ضربه کنگره امریکا به گردشگری ایران

خبرگزاری ارک –  پس از توافقات هسته‌ای، یکی از بخشهای اقتصادی در حال پیشرفت و با چشم انداز مثبت ایران، صنعت گردشگری است. پس از این توافق وزارت امور خارجه بسیاری از کشورها از جمله انگلیس هشدار سفر به ایران را لغو کردند، رسانه‌های بین‌المللی از جاذبه‌های گردشگری ایران گفتند و دیدگاه خوبی نسبت به ایران در سرتاسر جهان به وجود آمد.
اما مجلس نمایندگان آمریکا دو روز پیش طرحی را به تصویب رساند که می‌تواند مانع بزرگی در مسیر پیشرفت گردشگری ایران باشد. طبق این طرح افراد ایرانی، عراقی، سودانی و سوری که پاسپورت کشورهایی را دارند که بدون ویزا می‌توانند به آمریکا سفر کنند دیگر نمی‌توانند از این موضوع استفاده کنند و برای سفر به آمریکا نیاز به ویزا دارند.
اما ضربه اساسی این طرح در بند دیگری به گردشگری ایران آسیب می‌زند؛ هرکس از سال 2011 (زمان شروع ناآرامی‌ها در سوریه) به ایران، عراق، سودان و سوریه سفر کرده باشد و تبعه کشورهایی باشد که با آمریکا تفاهم‌نامه لغو روادید دارند و می‌توانند بدون ویزا به این کشور سفر کنند، دیگر نمی‌تواند از این مزیت استفاده کند.
به گزارش خبرآنلاین این قانون درحالی تصویب شده که از جمع این 4 کشور، حداقل ایرانی‌ها و اتباع وابسته به ایران هیچ نقشی در انفجارهای پاریس و تیراندازی‌های اخیر در کالیفرنیا نداشته‌اند و مهمتر اینکه اتباع عربستان و پاکستان نقش بسیار پررنگ‌تری در حوادث تروریستی اخیر داشته‌اند.
این موضوع شاید بسیاری از گردشگران خارجی را مجبور کند تا به ایران سفر نکنند که مزیت بدون ویزا سفر نکردن به آمریکا را از دست ندهند.
ایران البته تلاش زیادی می‌کند که مردم کشورهای اروپایی را به سرزمین آریایی بکشاند، اما نکته اینجاست که به جز بلغارستان، کرواسی، قبرس و لهستان همه کشورهای اتحادیه اروپا با آمریکا تفاهم‌نامه لغو روادید دارند.
ضمن اینکه در جمع این کشورها، کره جنوبی و ژاپن هم قرار دارند، دو کشوری که روابط گسترده اقتصادی به ایران دارند و برنامه‌هایی برای افزایش این روابط هم داشته‌اند. اما این قانون می‌تواند به روابط اقتصادی این کشورها و بسیاری از کشورهای اروپایی که قصد توسعه روابط اقتصادی با ایران دارند، هم آسیب بزند.
 فهرست کشورهایی که با آمریکا تفاهم‌نامه لغو روادید دارند و احتمالا گردشگرانشان دیگر به ایران نیایند، آمده است:
 1 آندورا 
2 استرالیا 
3 اتریش 
4 بلژیک 
5 برونئی 
6 شیلی 
7 چک 
8 دانمارک 
9 استونی 
10 فنلاند 
11 فرانسه  
12 آلمان 
13 یونان 
14 مجارستان 
15 ایسلند 
16 ایرلند 
17 ایتالیا 
18 ژاپن 
19 لتونی 
20 لیختن اشتاین 
21 لیتوانی 
22 لوکزامبورگ 
23 مالت 
24 موناکو 
25 هلند 
26 نیوزیلند 
27 نروژ 
28 پرتغال 
29 سن مارینو 
30 سنگاپور  
31 اسلوواکی 
32 اسلوونی 
33 کره جنوبی 
34 اسپانیا 
35 سوئد 
36 سوئیس 
37 بریتانیا 
38 تایوان 
39 کانادا 
40 برمودا
دکمه بازگشت به بالا