سرمقاله 

شفافسازی

 

برقراری ارتباط مستمر بین سازمانها با مردم از ضروریات  شفافسازی است.

شفافسازی یعنی اینکه مشخص شود که نیازی در جامعه وجود دارد، برای رفع این نیاز سازمانی تعریف و تاسیس شده و فعال است.

در جوامع دموکراتیک ، کلیه ادارات و سازمانها نه فرمانروا بلکه فرمانبر جامعه هستند .

بنا براین در نظام سازمانی امور جامعه ضرورت دارد بخش فرمانبر  گزارش دهی به مردم  را بطور سیستماتیک در برنامه کاری خود قرار دهد.

ممکن است بعلت سنتی بودن تفکر اداری ، سیاسی  و مالی رایج در جامعه ، قبول اینکه ادارات وسازمانهای قدرتمند الزام و اجباری به داشتن دغدعه  شفاف سازی  از طریق گزارش دهی مستمر واقعی ندارند.

واقعیت این است که جوامعی که از سیستمهای سنتی و علمی برقراری انواع ارتباطات مستمر و مستند شفافسازی و گزارش دهی درمورد وظایف و امور جاری و موفقیتها و مشکلات کاری ادارات و سازمانهای فعال خود برخوردارند، در مقایسه با جوامع فاقد سیستمهای مشخصی در موارد فوق ، از سلامت وتوفیقات بیشتری برخوردارند.

در جوامعی که مردم از جریان امور ادارات و سازمانهای خود از طریق گزارشهای شفاهی وکتبی مرتب و منظم مسئولین مربوطه آگاه می شوند ، مشارکت مردمی بیشتر و تخلف و سو استفاده کمتر است.

کوتاه سخن، بنظر می رسد بخش عمده ای  از عیبهای مشهود جاری جامعه امروز ما ناشی از عدم گرارش دهی و شفاف سازی هاست.

ضمنا اگر شفاف سازی و تقدیم گزارش مسئولین به مردم مستمر و طبق برنامه باشد. سازمانها از غفلتها بی مورد دور می شوند  و به هوشیاری دائمی  مجهز
می شوند. دراین حالت متخلف و مفسد حرفه در جامعه پرورش نمی یابد  و دادگاهای عریض وطویل به مفاسد غیر قابل قبول تشکیل نمی شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا