فوتبال انتخابی المپیک؛ امیدها به دنبال شکستن طلسم 40 ساله

پایگاه خبری ارک – ملی پوشان فوتبال امید ایران از فردا (سه شنبه) برای کسب چهارمین مجوز حضور خود در بازی های المپیک و حضور دوباره در این رویداد تاریخی ورزش به مصاف حریفانشان در قاره آسیا می روند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تیم فوتبال امید ایران که 40 سال از راهیابی به بازیهای المپیک محروم مانده، این بار با تمهیدات مطلوب تر از گذشته گام به رقابت های انتخابی گذاشته است تا بتواند به این رویداد مهم راه یابد.
تیم فوتبال امید چهار سال قبل شانس راهیابی به بازیهای المپیک 2012 لندن را داشت اما در آغاز این رقابت ها با اشتباه فاحش فدراسیون فوتبال و کادر فنی این تیم بخاطر استفاده از یک بازیکن محروم (کمال کامیابی) در دیدار مقابل عراق، وداع زودهنگامی از این مسابقه ها داشت.
فدراسیون فوتبال نیز برای جبران ناکامی های خود، نلو وینگادا را برای هدایت تیم امید در نظر گرفت تا با این مربی پرتغالی بتواند علاوه بر ایستادن بر یکی از سکوهای قهرمانی بازیهای آسیایی اینچئون کره جنوبی، تیم را برای مرحله انتخابی بازیهای المپیک 2016 ریودو‍ژانیرو برزیل آماده کند.
ملی پوشان با امیدهای فراوان راهی کره جنوبی شدند تا از اینچئون برای حریفان آسیایی خود در رقابت های انتخابی خط و نشان بکشند اما با شکست تحقیر آمیز 4 بر یک برابر ویتنام و توقف یک بر یک مقابل قرقیزستان، حذف ناباورانه ای از این بازی ها داشتند.
محمد خاکپور بعد از حواشی فراوان هدایت تیم امید را بر عهده گرفت و در طول یک سال با کسب نتایج مطلوب (22 پیروزی، 3 تساوی و یک شکست) امیدها را برای صعود این تیم به بازیهای المپیک افزایش داد.
این تیم با برگزاری اردوهای آمادگی مختلف و کسب عنوان قهرمانی رقابت های غرب آسیا توانست امید فوتبالدوستان را برای سفر به ریودوژانیرو زنده نگه دارد.
ملی پوشان پر امید ایران هفته گذشته با 22 بازیکن راهی امارات شدند تا بعد از پشت سر گذاشتن، اردویی یک هفته ای در باشگاه ایرانیان دوبی با آمادگی کافی، دیدارهای خود را در مرحله مقدماتی رقابت های انتخابی المپیک آغاز کنند.
البته انتقادها از حمایت نکردن مسئولان، بروز برخی حاشیه ها در عقد قرارداد سرمربی و حضور نیافتن سه لژیونر (علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و سعید عزت اللهی) مشکلاتی بود که بر سر راه آماده سازی تیم امید در هفته های اخیر به وجود آمد.
از سوی دیگر مسئولان تیم امید باید تدابیر و دور اندیشی های لازم را برای جوسازی های احتمالی عرب ها در داخل و خارج زمین در رقابت های انتخابی اتخاذ کند تا تیم در شرایط حساس این مسابقه ها دچار بحران نشود و با کسب امتیازات کافی به مراحل نهایی پیکارها گام بگذارد.

* نگاهی به 3 دوره حضور فوتبال ایران در المپیک
تیم ملی فوتبال ایران، سال 1964 میلادی نخستین بار جواز حضور در بازیهای المپیک را به دست آورد، در آن دوره ملاک سنی برای تیم های فوتبال مطرح نبود و تیم ایران با ترکیب اصلی راهی توکیو ژاپن شد.
مرحوم حسین فکری هدایت تیم ملی فوتبال ایران را در بازی های المپیک توکیو برعهده داشت و تیم ملی کشورمان با تیم های آلمان شرقی، مکزیک و رومانی همگروه بود.
ملی پوشان برابر تیم مکزیک به تساوی یک بر یک دست یافتند و با نتیجه سنگین 4 بر صفر مغلوب آلمان شرقی شدند و با یک گل مقابل رومانی تن به شکست دادند و از دور مسابقه ها کنار رفتند.
تیم ملی فوتبال ایران هشت سال بعد بار دیگر جواز حضور در بازیهای المپیک 1972 مونیخ آلمان را کسب کرد.
این تیم با یک گل برابر تیم برزیل به برتری رسید اما با نتایج سنگین 5 بر صفر مقابل دانمارک و 4 بر صفر برابر مجارستان تن به شکست داد و با حذف در مرحله اول وداع زودهنگامی از بازیهای المپیک داشت.
اما سومین حضور تیم ملی فوتبال ایران در بازیهای المپیک 1976 مونترال کانادا بود. این تیم با هدایت حشمت مهاجرانی گام به رقابت ها گذاشت.
ایران در گروه سوم با تیم های کوبا و لهستان همگروه بود و با کسب پیروزی یک بر صفر برابر کوبا و شکست 3 بر 2 مقابل لهستان راهی مرحله دوم شد.
ملی پوشان در مرحله یک چهارم پایانی با نتیجه دو بر یک مغلوب شوروی سابق شدند و نتوانستند به مرحله نیمه پایانی راه یابند.
تیم ملی فوتبال ایران در سال 1980 مجوز حضور در بازهای المپیک 1980 مسکو شوروی را به دست آورد اما کاروان ورزشی کشورمان در اعتراض به اشغال افغانستان از سوی شوروی، از شرکت در این بازی ها کناره گیری کرد تا فوتبال ایران در سال های بعد به دلایل مختلف، 40 سال در حسرت راهیابی به این بازیهای باقی بماند.

گروه بندی و برنامه دیدارهای تیم امید به شرح زیر است :
گروه اول : ایران، قطر، سوریه و چین
گروه دوم : تایلند، کره شمالی، ژاپن و عربستان سعودی
گروه سوم : یمن، ازبکستان، کره جنوبی و عراق
گروه چهارم : ویتنام، امارات، استرالیا و اردن
گروه اول
22 دی
ایران با سوریه در ورزشگاه جاسم بن حمد
قطر با چین در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه
25 دی
چین با سوریه در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه
ایران با قطر در ورزشگاه جاسم بن حمد
28 دی
ایران با چین در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه
قطر با سوریه در ورزشگاه جاسم بن حمد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا