به سرمایه گذارها معرفی کنیم تا به عنوان سایت و بزرگترین پروژه شیلاتی استان در پرورش ماهیان خاویاری احداث شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اکنون به دلیل وضعیت مالی و اقتصادی دولت، تسهیلاتی برای بخش شیلات ارائه نمی‌شود اما در این راستا تلاش می‌کنیم تا سرمایه گذار توانمند فنی و مالی وارد این عرصه شود تا از ظرفیت‌ها نهایت بهره را ببریم.

وی از پرورش شاه میگو در آب رود ارس خبر داد و افزود: نمونه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، شاه میگو در حاشیه رودخانه ارس و با استفاده از آب آن، پرورش می‌یابد.

وی ادامه داد: هم‌چنین چندی پیش مجوز پرورش کپور متراکم، نوعی از ماهیان گرمابی نیز در استان صادر شده است؛ زالو نیز سالانه در استان به میزان یک میلیون قطعه تولید می‌شود.

جعفروند در خصوص سایر رودخانه‌های دائمی و پرآب استان، گفت: رودخانه‌هایی چون دره رود، اهرچای، قیزل اوزن، آیدوغموش و قرنقو چای جزو رودخانه‌هایی است که ظرفیت آبزی پروری دارند.

وی اظهار کرد: گونه مخصوص آرتمیا به نام آرتمیاارومیانا، بومی دریاچه ارومیه و تنها موجود زنده این دریاچه است؛ تولید سیست (تخم) و بیوماس آرتمیا که به عنوان خوراکی لارو ماهیان خاویاری و میگو است، محوری برای سرمایه گذاری شیلات در حاشیه دریاچه ارومیه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سال گذشته، یک سرمایه گذار با حمایت دولت در راستای تولید پایدار آرتمیای ارومیه و حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه، با تسهیلات پرداخت شده اقدام به احداث استخرهای پرورشی کرده است؛ هم‌چنین انتقال خط آب به این استخرها با حمایت دولتی انجام می‌گیرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: هم‌چنین امسال در بندر شرفخانه شهرستان شبستر نیز برای اولین بار آرتمیا توسط شهرداری منطقه کشت شده است.

وی در خصوص پرورش ماهیان زینتی، گفت: تولید ماهیان زینتی در استان به چهار دهه گذشته برمی‌گردد به طوری که اولین خواستگاه آن شهرستان آذرشهر بوده و اکنون سالانه حدود هشت میلیون قطعه ماهی زینتی در استان تولید می‌شود.

وی متذکر شد: آذربایجان شرقی، تجربه کافی و خوبی در زمینه تولید ماهیان زینتی دارد و ظرفیت پرورش این نوع ماهیان در استان بسیار بالاست اما متاسفانه از سوی سرمایه گذاران مورد استقبال قرار نگرفته است.

جعفروند ادامه داد: پیش از شیوع کرونا یک سرمایه گذار روسی در تلاش برای سرمایه گذاری در پایاب سد خداآفرین با راه اندازی کل زنجیره تولید شیلات بود و صادرات به بازارهای خارجی را هدف گذاری کرده بود اما متاسفانه با شیوع کرونا این کار شروع نشد.

وی گفت: با ورود سرمایه گذاران به این عرصه استقبال می‌کنیم و سعی داریم تا با صدور مجوزهای لازم، زمینه را حتی برای صادرات به بازارهای خارجی هموارتر کنیم.

وی افزود: بازار کشورهای عراق، ترکیه، روسیه، جمهوری آذربایجان و … از جمله بازارهای که برای انواع ماهیان به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا