دیپلمات سابق آمریکایی: تحریم تسلیحاتی ایران شکست می‌خورد

دیپلمات و مشاور پیشین در وزارت خارجه آمریکا گفت کاخ سفید به دلایل داخلی نمی‌خواهد به شکست قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل متحد اذعان کند و سیاست فشار حداکثری را کنار گذارد.

دیپلمات و مشاور پیشین در وزارت خارجه آمریکا گفت کاخ سفید به دلایل داخلی نمی‌خواهد به شکست قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل متحد اذعان کند و سیاست فشار حداکثری را کنار گذارد.

“دنیس جت” روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا درباره تلاش دولت ترامپ برای تصویب پیش‎‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران افزود: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، آنها نمی‌توانند بپذیرند که سیاستشان شکست خورده است و اعتبار خود را خراب کنند.

وی تاکید کرد: آنها در سازمان ملل متحد ناکام خواهند شد و به جای تغییر سیاست خود، سازمان ملل متحد را مقصر این شکست قلمداد و ملامت خواهند کرد.

این مقام سابق وزارتخارجه آمریکا به خارج شدن آمریکا از سازمان جهانی بهداشت هم اشاره کرد و گفت که آن اقدام دولت ترامپ هم ریشه در ناکامی داخلی داشت. وقتی نتوانستند بیماری کووید- ۱۹ را مهار و کنترل کنند، از سازمان جهانی بهداشت خارج شدند تا افکار عمومی را منحرف کرده باشند.

جت درباره معنای استعفای هوک برای سیاست موسوم به فشار حداکثری دولت ترامپ بر مردم ایران هم اظهار کرد: به احتمال زیاد برای وی معنایی ندارد. دولت ترامپ نمی‌خواهد به ناکامی سیاست خود اعتراف کند و برای همین چاره‌ای جز سیر کردن همین خط کنونی ندارد.

آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران که به موجب برجام و در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در ۲۷ مهرماه پایان می‌یابد، روز چهارشنبه قطعنامه پیشنهادی خود را در دستور کار شورای امنیت قرار داد.

قطعنامه فعلی آمریکا که خلاصه شده قطعنامه ۱۳ صفحه‌ای گذشته است، خواهان تمدید ممنوعیت‌های موجود در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت درباره تسلیحات متعارف نسبت به ایران است.

قرار است زمان رای‌گیری برای این قطعنامه مشخص شود که پیش‌بینی‌ها از شکست آمریکا در پیشبرد این اقدام ضد ایرانی در شورای امنیت حکایت دارد.

فساد و ناکارآمدی در وزارت خارجه آمریکا

استاد علوم سیاسی در دانشگاه دولتی پنسیلوانیا در پاسخ به احتمال ارتباط بین کنار رفتن برایان هوک و ماجرای بازرسی کل در وزارتخارجه آمریکا هم گفت: فکر نمی‌کنم ارتباطی وجود داشته باشد، به نظرم بازرس وزارت خارجه در حال بررسی مسایل مربوط به ایران نبود.

جت افزود: تعداد مشکلات مربوط به فساد و ناکارآمدی در وزارت خارجه، همچون بررسی وضعیت سفیر ما در لندن که یک وضع تراژیک است، بسیار است.

وی اضافه کرد: راه حل ترامپ برای جلوگیری از نظارت، اخراج افرادی چون بازرس وزارت خارجه بوده است. شاید هم آکارد به دلایل شخصی یا مساله دیگری استعفا داده باشد.

هفته گذشته اعلام شد برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران استعفا داده است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی، این خبر را تایید کرد و گفت الیوت آبرامز نماینده فعلی آمریکا در امور ونزوئلا همزمان عهده‌دار امور ایران هم خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا